Monipuolista verkko-opetuksen kehittämistyötä SEAMKissa | Julkaisut@SEAMK

Monipuolista verkko-opetuksen kehittämistyötä SEAMKissa

#

Verkossa, kampuksella vai hybridinä?

Kevään kansallisissa hakijatilastoissa verkkotutkinnot ja verkossa tarjottavat opinnot kasvattivat suosiotaan. Myös SEAMKissa verkkopainotteisia monimuototutkintoja on tarjolla jo useita. Verkkopainotteisten monimuoto-opintojen toteutus vaihtelee tutkinnoittain, ja opinnot koostuvat verkossa ja kampuksella toteutettavista aika- ja paikkasidonnaisista opinnoista. Paikasta riippumaton opiskelumuoto onkin yksi erottava tekijä verkkotutkinnon ja monimuototutkinnon välillä (Joshi ym., 2020, s.10-11, taulukko 1).  Kokonaan verkossa toteutettavissa verkkotutkinnoissa opinnot, ohjaus ja tukipalvelut toteutetaan pääosin verkossa (Joshi, 2023), lukuun ottamatta mahdollista orientaatiota tai yksittäisiä tapaamisia kampuksella tai hybridinä. Verkkotutkinnon määrite voi vaihdella alakohtaisesti, kuten Sairaanhoitajan AMK-verkkotutkinnoissa, joissa teoriaopinnot ovat verkossa mutta kliiniset harjoittelut toteutetaan kampuksella tai harjoittelussa (Kullaslahti ym., 2023).

SEAMKissa kehitetään tällä hetkellä myös kaikille avointa SEAMK Verkkokampus-oppimisympäristöä, joka kokoaa yhteen verkko-opintoina suoritettavan koulutustarjonnan​. (SEAMK, 2025a). Verkkokampuksella on tällä hetkellä tarjonnassa jo avoimen AMKin opintojaksoja ja itsenäisesti suoritettavia nonstop-verkkokursseja, joihin voi liittyä joustavasti mukaan. Jatkossa SEAMK Verkkokampus tarjoaa yhä laajemmin joustavia ja saavutettavia oppimisratkaisuja opiskelijoille ja asiantuntijoille uran eri vaiheisiin, tuoden tarjontaa myös kansainvälisiltä yhteistyökumppaneilta.

Opiskelija tarvitsee tiedon osallisuudesta ja arvioinnista

Opiskelijalle on olennaista, että opintojakson toteutussuunnitelmassa kuvataan mahdollisimman tarkoin opintojen toteutustavat sekä niiden mahdollinen vaikutus opiskelijan osallisuuteen ja osaamisen arviointiin. Erityisen tärkeää se on silloin, jos kyseessä on hybriditoteutus, jolloin opiskelijan on mahdollista osallistua samaan oppimistilanteeseen joko kampuksella tai verkon välityksellä etänä. Opiskelijalle on kerrottava, mikäli etäosallistuminen ei mahdollista samanlaista vuorovaikutusta tai osallisuutta session aikana kuin kampuksella, ja mikäli se vaikuttaa osaamisen arviointiin.

Mikäli opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa, on toteutussuunnitelmassa kuvattava tehtävien ja aikataulujen lisäksi mahdolliset verkossa toteutettavat lähitapaamiset ja niiden arviointi. Verkossakin on siis lähiopetusta, se vain toteutuu kampuksen sijaan digitaalisessa ympäristössä. On hyvä myös muistaa, että verkossa toteutettavat opinnot eivät estä vaikkapa pienryhmien kokoontumista kampuksella, mikäli opiskelijan asuinpaikka tai elämäntilanne sen muutoin mahdollistavat.

