Elinikäisen ohjauksen osaajaksi – Uraohjauksen erikoistumiskoulutus | Julkaisut@SEAMK

Elinikäisen ohjauksen osaajaksi – Uraohjauksen erikoistumiskoulutus

Seinäjoen ammattikorkeakoulun lehtorit Annukka Haapa-aho, Johanna Koivula (opinto-ohjaaja) ja Pirjo Takala (opinto-ohjaaja) aloittivat tammikuussa 2025 Uraohjauksen erikoistumiskoulutuksen 30 op, ja kaikki valmistuivat nyt joulukuussa 2025. Opintoja järjestivät Jyväskylän ja Oulun ammattikorkeakoulut sekä Jyväskylän yliopisto.

Koulutuksen tavoitteena oli syventää uraohjauksen osaamista sekä nähdä uraohjaus osana työelämän kokonaisuutta sekä mahdollistaa asiakastarvelähtöistä uraohjausta omassa organisaatiossa. Vuoden kokonaisuus sisälsi paljon ryhmätöitä sekä yksilötöitä, joissa kehitettiin omia ohjauskäytänteitä sekä analysoitiin ohjauspalveluiden toteutusta, laatua ja kokonaisvaikuttavuutta (Oulun ammattikorkeakoulu, 2025). Vuoden opinnot antoivat antoisaa verkostoitumista muiden opiskelijoiden ja ohjausalan toimijoiden kanssa sekä kokemuksia ja näkemyksiä eri sektoreiden uraohjauksesta.

Kuva 1. Johanna Koivula, Annukka Haapa-aho ja Pirjo Takala valmistuivat uraohjaajiksi joulukuussa 2025.

Lopputyöstä tehoa omaan uraohjaukseen

Uraohjauspalveluiden kehittäminen 7 op oli koulutuksen viimeinen opintojakso, jossa tavoitteena oli oppia tunnistamaan uraohjauspalvelujen ja yhteistyöverkostojen kehittämistarpeita, laatia ja toteuttaa kehittämistehtävä, jonka avulla voidaan edistää uraohjauspalveluja sekä hankkia valmiuksia suunnitella, markkinoida ja organisoida uraohjauspalveluita (OAMK/TAMK moodle, 2025). Seuraavassa esiteltynä jokaisen lopputyön tiivistelmät ja jatkokehitysajatukset.

Urheilevan opiskelijan ohjauksen tavoitteet, roolit ja kaksoisuran tukeminen Case Seinäjoen ammattikorkeakoulu

Aihe liittyi kiinteästi Seinäjoen ammattikorkeakoulun Huippu-urheilijamyönteinen korkeakoulu -auditointiin ja sekä urheilijamyönteisen korkeakoulun kehittämiseen.

Kehittämistyön tavoitteena

  • oli tuoda esille selkeästi urheilevan opiskelijan ohjauksen mallin tavoitteet, mikä mahdollistaa kaksoisuran toteuttamisen.
  • oli myös roolittaa opiskelijan, opinto-ohjaajan, opettajan ja urheiluakatemian yhteyshenkilön toiminta osana kokonaisuutta.
  • ja saada näistä SEAMKin intraan sekä nettisivuille tiivistetyt roolit ja tavoitteet kaksoisuran rakentamisessa.

Lopputyöstä rakentuivat mallin tavoitteet ja roolitukset joulukuussa 2025. Niiden työstämistä on tarkoitus jatkaa keväällä 2026 ja julkaista ne myös kokonaisuudessaan SEAMKin intrassa ja nettisivuilla vahvistusten jälkeen. Tämä työ, mikä nyt on saatu alulle auttaa jatkokehittämään myös vielä opettajatutorin sekä Etelä-Pohjanmaan Urheiluakatemian valmennuskoordinaattorin työkuvaa ohjauksen toimijana.

Uraohjauksen kehittäminen Seinäjoen ammattikorkeakoulussa

Uraohjauksen kehittämistehtävä liittyi vuonna 2025 SEAMKissa strategiarahalla tehtyyn uraohjauksen kehittämistyöhön. Uraohjauksen kehittämistyön tehtävässä kuvataan vuoden aikana tehtyä kehittämistyötä ja saatuja kokemuksia uraohjauksen pilotoinnista.

