SeAMKin polku kohti digitaalisesti saavutettavia verkkopalveluita | Julkaisut @SeAMK

SeAMKin polku kohti digitaalisesti saavutettavia verkkopalveluita

kategoria: 2022, Muut artikkelit
#

Julkisena toimijana SeAMKin on täytynyt syksystä 2019 noudattaa EU:n saavutettavuusdirektiiviä sekä Suomen digipalvelulakia. Työsarka digitaalisten verkko- ja mobiilipalveluidemme saattamiseksi saavutettaviksi on ollut melkoinen, eikä se suinkaan ole loppunut. Saavutettavuus on huomioitava jatkuvasti, kun digitaalisia palveluita hankitaan, ylläpidetään ja kehitetään ja kun niihin tuotetaan sisältöä.

Työryhmä ja tiimi valmistelemassa saavutettavuusdirektiivin toimeenpanoa

DigiSeAMK-ohjausryhmä asetti vuoden 2019 alussa työryhmän ja myöhemmin kesällä erillisen saavutettavuustiimin valmistelemaan saavutettavuusdirektiivin toimeenpanoa SeAMKissa. Saman vuoden kesäkuussa SeAMKin johtoryhmä linjasi, että saavutettavuudesta huolehtiminen tulee kuulumaan ammattikorkeakoulun normaaliin toimintaan siirtymäajan jälkeen. Toimikautensa aikana (1.8.2019–31.8.2022) saavutettavuustiimi huolehti saavutettavuusselosteista ja palautekanavista sekä tarjosi tukea ja ohjausta aloitteellisesti saavutettavuuden edistämiseksi SeAMKissa.

Selvittelyä, ohjeistamista, koulutusta ja neuvontaa

Saavutettavuustiimi selvitti aluksi, mitä digitaalisia palveluitamme direktiivi ja laki koskevat. Listasta tuli mittava. Eri palveluiden omistajien ja ylläpitäjien kanssa sovittiin uudistusaikatauluista, jotta palveluista saataisiin saavutettavia. Ensisijaisesti saavutettaviksi täytyi saada ne palvelut, jotka olivat SeAMKin perustehtävien hoitamisen kannalta tärkeimpiä ja joilla oli laaja käyttäjäkunta. Sekä teknistä että sisällöllistä uudistustyötä tehtiin useassa eri tiimissä ja verkkopalvelussa parin vuoden ajan. Pientä viilausta vaatii muutama palvelu edelleenkin.

Koska uuden asian äärelle joutui työyhteisössämme niin moni, saavutettavuustiimi järjesti useita koulutustilaisuuksia sekä laati erilaisia käytännön ohjeita ja mallipohjia esimerkiksi erilaisen saavutettavan sisällön tuottamiseen sekä saavutettavuuden huomioimiseen opetuksessa. Myös itseopiskelumateriaalia oli tarjolla runsaasti. Myös henkilökohtaista opastusta ja neuvontaa tarjottiin henkilökunnalle.

Tuen ja ohjeistamisen lisäksi saavutettavuustiimillä oli valvojan rooli. Tiimiläiset seurasivat omien vastuualueidensa osalta verkkopalvelujen uudistustyön etenemistä, ja tarjosivat tarvittaessa apua ja neuvoja.

Saavutettavuusvastaava jatkamaan saavutettavuustiimin työtä

Syyskuusta 2022 alkaen saavutettavuustyöryhmän työtä digitaalisen saavutettavuuden edistämiseksi ja kehittämiseksi SeAMKissa on jatkanut saavutettavuusvastaava. Saavutettavuusvastaava on SeAMKin sisäinen asiantuntija, joka seuraa SeAMKin digitaalisten palveluiden saavutettavuutta, edistää saavutettavuusosaamista, neuvoo digipalvelulain säädösten noudattamisessa sekä varmistaa saavutettavuustiedon levittämisen ja saavutettavuuden huomioimisen SeAMKissa. Myös muut saavutettavuusosaamista SeAMKissa kehittäneet henkilöt tukevat jatkossakin saavutettavuusvastaavan työtä oman toimenkuvansa mukaisesti muun muassa laatimalla ohjeita sekä neuvomalla ja tukemalla digitaalisten palveluiden kehittäjiä ja sisällöntuottajia.

Korkeakoulujen saavutettavuussuunnitelma

Tällä hetkellä SeAMKissa valmistellaan Opetus ja kulttuuriministeriön (OKM) edellyttämää korkeakoulujen saavutettavuussuunnitelmaa, joka valmistuu tämän vuoden aikana. Saavutettavuussuunnitelman tavoitteena on edistää erityisesti korkeakoulujen opiskelijavalintojen, oppimisen ja opiskelun sekä tuki- ja ohjauspalvelujen tasapuolisuutta, laatua ja saavutettavuutta. Digitaaliset palvelut ja materiaalit ovat myös näkyvä osa saavutettavuussuunnitelmaa. Tarkastelun kohteena ovat muun muassa digitaaliset oppimisympäristöt, opetushenkilöstön sekä opiskelijoiden saama tuki ja perehdyttäminen saavutettaviin ratkaisuihin ja digitaalisen saavutettavuuden määrätietoinen kehittäminen.


Annika Pollari
Web Designer

Jarkko Meronen
Saavutettavuusvastaava

Seinäjoen ammattikorkeakoulu