Vastuullisuus on osa Lennol Oy:n yrityskulttuuria | Julkaisut @SeAMK

Vastuullisuus on osa Lennol Oy:n yrityskulttuuria

#

Lennol Oy on harjoittanut kiertotaloutta käytännössä koko historiansa ajan. Yrityksen vastuullisuustyö alkoi jo vuonna 1967, kun se hyödynsi erilaisia teollisuuden sivuvirtoja tuotannossaan. Siitä onkin muodostunut kiinteä osa yrityksen DNA:ta. 1960–70 luvuilla kiertotaloustermiä ei ollut vielä olemassa, vaan tuolloin toimintaa kutsuttiin yleisesti maalaisjärjeksi.

Vastuullinen liiketoiminta osana strategiaa

Vuonna 2016 Lennolin vastuullisuusajattelua uudistettiin ja samalla päivitettiin yrityksen strategiaa. Vastuullinen näkökulma otettiin mukaan kaikkeen yrityksen toimintaan, ja se myös kirjattiin yrityskulttuurin ytimeksi. Mukaan kehitystyöhön otettiin asiantuntijoita Suomen tekstiili ja muoti ry:stä. Yrityksessä haluttiin selvittää perusteellisesti, mitä vastuullisuus tarkoittaa heidän toimialallaan. Etenkin muotialalla vastuullisuuskysymykset ovat olleet jo vuosia suomalaisia kuluttajia kiinnostavia ja Lennolin toimialalla myös globaaleja. Raaka-aineet kun tulevat suurelta osin ulkomailta. Tämän vuoksi ei riitä, jos tiedetään pelkästään mitä Jalasjärvellä tehdään. Vastuullisuuskysymyksiä on mietittävä paljon laajemmin.

Henkilöstö vastuullisuusstrategian takana

Yrityksessä halutaan sitouttaa koko henkilöstö sekä strategiatyöhön että vastuullisuusajatteluun. Koska vastuullisuus on merkittävä osa yrityksen strategiaa ja yrityskulttuuria, on tärkeää, että kaikki tuntevat sen myös aidosti omakseen. Lennolilla vastuullisuustoimet nähdäänkin kokonaisuutena. Vastuullinen toiminta kattaa sekä isoja että pieniä asioita.  Tuotannon henkilöstö on nostanut keskusteluun esimerkiksi sosiaalitilojen roskien lajittelun sekä leikkuupaperin kierrätyskelpoisuuden. Tavoitteena on myös esimerkiksi muuttaa paperiset työmääräimet digitaalisiksi jatkossa.

Vastuullisuustyö on matka, jolla on alku muttei loppua

Vastuullisuustyö on matka, jonka aikana kehitytään koko ajan. On tärkeää huomata, missä asioissa yrityksessä ollaan hyviä ja mitkä vaativat vielä tehokkaampia ja parempia toimintamalleja. Yrittäjä Pirjo Pystykoski-Sopanen kertookin, että on jopa helpottavaa huomata, etteivät he ole täydellisiä mutta uskaltavat tuoda puutteet aidosti esille. Samalla kun yritystä kehitetään kohti yhteistä tavoitetta, on myös oltava armollinen itselleen ja tunnustaa, ettei kaikkea voi saada kerralla valmiiksi. Pääasia on, että matkan aikana kehitytään jatkuvasti. Yrityksen strategiaan kirjattu periaate vastuullisuudesta helpottaa ylipäätään koko toimintaa, koska se ohjaa kaikkea päätöksentekoa. Näin yrityksessä pyritään luonnostaan löytämään aina vastuullisin mahdollinen vaihtoehto.

Lennolin vastuullisuusagendat

Lennolilla halutaan edistää kotimaista tekstiilituotantoa, suomalaista teollisuustuotantoa sekä työllistää Suomessa. Lisäksi halutaan säilyttää toimiala kotimaassa, koska se on myös osa kansallista huoltovarmuutta. Tavoitteena on kasvaa tulevaisuudessa kestävällä tavalla ja huolehtia työntekijöiden hyvinvoinnista ja turvallisuudesta. Lennolille on myös tärkeää, että työyhteisö on monikulttuurinen. He työllistävätkin maahanmuuttajia ja näkevät heidän työllistämisensä kokonaisuutena positiivisena asiana.

Markkinat ja kuluttajat ovat nykyisin entistä valveutuneempia ja vaativat sekä teollisuudelta että kaupalta tietoa arvoista, vastuullisuudesta ja läpinäkyvyydestä. Vaikka paine vastuullisuuteen tulee osittain yrityksen ulkopuolelta, on Lennolilla tehty päätös edistää vastuullista liiketoimintaa myös oma-aloitteisesti.