Toteutussuunnitelmien mallipohjien pilotointi auttaa suunnittelussa

SEAMKissa pilotoitiin keväällä 2025 verkossa toteutettavien opintojaksojen toteutussuunnitelmaan kehitettyä mallipohjaa Peppi-järjestelmässä, ja se sai erinomaisen vastaanoton niin opettajilta kuin opiskelijoilta. Mallipohjan avulla opettajat voivat kuvata verkko-opintojen toteutuksen suoritustapaa opiskelijalle selkeällä ja yhdenmukaisella tavalla, mikä osaltaan helpottaa opiskelijan oman ajankäytön ja opiskelun suunnittelua. Mallipohjia laajennetaan tänä syksynä myös monimuoto-opetukseen ja kampuksella toteutettaville lähitoteutuksille, mikä puolestaan vahvistaa opetuksen laadukasta toteutussuunnittelua.

Myös SEAMKin verkko-opetuspohjiin Moodle-verkko-oppimisympäristössä on suunnitteilla mallipohjia, joiden avulla on tavoitteena luoda opiskelijoille yhtenäisempi kokemus ja tukea siten oppimista. SEAMKin digipedatiimi tukee laadukkaan verkko-opetuksen kehittämistä ja toteutusta tarjoamalla koulutusta, ohjeita ja suosituksia. Viime vuosina on erityisesti pedagoginen käsikirjoittaminen ollut keskiössä, ja siitä tarjottuun koulutukseen on osallistunut jo merkittävä osa SEAMKin opettajista.  Pedagogisen käsikirjoituksen avulla voidaan varmistaa, että opetus ja oppiminen on suunniteltu nimenomaan verkko-oppimisympäristössä toteutettavaksi.

Oppimista ohjaavat yhtenäiset elementit parantavat oppijan kokemusta, auttavat opiskelijaa keskittymään sisältöön ja voivat jopa vähentää keskeyttämisen riskiä (Digivisio, 2025).  Peppi-Moodle -integraation toimintalogiikkaan on samaan aikaan tehty muutos, jossa kaikki opintopisteytetyt Moodle-kurssit tehdään jatkossa opiskelijalähtöisesti Peppi-toteutuksiin linkittyen. Erilaiset toimintatavat haastavat opiskelijoiden oppimista, ja kansallistakin kiinnostusta herättäneellä opiskelijalähtöisellä toimintatavalla tuetaan myös muiden korkeakoulujen opiskelijoiden pääsyä SEAMKin ristiinopiskelu-opintojaksoille. (SEAMK, 2025b)

Hybridiopetustilojen tekniset ja pedagogiset ratkaisut tukevat joustavaa oppimista

Hybridiopetus tukee opiskelijoiden joustavaa osallistumista oppimistilanteisiin ja mahdollistaa paikkariippumattoman opiskelun. Hybridiopetuksen onnistunut toteutus edellyttää huolellista suunnittelua niin teknisestä kuin pedagogisesta näkökulmasta. Opettajan on pohdittava, miten tilan tekniset ratkaisut tukevat opintojakson toteutukselle suunniteltua pedagogista käsikirjoitusta, oppimista ja osaamisen arviointia. Hybridiopetuksen toteutuksessa yhteisopettajuus auttaa ohjaamaan opiskelijoiden toimintaa luokassa ja verkossa, mahdollistaen yhdenvertaisemman oppimistilanteen.

SEAMKissa otetaan lukuvuoden 2025 – 2026 aikana käyttöön kaksi uutta hybridiopetusluokkaa sekä yksi uusi simulaatioluokka, joka mahdollistaa myös virtuaalisimulaatiot. Hybridiluokkiin valittu tekninen taustaratkaisu mahdollistaa myös muiden luokkien sekä auditorioiden muuntamisen hybriditilaksi. Opettajille tarjotaan koulutusta hybriditilojen käyttöön, ja teknisen ratkaisun keskiössä onkin ollut käyttäjälähtöisyys ja helppokäyttöisyys. Syksyn alussa on otettu käyttöön myös uusi verkko-opetustila, jossa on mahdollista tehdä mm. korkealaatuisia äänitallenteita, video-opetusmateriaaleja ja webinaareja. Verkko-opetustilassa on äänieristys ja tekninen varustelu sisältää mm. liikkuvan kameran sekä valaistuksen. Tilan käyttöön tarjotaan käyttäjäkoulutusta ja digitaalista koulutusmateriaalia.

