Tech2match-hankkeen päätöskonferenssi aurinkoisessa Toledossa
Seinäjoen ammattikorkeakoulu mukana TECH2MATCH- hankkeessa
Seinäjoen ammattikorkeakoulu on ollut mukana kansainvälisessä TECH2MATCH (T2M)-hankkeessa (TECH2MATCH, i.a.-a). TECH2MATCH-hanke on ollut neljän korkeakoulun yhteinen Erasmus+-hanke, jonka tavoitteena oli lisätä terveydenhuollon ammattilaisten teknologista osaamista ja digitaalisia taitoja erityisesti kipupotilaiden näkökulmasta. TECH2MATCH-hankkeessa tuotettiin verkossa toteutettava xMOOC (extended massive open online course)-opintojakso 2 op ja lisäksi lähiopetuksena toteutettavia tosielämään pohjautuvia edistyneempiä tehtäviä. Opintojaksoja pilotoitiin korkeakouluissa ja viimeisteltiin pilotoinnissa saatujen kokemusten perusteella. Hankkeessa toimi moniammatillinen ja kansainvälinen tiimi, jossa oli mukana Seinäjoen ammattikorkeakoulun lisäksi korkeakoulut Tanskasta (UCN), Itävallasta (FHV) ja Espanjasta (UCLM). Hankkeen aikana tapaamisia on ollut vuosittain vuorotellen jokaisen partnerin kotimaassa ja korkeakoulussa. Hankkeen kansainvälinen loppukonferenssi pidettiin lokakuussa Espanjan Toledossa UCLM:n kauniilla kampuksella.
Toledon UCLM kampus päätöskonferenssin isäntänä
Castilla-La Manchan yliopisto (UCLM) perustettiin 1982 (UCLM, i.a.-a). Oppilaitoksella on kampukset Albacetessa, Ciudad Realissa, Cuencassa ja Toledossa (UCLM, i.a.-b). UCLM:lla on myös yliopistokiinteistöt Talavera de la Reinassa (Toledo) ja Almadenissa (Ciudad Real). Castilla-La Manchan yliopistossa on kokonaisuudessaan lähes 30 000 opiskelijaa, 2 270 luennoitsijaa ja tutkijaa sekä 1 059 hallinto- ja palveluhenkilökunnan jäsentä (UCLM, i.a.-c).
UCLM:n neljä kampusta tarjoavat erilaisia koulutusvaihtoehtoja humanistisilla tieteillä, luonnontieteillä, terveystieteillä, yhteiskunta- ja oikeustieteillä, tekniikalla ja arkkitehtuurilla (UCLM, i.a.-e). TECH2MATCH-hankkeessa UCLM:n korkeakoulusta olivat mukana fysioterapian ja hoitotyön koulutusohjelmat, joita opiskellaan Toledossa. Toledossa on 85 000 asukasta ja se on Castilla-La Manchan itsehallintoalueen pääkaupunki (UCLM, i.a.-b). Se on moderni kaupunki ja hyvä matkailukohde erinomaisen kulttuuriperintönsä ansiosta. Toledon kampus on jaettu kahteen alueeseen: historialliseen kortteliin ja sotatarviketehtaan kampukseen (UCLM, i.a.-d), ja näissä maisemissa hankkeeseen osallistuneet yhteistyökumppanit saivat viettää aurinkoiset kolme päivää (kuva 1).

Kansainvälisen konferenssin toteuttaminen yhteistyössä
T2M-hankkeeseen osallistuville oli varattu Espanjassa kaksi päivää aikaa hankkeen työpakettien ja loppukonferenssin viimeistelyyn. Yhteistyö hankekumppanien välillä on sujunut hyvin, ja se on edistänyt hankkeen onnistumista (Ilomäki & Lakkala, 2012, s. 5). Opettajien yhteistyö myös näiden hankkeen viimeisten päivien aikana oli hedelmällistä, ja yhteistyö kasvotusten edisti hienosti projektin viimeistelyä ja loppukonferenssin valmistelua (Wolgast & Fisher, 2017).
Päätöskonferenssi järjestettiin perjantaina 24.10.2025 ja yleisöllä oli mahdollisuus osallistua konferenssiin paikan päällä tai etäyhteydellä. Päätöskonferenssin avauspuheenvuoron piti kivun hallinnasta, teknologiasta ja koulutuksesta, tutkija ja kliinisten tieteiden ja biolääketieteen tohtori Víctor Domenech García. Hankekonsortioon kuuluneet pitivät omia esityksiään hankkeen aikaisista toimista ja niihin liittyvistä näkökulmista. Seinäjoen ammattikorkeakoulun edustajat Johanna Soini ja Jutta Potila pitivät oman esityksensä, jossa he kertoivat hankkeessa tuotetun opintojakson pilotoinnista ja sen tuomista kokemuksista (kuva 2).