Ympäristövastuu ja kiertotalous ovat olleet normaali toimintamalli yrityksessä jo 60-luvulta lähtien. Yritys on oppinut hyödyntämään teollisuuden sivuvirtoja. Lennolilla otetaan vastaan esimerkiksi huonekaluteollisuudesta jäävien huonekalujen leikkuureunoja. Sen ydinosaamista ovatkin pehmusteiden valmistus kierrätetystä polyesterikuiduista, vaahtomuovilastuista ja höyhenistä. Lennolilla harjoitetaan myös aktiivista tuotekehitystä. Viime vuonna yritys testasi uusia biopohjaisia materiaaleja, jotka sopivat hyvin yrityksen nykyiseen tuotantotekniikkaan. Yritys etsii jatkuvasti uusia vastuullisia materiaaleja, kierrätysmateriaaleista uusiin, biopohjaisiin innovaatioihin.

Viestintä vastuullisuuden keskiössä

Lennolilla harjoitetaan aktiivisesti vastuullisuusviestintää. He uudistivat jokin aika sitten kotisivunsa, jonne tuotiin lisää tietoa yrityksen vastuullisuustoimista. Tammikuussa 2022 julkaistiin yrityksen vastuullisuusraportti, joka löytyy niin ikään kotisivuilta. Myös vastuullisuudesta keskustellaan aktiivisesti yrityksen sisällä. Heillä on tiistaisin palaveri, jossa yhtenä teemana ovat juuri vastuullisuusasiat. Myös työntekijöitä rekrytoitaessa nostetaan jo haastatteluvaiheessa esille yrityksen arvot. Etenkin nuoria kiinnostavat eettiseen yrityskulttuuriin liittyvät asiat, ja ne ovat usein tärkeinä tekijöinä sekä työhaussa että työviihtyvyydessä. Vastuullisuustyötä ja viestintää tehtäessä, puhutaankin usein hyvin arkisista toimista, jotka kuitenkin muokkaavat merkittävästi niin yrityskulttuuria, brändiä kuin työnantajamielikuvaakin. Samalla ne luovat yritykselle kilpailuetua, kilpailtaessa markkinoista ja osaavasta työvoimasta.

Kukaan ei ole täydellinen

Yritysvastuussa on tärkeää ymmärtää, ettei voi olla aina täydellinen. Joskus on esimerkiksi pakko hankkia materiaaleja, joiden vastuullisuudesta ei voi täysin varmistua tai tavoiteltavaa vaihtoehtoa ei ole edes tarjolla. Mutta kun näissäkin tilanteissa voi aidosti osoittaa sekä itselleen että muille, jotta kaikki mahdollinen on tehty, voi hyvin todeta toimineensa arvojensa mukaisesti. Vastuullinen liiketoimintamalli helpottaa ylipäätään kaikkea päätöksentekoa, koska muuta vaihtoehtoa ei ole olemassa. Ja kun vielä ymmärtää oman toimintansa keskeneräisyyden ja pyrkii jatkuvasti parempaan, ollaan oikealla tiellä.

Aila Hemminki
Emilia Kangas
Mika Koivupuisto

Kirjoittajat ovat SeAMKin asiantuntijoita ja työskentelevät mm. pk-yritysten yritysvastuuosaamisen kehittämishankkeissa.

Pienet vastuulliset yritykset: vastuullisuudesta kilpailukykyä koronan jälkeen on Keski-Suomen ELY-keskuksen ESR-rahoitteinen hanke. Hankkeen tarkoituksena on kehittää kokonaisvaltaisesti eteläpohjalaisten mikro- ja pk-yritysten yritysvastuuosaamista osana yrityksen strategista valintaa. Tämä artikkeli on osa em. hanketta ja vastuullisuuden edelläkävijäyrityksiä esittelevää artikkelisarjaa.

Lue lisää hankkeen kotisivuilta https://projektit.seamk.fi/yrittajyys-ja-kasvu/pienet-vastuulliset-yritykset-vastuullista-kasvua/

Lennol Oy on perustettu 1976. Vuonna 2021: liikevaihto 2,4 miljoonaa euroa, liikevoitto 259 000 euroa, vakituisia työntekijöitä 29. Kotipaikka Kurikka, toimitusjohtaja Pirjo Pystykoski-Sopanen.