Kaikki viestii – ja miksei viestisi
Yksi SeAMKin viestinnän ja markkinoinnin vaikuttavuuteen liittyvistä SeAMKin strategisista tavoitteista on ”Kaikki viestii!”. Tämän konseptin ajatuksena on, että kaikki SeAMKilaiset kuljettavat viestintää oman toimintansa rinnalla toimimalla SeAMKin lähettiläinä.
Viestintä toteutetaan monikanavaisesti, mikä tarkoittaa sitä, että me viestimme aktiivisesti toiminnastamme uutisin ja tarinoin mm. sosiaalisessa mediassa, intrassa ja verkkosivustolla. Ja enenevässä määrin myös englanniksi.
Ajatus työntekijöiden osallistumisesta monikanavaiseen viestintään on varmaan kaikkien mielestä hyvä ja kannatettava, mutta kuinka tähän tavoitteeseen päästään oikeasti?
Päivityksiä ihan vaan (mielenkiintoisen) arkemme keskeltä
Viestintä ei ole rakettitiedettä, vaan sanoja ja tekoja, jotka kertovat työpaikasta, työntekijöistä ja tehdyistä työtehtävistä. Arkipäivän viestintä on sitä, että me kaikki SeAMKilaiset kerromme muille, mitä meillä on meneillään tai suunnitteilla. Usein riittää, että nappaamme puhelimella kuvan ja jaamme sen ytimekkään tekstin kera joko SeAMKin kanavissa tai omissa kanavissamme.
Aina ei siis tarvita ammattikuvaajaa paikalle tai tarkoin uutismuotoon kirjoitettuja artikkeleita. Elämänmakuiset jutut toimivat usein paremmin etenkin sosiaalisessa mediassa ja muilla verkkoalustoilla, kuten blogeissa ja verkkolehdessä.
Jokapäiväisen toiminnan lisäksi SeAMKin henkilöstöä kannustetaan tuomaan esiin myös omaa asiantuntijuuttaan sekä jakamaan SeAMKin virallisissa kanavissa tuotettua sisältöä omissa kanavissaan.
Kaikki viestii -työkalupaketista eväitä viestimiseen
Ilman työkaluja ei arkipäivästäkään viestiminen onnistu. Siksi SeAMKin Viestintä ja markkinointi on tuottanut laajan työkalupaketin erilaisia ohjeita, mallipohjia ja vinkkejä auttamaan SeAMKilaisia viestimisessä.
Perusohjeita ovat muun muassa brändikäsikirja ja graafinen ohjeisto sekä digitaalista saavutettavuutta koskevat ohjeet. Myös erilaiset kirjoitusohjeet koskien muun muassa tiedotteita, verkkolehtiartikkeleita sekä opiskelija- ja uratarinoita ovat kysyttyä tavaraa. Myös ohjeita käytettävään terminologiaan ja nimistöön sekä käännössanasto ovat henkilöstön ulottuvilla. Mediaviestinnän ja sosiaalisen median ohjeet sekä podcast- ja av-tuotanto-ohjeet ovat myös tänä päivänä tärkeitä. TKI-toimintaan ja hankeviestintään löytyy myös ohjeistusta.
Koronapandemian hellittäessä ovat erilaiset tapahtumat, koulutukset ja messut taas arkipäivää, joten ohjeet ja tarvikkeet näitä koskien on juuri päivitetty. Messutarvikkeille on olemassa oma varauskalenterinsa.
Tärkeintä on asenne ja matala kynnys
Kaikki eivät ole syntyjään viestijöitä tai halua kertoa omista puuhistaan julkisesti. Aloittamisen tuskaa helpotetaan muun muassa kirjoittamis- ja some-kursseilla, joissa mietitään yhdessä, kuinka kukin työntekijä voi hyvillä mielin ja turvallisesti viestiä omasta työstään ja asiantuntijuudestaan sekä SeAMKin kanavissa että omissa kanavissa.
Tärkeintä on positiivinen asenne ja tarpeeksi matala kynnys julkaisemiseen. Jokainen työntekijä ja jokainen työtehtävä on julkaisemisen arvoinen!
Toki tavoitteen saavuttamiseen on vielä matkaa, mutta kuva, video, kirjoitus ja postaus kerralla me etenemme.
Annika Pollari
Web Designer
Seinäjoen ammattikorkeakoulu