Tunnelmia SeAMKin mediataitoviikolta | Julkaisut @SeAMK

Tunnelmia SeAMKin mediataitoviikolta

#

Meistä jokainen altistuu nykypäivänä enemmän tai vähemmän median ja sosiaalisen median tietotulvalle. Informaatiota pilkahtelee älypuhelimeen, auton radioon, eri sovelluksiin ja työpaikallakin TEAMS tai ainakin Intra kilpailevat jatkuvasti huomiostasi. Seinäjoen ammattikorkeakoulun Digikyky – ESR React rahoitteinen Digitaalisten kyvykkyyksien kehittäminen -tiimi otti osaa kansalliseen Mediataitoviikkoon helmikuussa 7.-13.2. Järjestimme viikon aikana lyhyitä tietoiskuja mm. tietoturvaan, digikuvaan, tiedonhakuun, some-logiikkaan, median murrokseen, YLE:n toimintaan ja digitalisaatioon liittyen. Viikon aikana tilaisuuksiin osallistuikin yhteensä lähes 50 SeAMKilaista, niin opiskelijoita kuin henkilökuntaa.

Kuten SeAMKin Mediataitoviikon ohjelmasta saattaa huomata, mediataidot ovat laaja-alainen kokonaisuus, joka on kiinteä digiosaamisen osa-alue. Mediataidot vaikuttavat merkittävällä tavalla osallisuuteemme niin työ- ja opiskelijayhteisössä kuin yhteiskunnassa. Puutteet mediataidoissa voivat pahimmillaan synnyttää digikuilun ja johtaa yksilön heikentyvään osallisuuteen. Mediakasvatusseuran mukaan mediataitoja voidaan pitää kansalaistaitoina, joihin lukeutuvat mm. erilaisten mediasisältöjen tekeminen ja julkaiseminen, sisältöjen tulkinta, tiedonhaku ja informaation kriittiset arviointitaidot, viestintä- ja vuorovaikutustaidot mediassa sekä osallisuustaidot. Taidot jakautuvat kaikille DigComp 2.0 -kehyksen digitaitojen osa-alueille (Carratero Gomez, Vuorikari & Punie 2017).

Lasten ja nuorten mediakasvatukseen on tehty jo pidemmän aikaa merkittäviä panostuksia, mutta aikuisten mediataidot eivät ole saaneet yhtä suurta huomiota. Syytä kuitenkin olisi: valeuutisten, disinformaation, propagandan ja tietämättömyydestä huolimatta levitettävän informaation määrä on lisääntynyt maailmanlaajuisten kriisien koetellessa ihmisiä eri puolilla maailmaa. Suurin osa suomalaisesta aikuisväestöstä on käynyt myös peruskoulunsa ennen mediataitojen tuloa osaksi perusopetussuunnitelmia. Enemmistö meistä on kuitenkin itsenäisesti opetellut toimimaan erilaisissa sosiaalisen median ja muiden medioiden vaihtelevissa maastoissa.

Jokaisen meistä ei tarvitse tulla häikäiseväksi somepersoonaksi, mutta omia taitojaan kannattaa säännöllisesti muistaa päivittää pysyäkseen mukana digitalisaation nopeassa kehityksessä. Parhaimmillaan edistyneet mediataidot tuovat myös uuden osallisuuden ulottuvuuden ja mahdollisuuden liittyä uusiin yhteisöihin ajasta ja fyysisestä sijainnista riippumatta. Edistyneiden mediataitojen avulla voi lisätä myös omia vaikuttamisen mahdollisuuksia, joiden avulla voi auttaa kehittämään itselleen tärkeitä asioita. Digikyvyn kevään 2022 viimeiset oppimispiirit alkavat olla käsillä ennen kesätauolle jäämistä, joten vielä ehdit tarkistaa tapahtumatarjontamme SeAMKin Intrassa ja SeAMK Akatemiassa. Myös henkilökohtaista apua on saatavilla kesän aikana. Ota rohkeasti yhteyttä Digikyvyn tiimiin!

Essi Hauta
asiantuntija, TKI
SeAMK

Kirjoittaja toimii ESR REACT -rahoitteisessa DigiKyky – Digitaalisten kyvykkyyksien kehittäminen ja hyödyntäminen -hankkeessa asiantuntijana. Tutustu hankkeeseen täällä.

Lähteet

Carretero Gomez, S., Vuorikari, R. and Punie, Y., 2017. DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use, EUR 28558 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2017, doi:10.2760/38842

Mediakasvatusseura i.a. https://mediakasvatus.fi/mediakasvatus/#toggle-id-3 (viitattu 25.3.)