Liikkuvalla kuvalla lisänäkyvyyttä
Videot ovat tärkeä osa organisaatioiden markkinointia ja viestintää. Hakukoneet suosivat liikkuvaa kuvaa hakujen tuloslistauksissaan ja myös sosiaalisten medioiden kanavissa videosisällöt erottuvat hyvin. Erilaiset videopalvelut kuten Youtube toimivat myös itsenäisinä hakualustoina, joista ihmiset voivat etsiä tietoa haluamistaan asioista tai käyttää palvelua viihteellisissä tarkoituksissa.
Markkinointiviestinnällisiin tarkoituksiin voidaan hyödyntää niin Youtubea kuin muitakin videoalustoja. Youtuben pääkilpailijaksi määritellään usein Vimeo. SeAMKin markkinoinnissa ja viestinnässä olemme tähän mennessä hyödyntäneet Youtuben lisäksi Twitchiä, Instagramin videoita, TikTokia sekä tiettyjen medioiden ja verkostojen videojakelumahdollisuuksia.
Youtube on maailman suurin online-videoalusta (Ceci 2022). Vuonna 2016 Ylen Aaro Vuorela kirjoitti, että Youtubeen ladataan 300 miljoonaa videota joka minuutti. Videoiden määrän kasvu on suurta, sillä vuoden 2012 alussa latausmäärä oli noin 60 tuntia videota per minuutti (Oreskovic 2012, Reuters).
Videot ovat olleet tärkeä osa markkinointiviestintää jo pitkään. Erilaista sisältöä etsiessä silmä saattaa kohdistua useammin liikkuvaa kuvaa sisältäviin asioihin kuin pelkästään tekstisisältöihin. Markkinointiviestinnässä on tavoitteen, kohderyhmän, viestin sisällön ja kanavavalintojen lisäksi huomioitava muun muassa sisällön toteutustapa.
Videon käyttömahdollisuudet ovat laajat. Videoita hyödynnetään muun muassa SeAMKin hakijamarkkinoinnissa Suomessa ja kansainvälisesti, SeAMKin esittelytilanteissa, tapahtumissa, verkkosivustojen kuvissa, uutisten ja esitteiden liitteinä tai laajennettuina sisältöinä, työnantajamielikuvassa ja hankeviestinnässä. Audiovisuaalisen aineiston käyttö tulee edelleen lisääntymään tulevaisuudessa.
Outi Kemppainen
viestintä- ja markkinointipäällikkö, SeAMK
Lähteet:
Ceci, L. (2022). YouTube – Statistics & Facts. Saatavilla 13.5.2022: https://www.statista.com/topics/2019/youtube/#topicHeader__wrapper
Oreskovic, Alexei (2012) : Exclusive: YouTube hits 4 billion daily video views 23.1.2012. Saatavilla 13.5.2022: https://www.reuters.com/article/us-google-youtube/exclusive-youtube-hits-4-billion-daily-video-views-idUSTRE80M0TS20120123
Vuorela, Aaro (2016). Youtubeen ladataan 300 tuntia videoa joka minuutti – nuori naistubettaja nousi jo Suomen vaikutusvaltaisimpien listalle. Saatavilla 13.5.2022: https://yle.fi/uutiset/3-8617660