Kohti digitalisoitumisen tavoitetilaa – ihmiset edellä | Julkaisut@SEAMK

Kohti digitalisoitumisen tavoitetilaa – ihmiset edellä

#

Vaikka monesti puhutaan verkoston digitalisoitumisesta, digitalisoituminen tapahtuu käytännössä kuitenkin ensisijaisesti kahden eri yrityksen välillä. Toimivassa digitaalisia teknologioita hyödyntävässä suhteessa korostuvat tekijät, jotka ovat tärkeitä mille tahansa menestyksekkäälle toiminnalle yritysten välillä. Näitä ovat esimerkiksi luottamus, yhteistyö, yhteinen tahtotila ja ymmärrys molemminpuolisesta hyödystä eli tarvitaan pitkäjänteistä ja strategista sitoutumista suhteeseen.  Tässä artikkelissa nostetaan esiin Vaasan yliopiston ja Seinäjoen ammattikorkeakoulun Digitalisoituvat yritysverkostot DigiNet hankkeen huomioita.

Mitä tietoa on saatavilla ja miten sitä jaetaan?

Ihannetilanteessa olennainen tieto on järkevästi saatavilla yhteensopivien digitaalisten järjestelmien avulla ja kaikkien tietoa tarvitsevien osapuolten hyödynnettävissä. Jotta tähän tavoitteeseen päästään tarvitaan digitaalisten järjestelmien yhteensopivuutta. Yhteensopivuutta arvioitaessa täytyy huomioida eri osapuolta digitalisoitumiseen liittyvät mahdollisuudet ja tarpeet. Digitalisoituminen yritysten välillä rakentuu yritysten sisäisen digitalisoitumisen pohjalle.

Ihannetilanteessa digitalisoituminen hyödyttää molempia osapuolia yhtäläisesti. On kuitenkin huomioitava, että tähän pääseminen vaatii sitoutumista ja todellista kumppanuutta yritysten välillä.

Ihmiset keskiössä

Yritysten välisessä toiminnassa ihmisten väliset suhteet ovat merkityksellisiä. Digitalisaatio tai sen mahdollistama automatisaatio ei korvaa ihmisten välistä vuorovaikutusta. Tämä korostuu erityisesti haastavissa tilanteissa, joissa tarvitaan tietoa valmistukseen liittyvistä muutoksista, muutoksista toimintaympäristössä tai kumppaniyrityksen sisällä tapahtuvista asioista.

Uuden kehittäminen ja innovointi ovat myös alueita, joilla ihmisten välinen vuorovaikutus on välttämätöntä. Kun eri yritysten asiantuntijat kohtaavat ja jakavat osaamistaan, syntyy uusia näkökulmia ja ratkaisuja. Eri taustoista tulevien ammattilaisten tietotaitoa yhdistelemällä voidaan ylittää yksittäisten organisaatioiden rajat ja kehittää aidosti uusia toimintamalleja.

Eräs yritysedustaja kiteytti asian hyvin:

Yksikään kehittävä toiminto ei lähde muuta kuin sillä, että keskustellaan ihmisen kanssa, vaikka puhelimitse. Ei ne lähde automaattisten järjestelmien kautta.

Ihmiset ovat edelleen niitä, jotka luovat luottamuksen, käynnistävät keskustelut ja vievät kehitystä eteenpäin.

Myös uuden kehittämisessä ja innovatiivisessa yritystenvälisessä toiminnassa on tärkeää huomioida ihmisten tarve käydä läpi ongelmakohtia ja mahdollisuuksia yhdessä läpi. Eri yrityksissä ihmisillä on erilaista osaamista ja tämän hyödyntäminen on keskeistä haasteiden ratkaisemisessa. Tämän vuoksi toimivan suhteen rakentaminen yritysten välillä avainhenkilöiden kanssa on keskeistä.

Kuten eräs keskusteluihimme osallistunut yrityksen edustaja totesi: ” Yksikään kehittävä toiminto ei lähde muuta kuin, aidosti oikeasti se ei lähde muuta kuin sillä, että keskustellaan ihmisen kanssa, vaikka puhelimitse. Ei ne lähde automaattisten järjestelmien kautta”

Tuire Hautala-Kankaanpää
tutkijatohtori
Vaasan yliopisto

Jari Lehtineva
erityisasiantuntija
Vaasan yliopisto

Emmi Tuurinkoski
projektikoordinaattori
Seinäjoen ammattikorkeakoulu