Tietomessut – tietoa ja käytännön taitoja oppimistehtävän avulla
Sosionomin tutkintoon kuuluva Hyvinvointi ja elinolot -opintojakso päättyi kaikille avoimiin tietomessuihin Kampustalon Tapio-salissa.
Opiskelijat toimivat messuesittelijöinä ja -vieraina vuorotellen. Ennen messupäivää opiskelijoiden oli pitänyt perehtyä sisällöllisesti aiheisiinsa. Aiheet liittyivät sosionomin työhön ja ne nousivat suoraan opintojakson tavoitteista.
Opiskelijat hankkivat tietoa eri lähteistä opiskellen kirjaston palveluja, SeAMK-Finnan käyttöä ja erilaisia ammattialan tiedontuottajien sivustoja. Tiedonlähteiden avulla opiskelijat saivat näkökulmia ja ymmärrystä erilaisista hyvinvointiin ja elinoloihin vaikuttavista asioista eri asiakasryhmien kohdalla. Teemoina olivat aistivammaisuus, ikääntyminen, kehitysvammaisuus, liikuntavammaisuus, sairastuminen fyysisesti ja henkisesti.
Opintojaksoon kuuluu myös käytännön vierailuja, tutustumista työelämätahoihin ja haastattelujen tekeminen kokemusasiantuntijoille, heidän läheisilleen tai työntekijöille.
Tietomessut ovat opintojakson lopputuotanto ja oiva esimerkki yhteisöllisestä oppimisesta. Ne vahvistavat viestintä- ja vuorovaikutustaitoja. Opiskelijoille annetaan varsin vapaa tehtävänanto, joten he ideoivat, suunnittelevat ja toteuttavat messupisteen ryhmän vahvuuksia hyödyntäen ja niitä myös uudistaen.
Opintojakso huomioi erilaiset oppijat ja vahvistaa kaikkien oppimista. Opintojaksoon kuuluu lukemista, kirjoittamista, tiedon visualisointia, keskustelua ja käytännön suunnittelua sekä tekemistä. Ammatillisen tiedon hankinta ja käyttö, aihepiirin ajankohtaisten ilmiöiden pohtiminen ja niihin syventyminen on tärkeä pohja messuesittelyssä onnistumiseen.
Tietomessut vahvistavat ymmärrystä sosiaali- ja terveysalan monialaisuudesta, sillä messuilla vieraili myös muiden alojen opettajia ja opiskelijoita.
Työelämälähtöisyys toteutuu messuilla, sillä alan työtehtävissä erilaiset esittely- ja vuorovaikutustilanteet (ohjaus, markkinointi, esittely) kuuluvat sosionomin osaamiseen.
Opintojakson lopuksi opiskelijoilta kerättiin kokemuksia, huomioita ja palautteita toteutuksesta ja erityisesti tietomessuista.
Alkuvaiheen “kauhunhetkien” jälkeen opiskelijat olivat kokeneet tietomessut mielekkäänä ja kivana kokemuksena. Vastausten perusteella tietomessut ovat lisänneet opiskelijoiden itsevarmuutta ja rohkeutta toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppiminen on vahvistunut, kun on omin sanoin vielä käynyt lukemaansa läpi keskustellen ja kysymyksiin vastaten.
“Ei hitto, miten tämmöinen pitäisi järjestää.”
“Tämähän oli aivan kivaa. Vaikka kävijöiden kysymykset välillä yllättivät, eikä kaikkeen osattu vastata, niin näistä kysymyksistä oppi myös itse.”
“Messupisteiden asiat jäivät mieleen paremmin, kun sai keskustella toisten opiskelijoiden kanssa aiheista ja esittää kysymyksiä.”
“Tietomessut oli itselle täysin uutta, tällä sai hieman itsevarmuutta itselle.”
Tietomessut ovat hyvä oppimistehtävä. Niitä kehitetään edelleen ja tavoitteena on, että ne pysyvät opintojakson kevättoteutusten ohjelmassa jatkossakin.
Kuvat: Leena Elenius
Leena Elenius
Informaatikko
AmO, FM
SeAMK
Maria Valli
Sosiaalialan lehtori,
AmO, Geronomi (YAMK)
SeAMK