Koronapandemia sai yritykset uudistamaan liiketoimintamalleja | Julkaisut @SeAMK

Koronapandemia sai yritykset uudistamaan liiketoimintamalleja

SeAMK toteutti selvityksen Etelä-Pohjanmaan yritysten tilannekuvasta yritysten kasvun ja kehittämisen aktiviteettien suhteen koronapandemian aikana. Lisäksi selvitettiin ajatuksia koronan jälkeisestä ajasta ja liiketoimintamallien kehittämisestä. Kyselyyn vastasi 213 yritystä syksyllä 2021. Vastaajayrityksistä suurin osa (60 %) sijaitsi Seinäjoen seutukunnassa. Toiseksi eniten vastauksia saatiin Järviseudun seutukunnasta (22 %). Kuusiokuntien seutukunnasta oli 10 % vastaajista ja Suupohjan seutukunnasta 8 %.

Koronapandemialla on ollut vaikutusta siihen, millaisia kasvustrategioita yrityksessä nähdään tulevaisuudessa. 28 % yrityksistä (n=59) vastasi, että yrityksen liiketoimintastrategia oli muuttunut koronapandemian seurauksena. Nämä yritykset aikoivat muita yrityksiä enemmän panostaa uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen nykyisille tai uusille markkinoille sekä kehittää kokonaan uusia liiketoimintamalleja myös koronapandemian jälkeen. Koronpandemia on siis saanut vahvasti kehittämään uutta.

Kasvustrategiat ovat selvästi yhteydessä myös yrityksen kasvutavoitteisiin. Käytännössä kasvua tavoittelevat yritykset aikovat panostaa kaikkiin kasvustrategioihin enemmän kuin yritykset, joilla on tavoitteena markkina-aseman säilyttäminen eli muutaman prosentin kasvu. Kasvuhakuisilla yrityksillä korostuu etenkin uusien markkinoiden etsiminen.

Yrityksen sijainti näkyy eri kasvustrategioiden painotuksessa

Seutukuntien välillä oli eroa kasvustrategioissa. Seinäjoen seudulla panostetaan enemmän useisiin eri kasvustrategioihin verrattuna muuhun maakuntaan. Seinäjoen alueella olevat yritykset aikovat keskittyä muita enemmän asiakassuhteiden syventämiseen ja uusien asiakkaiden hankkimiseen nykyisiltä markkinoilta. Sama koskee myös uusien tuotteiden tai palveluiden kehittämistä nykyisille markkinoille tai uusien markkinoiden löytämistä nykyisille tuotteille tai palveluille. Seinäjoen alueen yrityksissä aiotaan kehittää myös muita enemmän uusia liiketoimintamalleja. Suupohjan alueen yritykset panostavat taas muita enemmän uusien tuotteiden tai palveluiden kehittämiseen kokonaan uusille markkinoille.

Myös yrityksen sijainti maaseutu-kaupunki -akselilla vaikutti vastauksiin (Kuvio 1) ja erot olivat tilastollisesti merkitseviä (p<0,01). Kaupunkialueilla sijaitsevat yritykset aikovat kehittää muita enemmän uusia tuotteita tai palveluita nykyisille markkinoille. Samoin kaupunkialueilla sijaitsevat yritykset aikovat etsiä maaseudulla sijaitsevia yrityksiä enemmän uusia markkinoita nykyisille tuotteille tai palveluille.

pylväsdiagrammi

Kuvio 1. Yleisimpien kasvustrategioiden painotukset erityyppisillä alueilla.

Selvitys toteutettiin yhteistyössä Liiketoimintamallit koronan jälkeen Etelä-Pohjanmaalla ja GreeGrow -hankkeiden yhteistyönä. Molempia rahoittaa Etelä-Pohjanmaan liitto EAKR-rahoituksella. GreenGrow-hanke rahoitetaan REACT-EU-välineen määrärahoista osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.

Tämä artikkeli on osa selvityksen tuloksista kertovaa sarjaa. Aiemmin samassa sarjassa ovat ilmestyneet:

Puolet eteläpohjalaisista yrityksistä on kasvuhakuisia
Kohtuullista menestystä pandemiankin varjossa
Yritysten kasvu ei ole täysin tyrehtynyt koronapandemian aikana

Tutustu Liiketoimintamallit koronan jälkeen Etelä-Pohjanmaalla -hankkeeseen täällä
Tutustu GreenGrow – pk-yritysten vihreän ja inklusiivisen kasvun tukeminen Etelä-Pohjanmaalla -hankkeeseen täällä

Sanna Joensuu-Salo, Anmari Viljamaa, Krista Mäki ja Laura Könönen
Seinäjoen ammatikorkeakoulu