Canvasta apua pienyrittäjille | Julkaisut @SeAMK

Canvasta apua pienyrittäjille

#

SeAMK Maakuntakorkeakoulun yhtenä keskeisenä tehtävänä on toimia siltana SeAMKin Framin kampuksen ja maakunnan yritysten välillä. Yksi muoto tästä toiminnasta on pienimuotoisten koulutusten ja infojen tuominen alueen yritysten tueksi. Usein tämä konkretisoituu, kun saamme hankeväkeä liikkeelle: Tällä viikolla saimme Pienten yritysten ketterät strategiat -hankkeen vieraaksi Kauhavalle. ESR-rahoitteisen hankkeen kohderyhmänä ovat eteläpohjalaiset pk-yritykset ja erityisesti toiminnan keskiössä ovat strategiatyö, osaamisen johtaminen sekä digitalisaatio. Tällä kertaa oltiin liikkeellä digihattu päässä ja aamupäivän teemana oli käydä läpi konkreettisia esimerkkejä ilmaisista digitaalisista työkaluista, jotka soveltuvat hyvin pienten yritysten sisäiseen ja ulkoiseen viestintään.

Kanava valitaan viestinnän tarkoituksen mukaan

Kouluttajana aamupäivässä oli SeAMKin viestinnän lehtori Saija Råtts. Heti alkuun todettiin, että ilmaisia työkaluja ja kanavia riittää, mutta kaikkea ei varmaankaan kannata, eikä tarvitsekaan ottaa käyttöön yhtä aikaa.  Sen sijaan Råtts korosti, että on olennaista miettiä, mikä työkalun tai kanavan käyttötarkoitus on. Kanavan valinta pitäisi miettiä sen mukaan, onko tarkoituksena yleinen tiedonjako (esim. Facebook,LinkedIn), markkinointi (Instagram) vai mahdollisesti yrityksen sisäinen viestintä (WhatsApp).

Moni yrittäjä varmaankin näkee esim. WhatsAppin pitkästi henkilökohtaiseen viestimiseen suunnattuna välineenä, mutta sitä voi hyvinkin hyödyntää myös yrityksen viestinnässä. oli sitten kyse työvuorojen sopimisesta, henkilöstön tai asiakkaiden ohjeistuksesta tai vaikka ajanvarauksista. Tämä kanava on myös käyttökelpoinen kuvallisessa viestinnässä ja Råtts kertoo, että business versiossa on myös mahdollisuus automatisoituihin viesteihin.

Yrityksen Tone of voice mielessä

Aamupäivän työpajatyöskentelyn aikana kokeiltiin ilmaisen kuvankäsittelyohjelma Canvan käyttöä. Råtts korosti että, digitaalisia työkaluja hyödynnettäessä on hyvä pitää mielessä yrityksen TOV eli Tone of voice=äänensävy. Värimaailma, fontit, mielikuvat pitäisi suunnitella niin, että toisaalta yhtenäisyys viestinnässä säilyy, mutta yritys pystyy silti erilaistumaan kilpailijoista.  Canva osoittautui helpoksi ja nopeasti käyttöönotettavaksi työkaluksi, jota yritys voi hyödyntää mm. sosiaalisen median julkaisujen työstämiseen, mutta myös painettaviin materiaaleihin. Itse tehtailin työpajassa kutsukortin tuleviin yo-juhliin – suosittelen kokeilemaan!

Tietokonenäytöllä pääsiäisaiheinen kortti.
Kuva. Canva on helppo ja nopeasti käyttöönotettava työkalu, jota yritys voi hyödyntää mm. sosiaalisen median julkaisujen työstämisesessä (Kuva: Tiina Hietala).

Tiina Hietala
SeAMK Maakuntakorkeakoulu

Pienten yritysten ketterät strategiat -hankkeen rahoittaja on Keski-Suomen ELY / ESR.
Lisätietoa hankkeen verkkosivuilla.