Standardointi auttaa työn yhtenäistämisessä
LEAN-ajattelun yksi kulmakivi on työn standardointi. Työn standardoinnin avulla sama työtehtävä tulee tehdyksi samalla tavalla riippumatta siitä, kuka työntekijä sen kulloinkin tekee. Standardointi auttaa löytämään parhaan toimintatavan ja myös kehittämään valittua tapaa.
Pirjon Pakari Kauhajoki Oy:ssä oli huomattu, että osa leipomon puhdistustoimenpiteistä toteutettiin eri tavalla riippuen siitä, kuka puhdistustoimenpiteen suoritti. Kaikkien koneiden puhdistusohjeita ei myöskään ollut kirjallisesti dokumentoitu. Puhdistuksen hyvien käytänteiden tunnistamiseksi ja yhtenäistämiseksi päätettiin puhdistustoimenpiteet standardoida sekä tehdä näistä kirjalliset työohjeet työpisteille. Työn standardointiin saatiin opastusta ja tukea ESR-rahoitteisesta Laadulla kilpailukykyisempiä tuotteita ja palveluita PK- ja mikroyrityksissä –hankkeesta, jota Seinäjoen ammattikorkeakoulu hallinnoi.
Puhdistustoimenpiteiden standardoinnin kehittämiseksi yrityksen henkilöstön keskuudesta valittiin työryhmä, joka lähti pohtimaan, millä tavoin työohjeet kannattaa tehdä, jotta hyvät käytänteet ja työntekijöiden hiljainen tieto saadaan muutettua kirjallisiksi ohjeiksi. Työryhmään kuuluivat leipomon johdon lisäksi leipomotyöntekijät Anne Leppinen ja Marjo Viitala. Hankkeen työntekijät vierailivat työryhmässä säännöllisesti opastamassa ja havainnoimassa; näin saatiin myös ulkopuolinen näkemys merkittävimmistä eroavaisuuksista työn tekemisessä.
Kaikille merkittävimmille tuotantokoneille laadittiin työntekijöiden haastatteluiden perusteella kirjalliset ohjeet. LEAN-ajattelu korostaa, että työntekijöiden on ehdottoman tärkeää osallistua standardointiin, koska he ovat tekemänsä työn asiantuntijoita. LEAN-ajattelun mukaisesti työntekijät kommentoivat ja tekivät muutoksia ohjeisiin, mikä myös sitouttaa heitä noudattamaan ohjeita. Tarvittavien muokkauksien jälkeen työohjeet otettiin vakituiseen käyttöön, kuten myös menettely, jossa ohjeiden mukaiset puhdistustoimenpiteet kuitataan tehdyiksi. Kuittausmenettely otettiin lisäksi osaksi yrityksen laatujärjestelmän dokumentointia.
Leppinen ja Viitala kokevat, että ohjeiden tekeminen on herättänyt työntekijöiden kesken keskustelua asiasta ja on huomattu seikkoja, joita ei ole aiemmin ajateltu. Kirjallisista ohjeista he kokevat olevan hyötyä, sillä nyt puhdistus tehdään samalla tavoin työntekijästä riippumatta. Leppinen mainitsee, että ohjeiden myötä tiedetään paremmin eri koneen osia ja mitkä kohdat kustakin koneesta on puhdistettava erityisen tarkasti. Viitala kertoo, että ohjeiden mukaan tulee toimittua, kun puhdistusvastuu sidotaan tiettyyn tehtävään ja kuittausmerkinnät on otettu käyttöön.
Leipomon johtaja Nina Teemu ja tuotantovastaava Pilvi Honkaranta ovat tyytyväisiä, että puhdistustoimenpiteet on saatu standardoitua ja dokumentoitua. Nyt toimintatavat ovat yhtenäisiä ja jokainen työntekijä tietää ohjeiden avulla, mitkä puhdistustehtävät kuuluvat hänelle milläkin työpisteellä. Hankkeen antamaa tukea Pirjon Pakari Kauhajoki Oy:n henkilökunta piti tärkeänä; ulkopuolisen tahon osallistuminen toi annetun opastuksen lisäksi työhön selviä aikatauluraameja ja uusia näkemyksiä.
Margit Närvä
yliopettaja
SeAMK
Terhi Ojaniemi
projektipäällikkö, aluekehittäjä
SeAMK
Ojaniemi työskentelee projektipäällikkönä ja Närvä asiantuntijana Laadulla kilpailukykyisempiä tuotteita ja palveluita PK- ja mikroyrityksissä -hankkeessa.
Lue lisää Laadulla kilpailukykyisempiä tuotteita ja palveluita PK- ja mikroyrityksissä -hankkeesta.