Ensimmäinen vuoteni projektipäällikkönä GEROS-hankkeessa –oivalluksia ja yhteistyötä

Vuoden 2025 alussa astuin uuteen rooliin projektipäälliköksi GEROS-hankkeeseen, joka keskittyy geronomiopiskelijoiden osaamisen kehittämiseen valtakunnallisesti. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaan kolmivuotiseen (2025 – 2027) hankkeeseen osallistuu kuusi ammattikorkeakoulua eri puolilta Suomea.
Olen aikaisemminkin osallistunut sosiaalialan lehtorina SEAMKissa hanketyöskentelyyn, mutta nyt rooli projektipäällikkönä on ollut aivan uusi ja jännittävä työnkuva.
Uuteen rooliin astuminen
Projektipäällikön tehtävä tuntui aluksi hyvin vaativalta ja koin hieman jopa epävarmuutta siitä, että riittääkö osaamiseni tästä tehtävästä suoriutumiseen. Alkuvaiheessa haasteena oli hahmottaa kokonaiskuva ja ymmärtää, miten eri osapuolet toimivat yhdessä ja mitkä nimenomaisesti ovat projektipäällikön tehtäviä.
Huoli kuitenkin osoittautui nopeasti aivan turhaksi, sillä SEAMKissa on ollut saatavilla paljon tukea projektipäällikkönä toimimiseen. Esimerkiksi projektipäällikkökoulutukseen liittyvästä materiaalista on ollut paljon apua. Yhteistyö eri ammattikorkeakoulujen välillä on ollut myös erittäin sujuvaa. Tähän varmasti on osaltaan vaikuttanut se, että kaikilla on yhteinen tahtotila ja selkeä tavoite kehittää geronomikoulutusta.
Projektipäällikön tehtävä on tuonut mukanaan vastuuta ja osaamista hankkeen hallinnosta, aikataulutuksesta ja viestinnästä eri tahojen kanssa. Projektipäällikön tehtävä on vaatinut myös hallinnollisen osaamisen lisäksi asiantuntijuutta ja kehittämistyön osaamista. Haastavinta on ollut saada sovitettua opetustehtävien joukkoon eri yhteistyötahojen kanssa yhteisiä tapaamisia. Muutoin työskentely hankkeessa on ollut hyvin vaivatonta ja mukavaa.
Missä mennään nyt hankkeessa?
GEROS-hankkeen ytimessä on yhteistyö eri ammattikorkeakoulujen välillä. Tavoitteena on kehittää geronomikoulutusten sisältöjä ja vähentää päällekkäisyyksiä opetussuunnitelmissa. Yhteistyöllä pyritään mahdollistamaan parhaiden käytäntöjen jakaminen ja uusien ideoiden syntyminen.
GEROS-hanke koostuu viidestä eri työpaketista, joista toisena olevasta työpaketista on päävastuu SEAMKilla ja Lapin AMKilla. GEROS -hankkeen toisessa työpaketissa on edetty tärkeään vaiheeseen. Kaikilta ammattikorkeakouluilta pyydettiin ydinainesanalyysi geronomi (AMK) -koulutuksesta. Ydinainesanalyysi on tapa tarkastella, mitä asioita opetuksessa käsitellään ja miten ne on jäsennelty. Sen avulla määritellään, mitkä tiedot ja taidot ovat oppimisen kannalta kaikkein tärkeimpiä. Tämän yhteisen tarkastelun kautta ydinaineksiksi nousivat keskeiset osa-alueet kuten toimintakyvyn arviointi ja edistäminen, palveluohjaus, muistityö, johtaminen ja kehittäminen, terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen sekä gerontologinen hoitotyö. Näiden rinnalle nostettiin esille myös läpileikkaavat teemat, kuten eettinen toiminta, gerontologinen osaaminen, voimavaralähtöisyys, ikäystävällisyys, verkostomainen työote, monialaisuus ja kestävä kehitys.
Ydinainesanalyysia täydennettiin myös geronomin kompetensseilla eli osaamisvaatimuksilla. Analyysin ja kompetenssien pohjalta laadittiin kyselylomake valmistuneille geronomeille , jonka avulla kerätään vielä tulevan kesän aikana näkemyksiä siitä, miten hyvin nämä keskeiset osa-alueet näkyvät työelämässä ja millaista ikäosaamista pitkäikäisen väestön yhteiskunnassamme tulevaisuudessa tarvitaan.
Katsaus tulevaan
Ensimmäinen vuoteni GEROS-hankkeessa on ollut täynnä oppimista ja kasvua. Olen kiitollinen siitä, että olen saanut työskennellä motivoituneen tiimin ja yhteistyötahojen kanssa. Elokuussa 2025 on kuitenkin aika siirtää vetovastuu eteenpäin, sillä jään perhevapaille 13.8.2025 alkaen. Hankkeen projektipäällikön tehtävää jatkaa tämän jälkeen Hanna Mähönen, jolla on vahvaa osaamista ja kokemusta kehittämistyöstä. GEROS-hanke etenee hänen johdollaan varmasti sujuvasti kohti sen tavoitteita.
Lisätietoja hankkeesta: GEROS – SEAMK Projektit
Maria Valli
Geronomi (Yamk), AmO
Sosiaalialan lehtori, projektipäällikkö, GEROS-hanke
SEAMK