Ihka ekat SeAMKin oppimispiirit – vertaisoppimista yhteisöllisesti | Julkaisut @SeAMK

Ihka ekat SeAMKin oppimispiirit – vertaisoppimista yhteisöllisesti

#

Yksin on vaikea kehittää osaamista. No, omaa osaamistaan toki jonkin verran, voin hakea aiheeseen liittyvää tietoa, lukea, katsoa videoita, kokeilla ihan yksin. Ehkä kysyn kiperässä tilanteessa työkaverilta. Parasta oppiminen on kuitenkin porukassa. Voimme vaikuttaa muidenkin osaamiseen osallistumalla oppimispiireihin, jotka meillä SeAMKissa lanseerattiin helmikuussa Digikyvyn organisoimina. Oppimispiirit ovat kaikille avoimia, ja kuka tahansa voi sellaisen perustaa. Vetäjä tarvitsee vain kiinnostusta ja innostusta, hänen ei tarvitse olla aiheen asiantuntija. Oppimispiirien aiheiksi voi nostaa esimerkiksi työkavereiden toiveita ja tarpeita. Tai järkätä oppimispiirin pienellä porukalla. Jaetaan hyviä vinkkejä, ja usein ratkaisu löytyy yhdessä asiaa tuumien.

Tähän mennessä järjestettyihin oppimispiireihin on osallistunut jo yhteensä 60 SeAMKilaista. Digikuva-oppimispiirissä olemme käsitelleet digikuvan ominaisuuksia, kuten tiedostomuodoista läpinäkyvyyden säilyttäviä .png:tä ja gif:iä, kuvasommittelua ja Photoshopin perusteita. Office-oppimispiirissä olemme testailleet muun muassa Swayn ominaisuuksia saavutettavuuden näkökulmasta. WordPress-oppimispiiri on suunnattu henkilöille, jotka ovat mukana WordPress-ylläpitäjäverkostossa. Porukalla on pohdittu alustan teknisiä ominaisuuksia, ja koodin pätkäkin siellä on todettu toimivaksi. Kaikille avoimessa WordPress.com-teemaisessa oppimispiirissä sivuttiin myös hakukoneoptimointia. Nämä oppimispiirit Oppimispiirit Teamsin kanavilla, mutta tietenkin myös fyysiset tapaamiset ovat mahdollisia.

Yksilön ja yhteisön osaamisidentiteetti

Moninaisuus ja yksilön kyky sanoittaa omaa osaamistaan vaihtelee. Kun yksilöllä on vahva osaamisidentiteetti, hän tunnistaa, sanoittaa ja hahmottaa oman osaamisensa ja tunnistaa soveltamiskohteita. Vastaavasti ammatti-identiteetin rakentumiseen tarvitaan tietty tutkinto ja sitoutuneisuus, jolloin muutos on loivapiirteinen. Nopeatahtisessa muutoksessa, ei tutkinnon, vaan osaamisten kautta, rakentuu osaamisidentiteetti, joka sisältää mahdollisuuden moniin uran aikaisiin ammatti-identiteetteihin. Teknologiat muuttuvat ja toimialat poistuvat, mutta kun yhteisö tunnistaa henkilöstönsä osaamisvahvuudet, se pysyy muutoksessa mukana. Tärkeää on, miten osaamista voidaan soveltaa. Ja kun tunnistamme omat heikkoutemme, voimme rakentaa kumppanuuksia. Kun organisaatio tunnistaa omat tarpeensa, se voi näin myös osallistua ekosysteemityöhön, joka luo arvoa. Opitaan ja kehitetään siis yhdessä. (Huttula, T., 16.3.2022). Osaaminenhan ei ole koskaan staattista, vaan kehittyy ja muotoutuu läpi elämän (Tulevaisuuden osaaminen syntyy ekosysteemeissä, 2022, s. 17). Meillä on siis aina mahdollisuus oppia ja kehittyä. Sillä jos koemme olevamme valmiita, pysähdymme (Tulevaisuuden osaaminen syntyy ekosysteemeissä, 2022, s. 18).

Jokainen meistä on oppija

Oppimisen ytimessä ja uuden soveltamisessa lienee kyse myös tarvelähtöisyydestä. Kun itse oivallan, miten oppiminen itseäni ja tiimiäni hyödyttää, se lisää myös sisäistä motivaatiotani. Miten sitä ruokitaan ja johdetaan? Miten autamme rakentamaan yksilön ja yhteisön osaamisidentiteettiä, erityisesti työelämässä? Luottamus on tärkeää, kun yhdessä kehitämme osaamisia. Tarvitsemme myös rohkeutta myöntää, ettemme tiedä, mutta myös aikaa ja tilaa oppimisen kiihdyttämiseen sekä yksilötasolla että organisaatiossa. Ainoastaan yksilöiden oppiminen voi kiihdyttää yhteisön osaamista. Parhaimmassa tapauksessa organisaatio myös edistää ja tukee oppimista, ei estä sitä. Yksilön hyvinvointi on myös koko Suomen hyvinvointia. (Ihanainen-Rokio, O., 16.3.2022). Meillä jokaisella on tärkeä rooli SeAMK-yhteisössä. Autetaan yhdessä toisiamme oppimaan.

Millainen on sinun oppijaidentiteettisi, miten sinä opit? Entäs me muut, voisitko jakaa osaamistasi meillekin? Vertaisoppimisella saamme liikettä organisaatioon. Me haluamme mahdollistaa vuorovaikutuksen. Pehmeää ja kliseistä? Haastan sinut kokeilemaan.

Kiitos teille kaikille, jotka olette jo osallistuneet oppimispiireihin, ilman teitä niitä ei olisi! Ja tervetuloa mukaan uudetkin! Kannustamme myös perustamaan uusia oppimispiirejä!

Jk. Lue lisää oppimispiireistä.

[Julkaisusarjasta Digikyky – Ajattele työ uudelleen, osa 6 – Me teemme muutoksen.]

Sini Karjalainen
Asiantuntija, TKI
SeAMK

Kirjoittaja työskentelee asiantuntijana ESR-rahoitteisessa DigiKyky – Digitaalisten kyvykkyyksien kehittäminen ja hyödyntäminen -hankkeessa. Lue lisää hankkeen verkkosivuilta.

Lähteet:

Huttula, T. Vanhempi neuvonantaja, Sitra. Yksilön, yhteisön ja alueen vahva osaamisidentiteetti. Osaaminen uudistaa työelämää ja työelämä osaamista -verkkotilaisuus 16.3.2022. Sitra.

Ihanainen-Rokio, O. Partner, Growthsetters Oy. Paneelikeskustelu: Osaaminen uudistaa työelämää ja työelämä osaamista! Osaaminen uudistaa työelämää ja työelämä osaamista -verkkotilaisuus 16.3.2022. Sitra.

Tulevaisuuden osaaminen syntyy ekosysteemeissä. Uuden osaamisjärjestelmän kuvaus. Sitran selvityksiä 204. Sitra 2022.