Ammattikorkeakoulujen uraseurantakyselyn satoa: Liiketaloudellinen osaaminen | Julkaisut @SeAMK

Ammattikorkeakoulujen uraseurantakyselyn satoa: Liiketaloudellinen osaaminen

kategoria: 2022, Muut artikkelit
#

SeAMKista valmistuneiden työelämään siirtyneiden arviot osaamisen kehittymisestä koulutuksessa

Koulutuksen tuottamat valmiudet liiketaloudellisessa osaamisessa ovat korostuneesti alue, jonka punnitsevaan arviointiin kyetään vasta työelämään siirtymisen jälkeen. Taloudelliseen suunnitteluun, budjetointiin ja seurantaan liittyvät taidot joutuvat usein testiin vasta työtehtävien kautta syntyvissä haasteissa. Ammattikorkeakoulujen uraseurantakyselyn valossa Seinäjoen ammattikorkeakoulu (SeAMK) on onnistunut liiketaloudellisen osaamisen tuottajana hyvin.

Ammattikorkeakoulusta 5 vuotta sitten työelämään siirtyneet arvioivat kyselyssä 20 avaintaidon kehittymistä opintojen aikana kuuden pisteen asteikolla. SeAMKista valmistuneiden AMK-tutkinnon suorittaneiden keskiarvotulos liiketaloudellisessa osaamisessa sijoittui 22 ammattikorkeakoulun valtakunnallisessa vertailussa kolmanneksi. SeAMKin tutkinto-ohjelmista (AMK) vastaavien tutkintokouluttajien ryhmässä ensimmäisen sijan saavuttivat bio- ja elintarviketekniikan insinöörikoulutus (AMK) sekä geronomikoulutus (AMK).

Toinen sija saavutettiin seuraavissa koulutuksissa:  Tradenomi (AMK), liiketalous, Tradenomi (AMK), kirjasto- ja tietopalveluala, Rakennusmestari (AMK), Sosionomi (AMK) ja Insinööri (AMK), konetekniikka. SeAMKin sijoitus liiketaloudellista osaamista koskevassa kysymyksessä on ollut viime voisina tasainen. Vuosien 2019 – 2022 sarja sijoituksissa AMK-koulutuksessa noudattaa kaarta 3 – 4 – 3 – 3.

Liiketaloudellisen osaamisen kehittymisen tukemisessa ammattikorkeakouluilla on kuitenkin parannettavaa. Osaamisalueen keskiarvo sijoittuu sekä SeAMKissa että valtakunnallisesti kyselyssä kartoitettujen taitojen joukossa keskiarvon alapuolelle. Valtakunnallinen keskiarvo liiketaloudellisen osaamisen kehittymisessä koulutuksen aikana jää alle kolmen pisteen kun se vuonna 2022 oli esimerkiksi itsenäisen työskentelyn ja ajanhallinnan kohdalla 4,32. SeAMKin keskiarvo AMK-koulutuksessa kuuden pisteen asteikolla oli vuonna 2022 3,14 ja vuonna 2021 3,17.

Valtakunnallinen ammattikorkeakoulujen uraseurantakysely toteutetaan vuosittain ammattikorkeakoulusta viisi vuotta aikaisemmin valmistuneille työelämään siirtyneille. Kyselyssä kartoitetaan muun muassa tyytyväisyyttä suoritettuun tutkintoon, osaamisen ja työn vastaavuutta sekä sitä, miten koulutus tuotti osaamista työelämän avaintaidoissa.

Vuoden 2022 marraskuussa toteutettu kysely kohdistui vuonna 2017 valmistuneisiin entisiin opiskelijoihin. SeAMKista valmistuneista AMK-tutkinnon suorittaneista kyselyyn vastasi 360  henkilöä.

Vesa Vuolio
Laatupäällikkö
SeAMK

Lähde: Opetushallinnon tilastopalvelu Vipunen (laskenta SeAMK)