Konferenssin päätöspuhuja oli lääketieteen tohtori, XR-kehittäjä ja tutkija Jose Ferrer Costa, jonka esitys käsitteli virtuaalitodellisuuden lisäämistä fibromyalgiaa sairastavien hoito-ohjelmaan. VR-lasien avulla ohjelman noudattaminen lievensi liikkumisen aiheuttamaa kivun pelkoa tutkituilla (n=42). Lisäksi edistyminen havaittiin muun muassa opioidi -kipulääkkeiden ja ahdistusta lievittävien bentsodiazepiinien vähentyneenä käyttönä (kipulääkkeet 42 % ja bentzodiazepiinit 72%). Tämän REDOCVR -ohjelman käyttökokemuksia kerätään lisää useammasta keskuksesta tämän vuoden aikana ja innolla odotamme niiden tuomia tuloksia.
Iltapäivällä konferenssipäivä jatkui Toledossa paikalla olijoiden kesken työpajoilla. Seinäjoen ammattikorkeakoulun työpaja esitteli etävastaanotossa huomioitavia asioita, joita kurssilla käydään läpi. Työpajassa paikalla olleet opiskelijat saivat tutustua etävastaanoton toteuttamiseen ja saivat esimerkkejä, missä tilanteissa he voivat sitä omassa työssään hyödyntää (kuva 3).

TECH2MATCH-hankkeen jälkeistä yhteistyötä
Hankkeessa tuotettu ja pilotoitu kurssi paranneltiin palautteiden prusteella ja on nyt saatavilla kaikille IMoox alustalla ilmaisena TECH2MATCH-series nimellä (TECH2MATCH, i.a.-b). Hankkeessa työskenneillä opettajilla oli jo myös hyviä ajatuksia siitä, että miten he jatkossa voivat hyödyntää opintojaksoa omissa organisaatioissaan.
Hankkeen aikana opettajat loivat hyviä suhteita muiden maiden koulutusorganisaatioihin ja hankkeessa työskennelleisiin opettajiin (Brandon ym., 2022, s. 62). Hankkeeseen osallistuneet opettajat kokivat saaneensa paljon uusia kokemuksia ja oppia myös itse hankkeen aikana (Ilomäki & Lakkala, 2012, s. 10; Repečkienė ym., 2022, s. 225). Viimeisten päivien aikana hanketiimi lähtikin jo ideoimaan uusia yhteistyökuvioita, joita voitaisiin yhdessä toteuttaa tulevaisuudessa. Yhtenä vaihtoehtona keskusteltiin mahdollisuudesta järjestää hankkeen aiheisiin liittyviä Erasmus+ BiP (Blended Intensive Programs) kokonaisuuksia. BiP:t ovat lyhyitä, intensiivisiä ohjelmia, joissa käytetään innovatiivisia oppimis- ja opetusmenetelmiä (Erasmus +, i.a.). Kaikki partnerit olivat kiinnostuneita yhteistyöstä myös tulevaisuudessa, joten nähtäväksi jää mitä yhteistyötä tulevaisuus tuo tullessaan (kuva 4).

Niina Keskinen
TtT, lehtori
SEAMK
Johanna Soini
TtM, lehtori
SEAMK
Jutta Potila
TtM, lehtori
SEAMK
Lähteet
Brandon, R. R., Marsh, R. J., & Cumming, T. M. (2022). International Collaboration in Special Education Teacher Preparation. Intervention in School and Clinic, 58(1), 59–63. https://doi.org/10.1177/10534512211047590
Erasmus +. (i.a.) What is a BIP? https://erasmusbip.org/whatisabip/
Ilomäki, L., & Lakkala, M. (2012). Minkälainen on hyvä kansainvälinen projekti?: Arviointitutkimus opettajien kokemuksista eTwinning-projekteissa. Opetushallitus. Helsinki. https://core.ac.uk/download/pdf/14924032.pdf
Repečkienė, A., Vareikaitė, D., & Žvirelienė, R. (2022). Benefits of Vocational Teachers’ Participation in Projects under Erasmus+ Programme: The Case of Lithuania. Rural Environment. Education. Personality, 15, 221–229. https://doi.org/10.22616/reep.2022.15.027
TECH2MATCH. (i.a.-a). TECH2MATCH. https://www.tech2match.eu/
TECH2MATCH. (i.a.-b). TECH2MATCH Results. https://www.tech2match.eu/results/
UCLM (i.a.-a). https://www.uclm.es/
UCLM (i.a.-b). https://www.uclm.es/misiones/lauclm/campus
UCLM (i.a.-c). https://www.uclm.es/misiones/lauclm/institucional
UCLM (i.a.-d). https://www.uclm.es/en/Misiones/LaUCLM/Campus/CampusTO
UCLM. (i.a.-e). https://www.uclm.es/en/Misiones/Estudios/DondeEstudiar
Wolgast, A., & Fischer, N. (2017). You are not alone: colleague support and goal-oriented cooperation as resources to reduce teachers’ stress. Social Psychology of Education 20, 97–114. https://doi.org/10.1007/s11218-017-9366-1