Pitääkö simulaation mennä aina kuin Strömsössä?
Etelä-Pohjanmaan simulaatio-ohjaaja-verkosto järjestää kerran lukukaudessa verkostotapaamisen ja koulutustilaisuuden Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen henkilökunnalle ja Seinäjoen ammattikorkeakoulun ja Sedun opetushenkilökunnalle. Tällä kertaa simulaatio-ohjaaja-verkoston koulutus toteutettiin torstaina 4.12.2025 Seinäjoen ammattikorkeakoululla. Tilaisuuteen osallistui Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen hoitohenkilökuntaa eri yksiköistä sekä sosiaali- ja terveysalan lehtoreita Seinäjoen ammattikorkeakoulusta. Tilaisuuden avasi yliopettaja Mari Salminen-Tuomaala ja luennoitsijana toimi lehtori Pasi Jaskari Sedusta.
Monialainen erityistilanne simulaatioskenaarion aiheena
Moniammatillisen tiimityön onnistuminen on tärkeää vaativissa potilas- ja asiakastilanteissa, esimerkiksi kriisi-, kaltoinkohtelu- tai väkivaltatilanteissa (Mönkkönen ym., 2021, Salminen-Tuomaala ym., 2025). Tällaisissa tilanteissa ammattilaisten on kyettävä toimimaan yhdessä sujuvasti ja tehokkaasti sekä potilaan tunteet ja ajatukset hienotunteisesti huomioiden. Usein ongelma on saatava ratkaistua välittömästi, eikä yhteiselle harkinnalle ja eri ammattilaisten tekemien ratkaisujen pohdinnalle aina jää aikaa. Salminen-Tuomaalan ym. (2024) ja Salminen-Tuomaalan ym. (2025) mukaan erityisesti ensihoidon henkilökunta toivoo moniammatillisia simulaatioita eri ikäisten kaltoinkohteluun liittyvistä tilanteista, jotta tilanteissa osattaisiin toimia jouhevasti.
Simulaatiopedagoginen opetus tarjoaa riskittömän mahdollisuuden valmentaa terveydenhuollon ammattilaisia moniammatilliseen yhteistyöhön korkean riskin hätätilanteissa (Almukdad ym., 2025). Myös Cánovas-Pallarésin ym. (2025) mukaan moniammatillinen simulaatio-opetus on merkityksellinen keskeisten valmiuksien kehittämisessä hätätilanteiden sekä kompleksisten ja vaativien kliinisten tilanteiden hallintaan. Monialaisen yhteistyön vahvistaminen edistää sekä potilasturvallisuutta että tehokkaampaa hoitoa.
Kekonin ym. (2021) mukaan monialainen erityistilanne voi olla esimerkiksi suursimulaatio, jolla tarkoitetaan simulaatioskenaarioon osallistujien ja eri alojen ammattilaisten avustuksella toteutettua simulaatioharjoitusta. Suursimulaatio on hyvä moniammatillisuuden oppimismenetelmä, sillä simulaatioskenaarioon toimijana osallistumisen lisäksi myös havainnoinnin keinoin voidaan oppia moniammatillisuuden käytännöistä ja merkityksistä. Moniammatillista koulutusta tarvitaan eri alojen ammattilaisten asiantuntijatiedon yhdistämiseksi sekä koordinoidun ja saumattoman tuen mahdollistamiseksi asiakkaalle.
Äijö ym. (2025) ovat toteuttaneet suursimulaation, jossa saman teeman äärelle on kokoontunut satoja osallistujia. Heidän mukaansa suursimulaatiossa voidaan havainnollistaa ammattilaisten työskentelyä ja yhteistyötä ketterästi ketjusimulaatiolla, jossa tapahtumat etenevät asiakkaan hoitopolun mukaisesti vaiheittain. Samantyyppisiä episodisia tai ketjusimulaatioita toteutetaan myös Seinäjoen ammattikorkeakoulussa.
Simulaatio-ohjaaja-koulutuksen antia
Etelä-Pohjanmaan simulaatio-ohjaaja-verkoston koulutustilaisuuden aiheena oli Monialainen erityistilanne. Pasi Jaskari esitteli luentonsa alussa erilaisia moniammatillisia simulaatioharjoituksia, jotka Sedu oli toteuttanut Etelä-Pohjanmaan ensihoidon ja pelastustoimen edustajien kanssa. Hän kertoi myös haastavasta meripelastusharjoituksesta Vaasassa, johon hän ja ensihoitoon suuntautuvat lähihoitajaopiskelijat olivat osallistuneet syksyllä. Merellä olevien ”potilaiden” pelastamissuunnitelmaa oli pitänyt muuttaa kesken harjoituksen potilaiden jo ollessa laivalla ja veneissä. Alun perin oli ollut tarkoitus, että heidät vinssattaisiin pelastushelikoptereihin, mutta sankan sumun ja illan hämärtymisen vuoksi pelastushelikopterit eivät voineetkaan laskeutua pelastamaan heitä. Todellisessa hätätilanteessa helikopterilentäjät olisivat laskeutuneet pelastamaan veden varaan joutuneita. Sen sijaan heidät pelastettiin tässä simulaatioharjoituksessa veneillä.
