Vastuullinen liiketoiminta on Kyrön kivijalassa | Julkaisut @SeAMK

Vastuullinen liiketoiminta on Kyrön kivijalassa

#

Vastuullisuustyö on kuulunut Kyrö Distillery Companyn strategiaan yhtiön perustamishetkestä lähtien, kun Kyrön vastuullisuuden kivijalka luotiin tukevasti viiden perustajajäsenen henkilökohtaisten arvojen ja näkemysten pohjalle. Tavoitteena oli alusta alkaen pyrkiä vaikuttamaan koko alkoholikulttuuriin ohjaamalla alkoholin määrällistä kulutusta laadulliseen ja vastuulliseen kulutukseen. Yrityksen kasvaessa ja kehittyessä myös vastuullisuusajattelu on laajentunut moneen eri suuntaan juurtuen samalla vahvaksi osaksi Kyrön yrityskulttuuria.

Uusiutuvat energianlähteet ja sivuvirrat hyötykäyttöön

Ekologisen vastuullisuuden näkökulmasta yrityksessä on tehty paljon toimenpiteitä hyvin tuloksin. 99,9% käytetystä energiasta tulee nykyisin uusiutuvista energianlähteistä. Tuotannossa käytetään tuulivoimalla tuotettua sähköä ja lämmitysenergiana Jepualla tuotettua biokaasua. Vieressä virtaavaan Kyrönjokeen rakennettiin oma jäähdytysvesipumppaamo ja sen ansiosta puhtaan veden kulutus on enää murto-osa aikaisemmasta. Tislaamot kun tarvitsevat jatkuvasti huomattavan määrän vettä tuotantoprosessien jäähdyttämiseen.

Volyymituotteiden hiilijalanjäljistä on tehty laskelmat, joiden perusteella Kyrö kehittää prosessiaan ja toimintaansa. Kyröllä on käynnissä jatkuvan parantamisen prosessi, jossa etenkin materiaalihukkaa on pyritty vähentämään. Tehdyt toimenpiteet ovat jo alkaneet tuottamaan tulosta – sekä hukkaa että jätemääriä on onnistuttu vähentämään.

Huomiota on kiinnitetty myös tuotannon sivuvirtoihin ottamalla ne hyötykäyttöön aina kun se on mahdollista. Esimerkiksi viskituotannosta jäävä rankki menee karjatiloille rehuksi, ginin tuotannosta jäävä hukka menee jäteveden puhdistamolle, jossa etanolin sisältämä hiili toimii aktiivilieteprosessilla toimivan puhdistamon syötteenä. Lisäksi osa käytetyistä yrteistä menee maa-aineksen parannukseen. Kyrö suosii raaka-aineissa paljon lähituotantoa, mutta osa on tilattava myös ulkomailta. Merkittävimpänä syynä on se, ettei kotimaista vaihtoehtoa ole aina saatavilla. Hyvänä esimerkkinä on katajanmarja, jota kyllä kasvatetaan Suomessa muttei riittäviä määriä Kyrön tarpeisiin.

Arvojensa mukaisesti, 24/7 kaikki huomioon ottaen

Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutuminen ja edistäminen ovat Kyrölle tärkeitä arvoja, joiden mukaan toimitaan.

Kyrö auttaa vaikeasti työllistyvien työllistymistä alueellaan esimerkiksi palkkaamalla työntekijöitä paikallisesta työttömien työpajasta. Se tukee näkyvästi Pride-yhteisön ja Pertin Valinnan toimintaa. Pertin Valinnan tavoitteena on yhdenvertaisen ja monimuotoisen kulttuurin kehittäminen. Kyrö ja Pertin Valinta ovat yhdessä laittaneet matkaan vaikuttavuuskampanjan, jonka tuloksena on True Equality-ohjelma. Ohjelma tukee erityisryhmien työllisyyttä kulttuuri- ja ravintola-alalla ja sen tavoitteena on 100 työllistynyttä vuonna 2022.

Kun korona räjäytti käsidesin kysynnän pilviin ja Kyröllä oli mahdollisuudet ryhtyä nopeasti tuottamaan sitä, oli hinnoitteluun erittäin vapaat kädet. Kyrö piti arvojensa mukaisesti kriisitilanteessa myyntihinnan kohtuullisena ja lahjoitti lisäksi jokaisesta oman verkkokaupan kautta myydystä pullosta yhden euron vähävaraisten auttamiseen. Kyrö Distillery tekee myös laajaa oppilaitosyhteistyötä erilaisten projektien ja opinnäytetöiden puitteissa. Lisäksi he kannustavat omaa henkilökuntansa kouluttautumaan. Tälläkin hetkellä useampi työntekijä tekee työn ohessa erilaisia tutkintoja.

Vastuullisuustyö on tiiviisti mukana myös yrityksen rekrytointiprosessissa. Kyrössä kiinnitetään huomiota hakijan arvoihin ja siihen, miten ne sopivat yrityksen liiketoimintakulttuuriin. Kyrö kokee olevansa toimintatapojensa ansiosta kiinnostava työnantaja ja he saavatkin jatkuvasti paljon hyviä ja mielenkiintoisia työhakemuksia. Kansainvälistymisen edistämiseksi ja eri kansallisuuksien kanssakäymisen helpottamiseksi yrityksen virallinen kieli on muutettu englanniksi. Englanti virallisena työkielenä auttaa sekä rekrytoinneissa että yrityksen monimuotoisuuden kehittämisessä. Kyrö on myös teettänyt toiminnastaan tasa-arvoselvityksen ja heillä on valittuna tasa-arvovaltuutettu.

