Luonnontuotealan yritystoiminnan kehittäminen on keskeinen osa alan osaamista | Julkaisut @SeAMK

Luonnontuotealan yritystoiminnan kehittäminen on keskeinen osa alan osaamista

#

Kuluvan vuoden syksyllä Luonnontuotealan täydennyskoulutushankkeessa perehdyttiin luonnontuotealan yritystoiminnan kehittämiseen. Koulutuskokonaisuuden (LT6) pilotointi oli Seinäjoen ammattikorkeakoulun vastuulla. Se oli myös hankkeen viimeinen moduuli. Kuvassa 1 on esitetty LT6-kokonaisuus yksityiskohtaisesti.Kuva 1. Moduulin LT6 ohjelma. Kaaviokuvan ovat laatineet Gun Wirtanen, Lotta Haapala, Sanni Nikumatti, Margit Närvä ja Risto Lauhanen (2024).

Kurssikokonaisuuden tavoitteena oli antaa monipuolinen ja laaja käsitys yritystoiminnasta ja sen kehittämisestä kohderyhmälle, joka koostui sekä SeAMKin opettajista ja asiantuntijoista että yrittäjistä. Koulutettavien omatoimisiksi tehtäviksi annettiin liiketoimintasuunnitelman laatiminen omaa tai kuvitteellista yritystä varten. Toisena omatoimituotoksena oli oppimispäiväkirjan kirjoittaminen.

Moodle-oppimisympäristö mahdollisti osaltaan omatoimisen etäopiskelun. Lisäksi Moodlen alustalle saa kurssiuutiset, viestit ja oppimateriaalit. Teams-alusta puolestaan mahdollisti luentojen taltioinnin, jolloin luennot pystyi kuuntelemaan jälkikäteen omalla ajalla.

Lainsäädäntö kaiken perustana

Koulutuspilotissa käytiin ensimmäiseksi läpi yritystoiminnan keskeiset säädökset ja asiakirjat yleisellä tasolla. Tavoitteena oli tarkastella asioita, jotka yrittäjien on hyvä hallita. Esimerkiksi kilpailua koskevat säädökset ovat samoja kaikille yrityksille, myös luonnontuotealan yrityksille.

Yhtenä teemana oli luonnontuotealan verotus. Lähtökohtaisesti metsästä kerättävät marjat, sienet ja rauhoittamattomat luonnonkasvit ovat vapaasti kerättävissä jokaisenoikeuksien puitteissa. Kerääjä voi välittää tuotteet verovapaasti myyntiin, mikäli tuotteet eivät ole palkkaa tai sen osaa. Jäkälät ja sammalet ovat jokaisenoikeuksien ulkopuolella. Jokaisenoikeudet eivät myöskään koske puuta eikä sen osia katajanmarjoja lukuun ottamatta.

Rahoituslaskelmat syytä hallita

Kurssi antoi tietoa yritysrahoituksen mahdollisuuksista niin pankkirahoituksen ja julkisten tukien osalta. Business Finlandin ja Suomen metsäkeskuksen neuvonta tukee myös luonnontuotealan toimijoita.

Rahoitukseen liittyvät läheisesti liiketoimintasuunnitelma sekä investointilaskelmat. On keskeistä laatia useita vertailulaskelmia, nk. herkkyysanalyyseja, päätöksenteon tueksi. Laskelmat tukevat kone- ja laitehankintoja ja muita investointeja. Tästä aiheesta on ollut ”Reunaehdot kone- ja laitehankinnoissa sekä tuotantotilojen suunnittelussa” -esitys. Laskelmat opettavat myös taloudellista riskien hallintaa. Tuotantotilojen suunnittelu edellyttää myös ruokaturvallisuusriskien hallintaa.