Pasi Jaskari haastoi koulutukseen osallistujia pohtimaan, mikä voisi olla erityistilanne kunkin omalla työpaikalla ja miten sitä voisi simuloida. Jokainen osallistuja löysi yhden erilaisen simulaatioaiheen omalta työpaikaltaan. Sen jälkeen pohdittiin, miten simulaatioskenaarion haasteellisuutta voisi lisätä rikkomalla simulaation onnistumisen rakenteen. Simulaatioon osallistujilla on yleensä ennakko-olettamus, että jokainen simulaatioskenaario päättyy onnistuneeseen tilanteeseen tai ratkaisuun. Juuri koskaan simulaatiotilanteen ei anneta päättyä potilaan kuolemaan. Mutta tarvitseeko simulaation aina sujua niin kuin Strömsössä? Onko joskus hyvä tuottaa erilaisia oppimiskokemuksia?
Pitkän työkokemuksen omaavien työntekijöiden simulaatioissa on toisinaan hyödyllistä myös yllättää osallistujat rikkomalla jotakin simulaation osaa, esimerkiksi viestinnän onnistumista. Jollekulle simulaatioon osallistujalle voidaan antaa ennakolta tietoa, että heidän pitää ”tahallaan” toimia väärin. Tämä voi lisätä simulaation haasteellisuutta. Viestinnän virheet simulaatiossa voivat johtaa väärinymmärryksiin ja virheelliseen hoitolinjaan. Jos kaikille ei kerrota simulaatioskenaarion tavoitetta, joku voi toimia liian hitaasti tai väärällä tavalla. Tällöin skenaarion toiminta voi ohjautua väärille raiteille.
On hyödyllistä kokeilla erilaisten rajapintojen rikkomista, esimerkiksi simulaatioon voidaan briifata haastavien perheenjäsenten rooliin osallistujia, joille on opastettu ennakolta hoitajien toimintaa häiritsevä tai painostava rooli. Tällöin simulaatioskenaarion kautta voidaan edistää osallistujien stressinsietokykyä. Toisaalta simulaatiossa voi käydä niin, että osallistujien paineiden ja kuormituksen lisääntyessä heidän tarkkaavaisuutensa häiriintyy ja alkaakin ilmetä virheitä.
Koulutustilaisuudessa suunniteltiin moniammatillisina ryhminä erityistilanne-simulaatioskenaarioita, joihin sisältyi erilaisia kohtaamiseen tai viestintään liittyviä haasteita. Tilaisuudessa syntyi rikasta keskustelua ja uusia ideoita simulaatio-ohjaaja-verkoston koulutusten sisällöiksi.
Mari Salminen-Tuomaala
TtT, dosentti, yliopettaja, Kliininen asiantuntijuus
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
mari.salminen-tuomaala@seamk.fi
Mari Salminen-Tuomaala on terveystieteiden tohtori, joka toimii kliinisen hoitotyön yliopettajana Seinäjoen ammattikorkeakoulussa. Hän on sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus -tutkinnon YAMK-yliopettaja sekä Terveyden edistäminen ja hoitotyö -tutkimusohjelman vetäjä. Hän toimii myös dosenttina Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden terveystieteiden yksikössä (hoitotieteen dosentuuri).
Lähteet
Almukdad, S., Elhage, A., O’ Hara, l., Mukhalalati, B., Ibrahim, M.I., & El‑Awaisi, A. (2025). Evaluating a simulation‑based interprofessional education activity on disaster preparedness and management among health professions students. Advances in Simulation, 10(62), 1-14. https://doi.org/10.1186/s41077-025-00391-x
Cánovas-Pallarés, J.M., Fenzi, G., Fernández-Molina, P., López-Ferrándiz, L., Espinosa-Ramírez, S., & Arizo-Luque, V. (2025). Building Safe Emergency Medical Teams with Emergency Crisis Resource Management (E-CRM): An Interprofessional Simulation-Based Study. Healthcare, 13(15), 1–14. https://doi.org/10.3390/healthcare13151858
Kekoni, T., Mönkkönen, K., Silén-Lipponen, M., Tiihonen, M., & Saaranen, T. (2021). Moniammatillinen suursimulaatio opiskelijoiden oppimisen näkökulmasta. Janus 29(4), 366–385.
Mönkkönen, K., Sílen-Lipponen, M., Kekoni, T., & Saaranen, T. (2021). Interprofessional understanding of ethical dilemmas: Learning experiences of simulation learning in social welfare and health care education. The Journal of Social Work Values and Ethics, 18 (2), 16–28. https://jswve.org/download/2021-2/7-Interprofessional-Understanding-of-Ethical-Dilemmas-JSWVE-18-2-2021
Salminen-Tuomaala, M., Tiainen, J., & Paavilainen, E. (2024). Identification of Elder Abuse at Emergency Departments: What Competencies are Required from Staff? European Journal of Applied Sciences, 12(6), 455-470. DOI:10.14738/aivp.126.17965.
Salminen-Tuomaala, M., Tiainen, J., & Paavilainen, E. (2025). Identification of Child and Youth Maltreatment at Emergency Departments. European Journal of Applied Sciences 13(3), 332-342. DOI:10.14738/aivp.1303.18917.
Äijö, M., Silén-Lipponen, M., Nuutinen, U., & Mysheva, V. (2025). Savonia-artikkeli Pro: Sosiaali- ja terveysalan monialaista yhteistyötä oppimassa suursimulaatiossa. https://www.savonia.fi/artikkelit-pro/sosiaali-ja-terveysalan-monialaista-yhteistyota-oppimassa-suursimulaatiossa/