Kehittämistyössä:

  • Kuvataan kehittämistyön vaiheet ja tuodaan esiin tiedonkeruun pohjalta SEAMKin nykyiset uraohjauskäytännöt
  • Tuodaan esiin niitä asioita, joihin SEAMKissa tulee panostaa, jotta saamme uraohjauksesta opiskelijoiden tilanteisiin vastaavaa ja pystymme paremmin tukemaan heidän työllistymistään ja työelämään sijoittumistaan
  • Käsitellään uraohjausta kansallisesta viitekehyksestä ja käydään läpi korkeakoulutuksen ura- ja rekrytointipalveluiden toimintamalleja

Selvitystyön pohjalta on luotu uraohjaajan työnkuva SEAMKiin. Työnkuvassa käsitellään uraohjauksen tuomaa lisäarvoa niin opiskelijoiden, opetus- ja ohjaushenkilöstön kuin TKI-toiminnankin näkökulmasta. Seuraavaksi tulee koota SEAMK-tasoinen uraohjauksen malli saatujen kehittämistyön kokemusten pohjalta. On myös syytä vielä yhdessä määritellä SEAMK tasoisen uraohjauksen sisältö ja sen tavoitteita. Uraohjauksen kehittäminen ja toteuttaminen tulee jatkumaan SEAMKissa myös ensi lukuvuotena.

Ohjaus sosionomi- ja geronomiopinnoissa

Kehittämistehtävä tarkastelee sosionomi- ja geronomi-tutkinto-ohjelmien ohjauksen toimintakenttää, ohjauksen toimijoita sekä ohjauksen sisältöjä. Lähtökohtana oli selkeyttää opiskelijoille annettavan ohjauksen teemoja. SEAMK –tasoisen uraohjauksen kehittäminen vaatii kaikkien osallistumista ja kehittämistehtävän tarkoitus oli vahvistaa uraohjausajattelun sisäistämistä ja hyödyntämistä opinto-ohjaajan työssä.

Kehittämistehtävä:

Tarkastelee ja jäsentää asioita, jotka ovat ohjauksen kohteena

– Kuvaa, millaiset asiat ovat keskustelujen kohteena ja käsiteltävinä teemoina

– Kuvaa, milloin ohjaus on uraohjauksellista ja milloin jotakin muuta

Kehittämistyö jatkuu oman työn kehittämisenä hyödyntäen monialaista yhteistyötä ja uraohjauksen verkostoja. Kehittämistehtävä antaa eväitä henkilökohtaisten ohjaustaitojen kehittämiseen, mikä oli koulutukseen sisältyvä iso oppimiskokonaisuus.

Lopuksi

Seinäjoen ammattikorkeakoulun ohjausta toteutetaan Oppiminen SEAMKissa -pedagogisen mallin mukaisesti. Mallin mukaan on tärkeää kehittää opiskelijan toimintaa ja käsitystä omista oppimistaidoistaan sekä itsearviointia (metakognitiiviset taidot). Mallia on rakennettu yhdessä opiskelijoiden ja henkilöstön kanssa ja se pohjaa sosiokonstruktivistiseen oppimisnäkemykseen. Lähtökohtana on, että opiskelija on oppimisen tekijä, kehittää ja luo uutta sekä kehittyy elinikäiseksi oppijaksi ja saa palautetta kehittymisestään. (Oppiminen SEAMKissa, 2025).

Edellä kuvattujen kehittämistehtävien tulosten ja erikoistumisopintojen tuomien näkökulmien kautta on hyvä jatkaa uraohjauksen kehittämistä SEAMKissa. Vuoden opinnot antoivat paljon ja toivat uusia verkostoja ja luovat pohjaa tulevalle kehittämiselle Seinäjoen ammattikorkeakoulussa.

Annukka Haapa-aho 
Lehtori
SEAMK

Johanna Koivula
Lehtori/opinto-ohjaaja
SEAMK

Pirjo Takala 
Lehtori/opinto-ohjaaja
SEAMK

Lähteet

Oulun ammattikoreakoulu. (i.a.). Uraohjauksen erikoistumiskoulutus. https://oamk.fi/uraohjauksen-erikoistumiskoulutus-24-25/

Seinäjoen ammattikorkeakoulu. (i.a.). Oppiminen SEAMKissa.  https://www.seamk.fi/opiskelijalle/oppiminen-seamkissa/

OAMK/TAMK moodle, 2025, sisäinen tietolähde, 12.12.2025.