Vakaa talous on tärkeämpi kuin nopeat voitot

Kyrö on yritys, jonka tavoitteena on pitkällä tähtäimellä muuttaa maailmaa vastuullisemmaksi nopeiden voittojen sijaan. Osakkeenomistajat ovat vahvasti sitoutuneet yrityksen pitkänajan kehittämiseen ja yhtenä osoituksena sitoutumisestaan jättäneet tähän mennessä ansaitsemansa osingot yhtiön kehittämiseen. Mahdollisia uusia omistajia tai sijoittajia haettaessa on Kyrölle tärkeää, että he omaavat yhtiön näkökulmasta saman arvomaailman ja ovat valmiita kehittämään yritystä pitkäjänteisesti. Kyrö investoi tärkeimpään voimavaraansa henkilökuntaan maksamalla heille jopa työehtosopimusta parempaa palkkaa. Lisäksi yrityksellä on käytössä henkilöstön bonusohjelma, joka on sidottu yrityksen tulokseen.

Taloudellinen vastuullisuus näkyy Kyrössä myös kriisitilanteiden hallinnassa. Kyrön maksuvalmius ja siten kyky reagoida nopeastikin muuttuviin tilanteisiin on erinomainen. Kun koronan vuoksi alkoholijuomatuotteiden liikevaihto laski voimakkaasti, he aloittivat käsidesin tuotannon ja muuttivat tuotantoprosessejaan vastaamaan muuttuneita olosuhteita. Näin he onnistuivat suojelemaan kassaa ja maksuvalmiuttaan silloinkin.

Vastuullisuusviestintä ja ympäristövaikutusten kokonaisarviointi kehityskohteina

Suurimmat haasteet yleisesti yritysten vastuullisuustyössä on usein alihankintaketjuissa, koska kunkin yrityksen suorat vaikutusmahdollisuudet ovat rajalliset ketjun toimijoiden tekemisiin. Kyrö on onnistunut luomaan kumppaniverkoston, joka jakaa saman arvomaailman ja vahvan sidosryhmätyöskentelynsä avulla koko verkosto kehittää vastuullisuuttaan. Kyrö ei olisi Kyrö ilman vastuullisuustyötä, siellä on tehty vuosien aikana paljon uudistuksia, kehitys -ja parannustöitä, joista ei ole juurikaan viestitty, koska ne on osa normaalia toimintaa. Nyt vastuullisuusviestintä on nostettu yhdeksi ajankohtaiseksi kehityskohteeksi, sillä he haluavat omalla esimerkillään kirittää muita yrityksiä pohtimaan vastuullisen liiketoiminnan positiivisia kokonaisvaikutuksia.

Tulevaisuuden toiseksi tärkeäksi kehityskohteeksi Jani Kujala mainitsee edelleen erilaiset lisäpanostukset ympäristönsuojeluun kuten esimerkiksi koko toiminnan hiilijalanjäljen laskemisen ja sen seurantaprosessin. Oman tuotannon ja toiminnan kokonaisvaikutusten arviointi ja niiden perusteella tehdyt kehitystoimenpiteet ovat niin ikään kiinteä osa Kyrön tulevaisuuden vastuullista liiketoimintakulttuuria. Kyrössä ollaan tietoisia, että vastuullisuustyölle ei ole määränpäätä vaan uusia kehittämiskohteita nousee esiin jatkuvasti eteenpäin mentäessä.

Sosiaalisen vastuullisuuden tunnusmerkkejä liiketoiminnassa

Sosiaalinen vastuu on laaja käsite ja se kohdistuu kaikkiin yrityksen vaikutuspiirissä oleviin ihmisiin. Sen keskeisiä tunnusmerkkejä ovat mm. työntekijöiden hyvinvoinnista ja osaamisesta huolehtiminen, vastuullisten toimintatapojen noudattaminen, ihmisoikeuksien kunnioittaminen ja hyvien suhteiden ylläpitäminen myös lähiympäristöön. Sosiaalisen vastuun osa-alueita ovat edelleen mm. tasa-arvo ja yhdenvertaisuus, henkilöstön osaamisen kehittäminen, työn ja muun elämän tasapaino ja eettinen organisaatiokulttuuri. Eettisen johtamisen mukaan yrityksessä pidetään huolta sekä tuottavuudesta että työhyvinvoinnista, ja kannetaan vastuuta onnistumisesta sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä.

Artikkeliin on haastateltu Kyrön kehitysjohtaja (Head Of Development) Jani Kujalaa. Artikkeli on tuotettu Pienet vastuulliset yritykset: vastuullisuudesta kilpailukykyä koronan jälkeen -hankkeessa, joka on Keski-Suomen ELY-keskuksen ESR-rahoitteinen hanke. Hankkeen tavoitteena on kehittää kokonaisvaltaisesti eteläpohjalaisten mikro- ja pk-yritysten vastuullisuusosaamista. Tämä artikkeli on osa artikkelisarjaa, joka esittelee vastuullisuuden edelläkävijäyrityksiä Etelä-Pohjanmaalla. Pienet vastuulliset yritykset – vastuullista kasvua – SeAMK Projektit

Aila Hemminki
Emilia Kangas
Mika Koivupuisto

Kirjoittajat ovat SeAMKin asiantuntijoita ja työskentelevät mm. pk-yritysten yritysvastuuosaamisen kehittämishankkeissa.

Kyrö Distilleryn mainoskuva: alastomia miehiä juoksemassa viljapellossa.
Kyrö Distillery Company on Isossakyrössä toimiva ruistislaamo. Yrityksen mainoskuva (kuva: Kimmo Syväri).