Eurooppa-korkeakouluallianssi tuo englanninkielistä verkkotarjontaa

SEAMK on liittynyt eurooppalaiseen HEROES-yliopistoallianssiin vuoden 2025 alussa. Allianssin tavoitteena on tukea alueiden, ihmisten ja luonnon resilienssiä koulutuksellisen ja tutkimuksellisen yhteistyön avulla (HEROES, ei pvm). Allianssin korkeakouluissa on 120 000 opiskelijaa, joten yhteisellä virtuaalikampuksella tarjottavat verkko-opinnot tulevat olemaan merkittävässä roolissa. SEAMK on mukana virtuaalikampuksen rakentamisessa ja toteutti yhteistyössä partnereiden kanssa keväällä 2025 laajan opiskelijakyselyn, jonka pohjalta virtuaalikampusta kehitetään opiskelijalähtöisesti. SEAMKin vastuulla on kaksoistutkintojen rakentaminen, ja myös niissä verkko-opinnot ja verkkotutkinnot mahdollistavat opiskelun eri maiden välillä lyhyiden ja pitkien liikkuvuusvaihtojen lisäksi. Englanninkielistä tarjontaa laajennetaan jatkuvasti, ja allianssikorkeakoulujen tarjonta tuo myös SEAMKin opiskelijoille uuden mahdollisuuden opiskella verkossa englanniksi.

Kansainvälistymistä tukee jatkossa myös Kieli- ja kulttuuritietoinen SEAMK -toimintamalli, jonka avulla tuetaan yhteisön ja alueen osallisuutta, monikielisyyttä ja -kulttuurisuutta, resilienssiä ja kykyä toimia globaalisti verkottuneessa maailmassa. Verkkotutkinto-opiskelijoiden kokemuksen mukaan verkossa opiskelu mahdollistaa yhteyksien luomisen laajempaan kansainväliseen yhteisöön (Joshi & Varhelahti, 2023). Hyvin suunniteltu ja toteutettu verkko-opiskelu mahdollistaa laadukkaan opiskelukokemuksen ja verkostoitumisen lähellä ja kaukana, ohjauksen ja yhteisön tukemana.

Marjo Joshi
Osaamisalajohtaja
SEAMK

Lähteet

Digivisio 2030 (2025).  Yhtenäinen käyttökokemus oppimisalustoilla hyödyttää sekä oppijaa että korkeakoulua – uusi ohjeistus on nyt saatavilla! Uutinen, 13.3.2025. https://digivisio2030.fi/julkaisut/yhtenainen-kayttokokemus-oppimisalustoilla-hyodyttaa-seka-oppijaa-etta-korkeakoulua/  

HEROES (ei pvm). Higher Education for Resilience-Oriented and Empowered Societies.  https://www.heroesuniversity.eu/

Joshi, M., Könni, P., Mäenpää, K., Mäkinen, L., Pilli-Sihvola, M., Rautiainen, T., Timonen, P. & Outi Valkki (2020). Verkkotutkinnot. Turun ammattikorkeakoulun raportteja 264. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-768-2

Joshi, M. & Varhelahti, M. (2022). Designing international online degree programmes. International Journal of Teaching and Learning in Higher education, 34(1), 45-59. https://isetl.org/ijtlhe/pdf/IJTLHE4256.pdf

Kullaslahti, J., Aaltonen, H., Joshi, M., Kaskela, M., Knuuttila, J., Korhonen, T. & Pinola, S. (2023). Verkkotutkintoverkostot – utopiaa vai tulevaisuutta? UAS Journal 3/2023. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230922136209

SEAMK (2025a). SEAMK Verkkokampus. https://www.seamk.fi/koulutus/seamk-verkkokampus/

SEAMK (2025b). Peppi-Moodle -integraatioon muutos. SEAMK intranet -uutinen, 18.6.2025.