#ITK2021 – paraneeko vai paheneeko teknostressi? | Julkaisut @SeAMK

#ITK2021 – paraneeko vai paheneeko teknostressi? 

kategoria: 2021, Muut artikkelit

Suomen suurin digitaalisen koulutuksen ja oppimisen tapahtuma ITK (Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa) järjestettiin vihdoin, koronasta huolimatta, joulukuussa 2021 perinteisesti Hämeenlinnan Aulangolla.  Jo yli 30 kertaa järjestetyssä tapahtumassa oli tällä kertaa n. 1500 osallistujaa. Myös SeAMKilaiset olivat mukana sekä osallistujina että esiintymässä. SeAMK digipedatiimi halusi koota yhteen omasta mielestään tärkeämpiä nostoja ITK:n tarjonnasta.

Teknostressi ja opettajien online-työskentely sessiossa digipedatiimi törmäsi sanaan teknostressi. Teknostressillä tarkoitetaan stressiä, jota yksilö kokee teknologian käytön vuoksi. Se on psykologinen tila tai kokemus, johon liittyy ahdistuksen, väsymyksen, kyynisyyden ja tehottomuuden tuntemuksia (Salanova, Llorens & Ventura 2014). Tunnetko sinä teknostressiä? Vastaa SeAMK digipedatiimin lyhyeen kyselyyn (Microsoft Forms).

 Verkko-oppimiseen liittyy tunnettuja haasteita ja ehkäpä vielä enemmän myös ratkaisuvaihtoehtoja. Digipedatiimi osallistui mm. Verkko-oppimisen pirulliset ongelmat – ja työkalut ratkaisuun (ITK 2021 ohjelma) -sessioon. Akseli Huhtasen (FITech) esityksestä voidaan erityisesti nostaa seuraavat verkko-oppimisen haasteet ja ratkaisut:

1. Heikko läpäisyprosentti varsinkin ei-pakollisissa kursseissa
• Ratkaisu: Motivaation ja psykologisen turvallisuuden vahvistaminen

2. Kehnohkot oppimistulokset
• Ratkaisu: Laadukkaan verkko-oppimisen kultaiset säännöt & verkkokurssin (pedagoginen käsikirjoitus)

3. Pedagogisen luovuuden rajoittuneisuus
• Ratkaisu: oppijalähtöinen verkko-oppimisen rakentamisprosessi

Miten tarjota pedagogisesti laadukasta opetusta? Digipedatiimi osallistui useampaankin ITK-sessioon, joissa käsiteltiin nimenomaan pedagogista käsikirjoitusta ja digipedagogisesti laadukasta opetusta. Laurea Ammattikorkeakoulussa oli viety pedagoginen käsikirjoittaminen pitkälle käytäntöön yhteisten workshoppien avulla. Laureassa oli hyödynnetty oppimisen muotoiluun suunniteltua ABC- työkalua Oppimisen muotoilua ABC –menetelmällä ammattikorkeakoulussa (ITK 2021 ohjelma).

Meillä SeAMKissa vastaava työkalu on syksyllä lanseerattu digiopetuksen suositukset (SeAMK Intra) + digipedatiimin tarjoama laatusparraus ja pedagogisen käsikirjoituksen workshopit. Gradiassa taas on otettu käyttöön Moodle uutena oppimisalustana ja heti alusta lähtien on tarjottu opettajille valmiita pedagogisesti laadukkaita Moodlepohjia. Omassa sessiossaan Pedagogisesti pikkuisen parempi Moodle (ITK 2021 ohjelma) he kertoivatkin miten olivat näitä pohjia kehittäneet ja henkilökuntaa kouluttaneet. Digipedatiimi yhdessä Digikyky-hankkeen kanssa on valmistelemassa SeAMKiin myös tällaisia pedagogisesti laadukkaita Moodlepohjia.

Pedagoginen käsikirjoitus -teema oli keskeinen punainen lanka eri ITK-esityksissä. Muita keskeisiä aiheita olivat mm. oppimisanalytiikan kansallinen viitekehys (ITK 2021 ohjelma) ja hybridiopetuksen pedagogiset sekä laitteistolliset mahdollisuudet (Avointen oppimateriaalien kirjasto). Tervetuloa pohtimaan em. haasteita ja ennen kaikkea niihin saatavilla olevia ratkaisuja yhdessä digipedatiimin kanssa.

Riikka Muurimäki ja Matti Mäkelä
SeAMK digipedatiimi
digipeda@seamk.fi