Yrittäjyyskasvatuksen suositukset ammattikorkeakouluille julkaistu – SeAMK mukana suositusten laatimisessa
LUT yliopisto, SeAMK ja LAB ammattikorkeakoulu ovat yhteistyössä laatineet kehittämissuositukset ammattikorkeakouluille yrittäjyyskasvatukseen liittyen. Suositukset perustuvat tuloksiin Opettajan yrittäjyysmittaristosta, jonka avulla on kerätty laaja ammattikorkeakouluopettajia koskeva aineisto. Kehittämissuositusten taustalla on 2,5 vuotta kestänyt tutkimus, jonka aikana on analysoitu Opettajan yrittäjyysmittariston tuottamaa dataa ja tuotettu uutta tutkimustietoa ammattikorkeakoulujen hyödynnettäväksi. Kehittämissuositukset on julkaistu avoimena verkossa: https://lutpub.lut.fi/handle/10024/164772
Yritysyhteistyön toteuttaminen tärkeää
Yritysyhteistyön toteuttaminen on yksi ammattikorkeakoulun aluevaikuttavuuden osatekijä ja siihen tulee kiinnittää huomiota erityisesti organisaation johdon tasolla. Yritysyhteistyön toteuttamiselle saattaa olla kuitenkin useita esteitä, jotka liittyvät esim. suhteisiin, rahoitukseen tai organisaation kulttuuriin. Esteet on hyvä tunnistaa ja tiedostaa, jotta niihin on mahdollista aktiivisella toiminnalla vaikuttaa. On hyvä tiedostaa myös se, että yritysyhteistyön helppous nousee tärkeäksi selittäjäksi siihen, miten opettajan oma yrittäjämäisyys pääsee esiin käytännön opetustyössä. Mikäli opettaja kokee yritysyhteistyön helpoksi, hän toteuttaa sitä aktiivisemmin ja monipuolisemmin. Toisin sanoen organisaation tuella, selkeillä ja toimivilla prosesseilla sekä toiminnan jatkuvalla kehittävällä arvioinnilla on merkitystä sille, miten opettajan yrittäjyysosaaminen tulee osaksi opetusta. Ammattikorkeakouluissa olisikin tärkeää edistää yritysyhteistyötä monin eri tavoin. Käytännössä tämä tarkoittaa resursointia opettajille verkostojen rakentamiseen sekä kannustusta osallistua eri yhteistyöfoorumeihin työelämän kanssa. Verkostot ovat usein henkilökohtaisia, mutta näitä voisi yrittää laajentaa korkeakoulukohtaisiksi ja osallistaa opettajia aktiiviseen yritysyhteistyöhön. Samalla tulokset myös osoittavat, että ammattikorkeakoulun omilla strategioilla ja johtamiskäytänteillä on iso merkitys. Esimerkiksi yritysyhteistyön tavoitteet tulee asettaa johdon tasolta. Tavoitteiden toteutumista on tuettava resursseilla ja palkkioilla.
Koulutuksella on väliä
Johdon ohjaus ja tuki vaikuttaa suoraan opettajan asenteisiin yrittäjyyskoulutusta kohtaan – jos ammattikorkeakoulu pitää yrittäjyyden edistämistä tärkeänä, näkyy se myös opettajien asenteissa ja sitä kautta arjen toiminnassa. Myös opettajan saamalla koulutuksella on merkittävä vaikutus siihen, miten yrittäjyyskoulutus toteutuu. Opettajan osallistuminen yrittäjyysaiheiseen koulutukseen vaikuttaa positiivisesti asenteisiin, mikä näkyy myös käytännön toimintana opettajan opetustyössä. Merkitystä on sillä, kuinka usein ja minkälaiseen koulutukseen opettaja osallistuu. Yrittäjyyskoulutus olisikin hyvä kytkeä osaksi opettajaopintoja. Lisäksi ammattikorkeakouluissa tulisi tarjota mahdollisuuksia vertaisoppimiseen ja mentorointiin, jolloin erilaista osaamista voisi hyödyntää laaja-alaisesti omassa työyhteisössä.
Yrittäjämäinen kulttuuri rakennetaan yhdessä
Yrittäjämäisen kulttuurin kehittäminen on tärkeä asia korkeakouluissa. Onkin tärkeää, että korkeakouluissa kannustetaan ideoinnin vapauteen, kaikkien asiantuntemuksen hyödyntämiseen ja virheitä sallitaan. Suositusten mukaan näihin asioihin tulisi kiinnittää huomiota arjen käytänteissä. SeAMK onkin rakentanut systemaattisesti tapoja rakentaa yrittämäistä kulttuuria yhdessä. Arvoihin kuuluu se, että etsitään uutta, kokeillaan rohkeasti ja välillä epäonnistutaankin periksi kuitenkaan antamatta. Palvelualttius ja tuloksellisuus on myös osa yrittäjämäistä kulttuuria.
Sanna Joensuu-Salo
Tutkijayliopettaja, dosentti
SeAMK
Joensuu-Salo johtaa kasvuyrittäjyys- ja omistajanvaihdoksiin liittyvää tutkimusryhmää SeAMKissa yhdessä yliopettaja Anmari Viljamaan kanssa. Joensuu-Salo on erikoistunut tutkimuksessa ja opetuksessa yrittäjyyskasvatukseen, kasvuyrittäjyyteen, markkinointiin sekä omistajanvaihdoksiin.