Yritysvierailut antavat käytännön oppia

Kurssilla tutustuttiin lapualaisen Mallaskuun Panimon sekä isokyröläisen Kyrö Distilleryn toimintaan. Luonnontuotealalla tai panimoalalla yrityksen oma tarina kiehtoo ja antaa mallia muillekin. Opintokäynneillä ei kerrota liikesalaisuuksia, mutta niiltä voi saada ajatuksia oman yrityksen tuotekehitykseen ja markkinointiin.

Samoin vierailu Kauhajoen Ruokamessuilla mahdollisti tutustumisen käytännön yritystoimintaan ja luonnontuotealan tuotteisiin. Kurssipalautteessa kuitenkin ilmeni, että Ruokamessuilla on nykyään paljon muutakin kuin ruokaa ja luonnontuotteita.

Kurssilaiset olivat toivoneet tietoa hiivojen ja homeiden viljelystä, sillä se osio jäi puuttumaan LT4-osion prosessoinnin aikarajoitteitten takia. Tästä aiheesta on tekeillä video. Näin kurssilaiset, jotka eivät päässeet mukaan lähipäiville pysyvät hahmottamaan, miten tuotteiden hiivoittumista ja homehtumista voidaan tarkastella omin neuvoin ennen kuin kutsutaan laboratorioasiantuntijoita apuun.

Tuotteiden pakkaukset ovat osa markkinointia ja on muistettava, että ruokaturvallisuus liittyy oikeaoppiseen pakkaamiseen. Vastuullisen yritystoiminnan tavat on muistettava. Sosiaalisen median ja verkkokaupan mahdollisuudet tuotiin myös kurssilla esille markkinoinnin ja myynnin tukena. Uudet markkinointikanavat ovat osa hyvää kaupankäyntiä.

Oppimispäiväkirja ja liiketoimintasuunnitelma oppimisen tukena

Liiketoimintasuunnitelma nelikenttäanalyyseineen ja rahoituslaskemineen antaa taustaa tarkastella oman yrityksen perustamista. Samoin oppimispäiväkirjan kautta voi arvioida omaa oppimista ja osaamisen kehittymistä. Oppimispäiväkirjan kautta voi saada apua omaan yritystoimintaan ja sen kautta oli myös mahdollista antaa palautetta kurssikokonaisuudesta.

Risto Lauhanen
FT, dosentti, erityisasiantuntija, luonnonvarat ja biotalous, TKI
SeAMK

Gun Wirtanen
TkT, dosentti, erityisasiantuntija, ruokaturvallisuus, TKI
SeAMK

Kirjoittajat ovat mukana maa- ja metsätalousministeriön ja Ruokaviraston rahoittamassa Luonnontuotealan täydennyskoulutushankkeessa, jota Helsingin yliopisto koordinoi. SeAMKin ja Helsingin yliopiston lisäksi Arktiset Aromit ry ja Lapin ammattikorkeakoulu toteuttavat hanketta.

Sarjassa aiemmin ilmestyneet artikkelit:

Suomalainen ruokavienti: luonnontuotteista globaaleille markkinoille | Julkaisut @SeAMK
Luonnontuotteiden markkinointitoimet osana tuotekehitystä | Julkaisut @SeAMK
Markkinointiympäristöt luonnontuotealalla | Julkaisut @SeAMK
Luonnontuotealan yritystoiminnan taloudelliset toimintaedellytykset | Julkaisut @SeAMK
Luonnontuotealalla sähköinen markkinointi on oivallinen apuväline tuotteiden markkinoinnissa | Julkaisut @SeAMK
Luonnontuotealan yritystoiminnan tukena Business Finland ja Suomen metsäkeskus | Julkaisut @SeAMK
Internationalization and trade of natural products in Finland and South Ostrobothnia | Julkaisut @SeAMK
Reunaehdot kone- ja laitehankinnoissa ja tuotantotilojen suunnittelussa | Julkaisut @SeAMK
Luonnontuotealalla on tärkeää tietää yritysmaailman keskeiset säädökset ja asiakirjat | Julkaisut @SeAMK