Fazerin vadelma-lakritsisuklaata ITK-konferenssin tuliaisina
Muistuttelen itseäni aika ajoin, miten opimme. Luennon seuraaminen edistää syväoppimista vain hitusen, kun taas käytännössä harjoittelemalla kiinnitämme tietoja, taitoja ja asenteita itseemme mainiosti. Ja kun haluan säilöä itseeni tietoja ja taitoja parhaiten, opetan. Nyt sinullakin on mahdollisuus tähän Digikyvyn oppimispiirissä, koska oppiminen on vuorovaikutusta. Lähde mukaan tai perusta oma oppimispiiri!
ITK-konferenssissa Halonen ja Lonka (,jota fanitan,) muistuttivat, että oppiminen on interaktiivista luomista, se ei ole yksisuuntaista ja sitä voidaan pitää kulttuurisesti neuvoteltuna asiaintilana, joka on kontekstisidonnaista (Halonen, N. ja Lonka, K., 2.12.2021). Meillä SeAMKissa oppiminen on keskiössä ja kukin meistä on vastuussa, paitsi omasta, myös muiden oppimisesta. Enkä tarkoita tässä nyt pelkästään opettajia. Vasta sitten, kun kaikki auttavat kaikkia, henkilöstö opiskelijoita, opiskelijat henkilöstöä, voidaan puhua yhteisöllisestä oppimisesta SeAMKissa. Ja mainittakoon, että tarkoitan tässä oppimisella mielentilaa, joka antaa tilaa kasvulle ja mahdollistaa tiedon luomisen yhdessä. Monologinen, dialoginen ja trialoginen oppiminen pätee myös asiantuntijuudessa. Oppiminen on mielentila, joka konkretisoituu käytännössä yhteisölliseen oppimiseen.
Yhteisöllisesti digitaalisesti oppien voimme ylittää työmuistin rajoitukset, saamme visuaalista ja konkreettista tukea, syvennämme dialogista tilaamme ja vuorovaikutusta, jota teknologia tukee, toistot mahdollistuvat ja voimme palata aiheen äärelle. Lisäksi kehitämme ongelmanratkaisuun liittyviä luovia tapoja. Halonen ja Lonka väittävät, että tietotyöläisen perustarve on yhdessä kehittäminen. (Halonen, N. ja Lonka, K., 2.12.2021.)
Humanoidirobotti ihastutti
Robotti-hackathonissa ohjelmoimme QiChat-skriptikielellä Elias Robot -sovellusalustalla eri vaihtoehtoja sisältävän asiakaspalvelutilanteen, ja testasimme koodin toimivuutta Softbank Roboticsin valmistaman NAO6-humanoidirobotin avulla. Kokeilu oli mielenkiintoinen, ja oli hauska tutustua uusiin ihmisiin ja humanoidirobottiin käytännössä, ja vieläpä fyysisesti samassa tilassa. Istuukohan työpöytäni reunalla tulevaisuudessa pieni söpö humanoidirobotti, jolle voin manata kiirettä ja teknostressiä, ja se ystävällisesti kertoisi minulle asioita, joita haluan kuulla, ja tärkeintä ehkä on, että se ”kuuntelee”. Lepertelemmehän me lemmikeillekin.
Teknologia ei muuta mitään
Teknologia ei muuta mitään, ellemme itse muuta toimintatapojamme arjessa. Oppimisen tavat pysyvät, vain konteksti vaihtuu. Teknologia joko tukee tai estää yhteisöllistä tiedon luomista ja kehittelyä. Oppiminen on interaktiivista luomista, ja meillä jokaisella on tärkeä rooli SeAMK-yhteisössä.
Maistuisikos alkupalaksi monologinen, pääruoaksi dialoginen ja jälkkäriksi trialoginen oppiminen? Hyvää oppimista!
Jk. Meidän ryhmämme voitti robottihackathonin, ja palkinnoksi saimme suklaata. Pavlovin koirat kiittävät.
[Julkaisusarjasta Digikyky – Ajattele työ uudelleen, osa 4 – Yhteisöllinen oppiminen]
Sini Karjalainen
Asiantuntija, TKI
SeAMK
Kirjoittaja toimii ESR REACT -rahoitteisessa DigiKyky – Digitaalisten kyvykkyyksien kehittäminen ja hyödyntäminen -hankkeessa asiantuntijana.
Lähteet:
29
Halonen, N. ja Lonka, K. Mikä on muuttunut? Mikä ei tunnu muuttuvan koskaan? Yhdessä oppien, haaveilusta muutokseen. Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2.12.2021. Noudettu 17.12.2021 https://ohjelma.itk-konferenssi.fi/event/interaktiivinen-tekniikka-koulutuksessa-konferenssi-108/track/mika-on-muuttunut-mika-ei-tunnu-muuttuvan-koskaan-yhdessa-oppien-haaveilusta-muutokseen-128889?source=agenda
Discover NAO⁶ robot | SoftBank Robotics Europe. Oct. 30, 2018. Noudettu 17.12.2021 https://www.softbankrobotics.com/emea/en/blog/videos/discover-nao6-robot-softbank-robotics-europe