Podcastit opetuksen tukena: HOPEPODI - ideasta toteutukseen | Julkaisut @SeAMK

Podcastit opetuksen tukena: HOPEPODI - ideasta toteutukseen

Innovatiiviset opetusmenetelmät tukevat opiskelijoiden oppimista (Briand ym. 2021). Älypuhelinten sovellukset ja sosiaalinen media ovat mahdollistaneet opiskelijoille joustavia oppimistapoja, jotka sopivat paremmin heidän henkilökohtaiseen elämäänsä. Podcastit ovat yksi vaihtoehtoinen tapa on oppia. Podcasteissa luodaan digitaalisia äänitallenteita, joita voidaan suoratoistaa tai ladata tietokoneelle tai mobiililaitteeseen kuuntelua varten. (Hargett, 2018.) Podcastit ovat hyvä lisä oppimiseen (Briand ym. 2021) ja uudemmat opiskelijasukupolvet näyttävät pitävän teknologialla tehostetuista oppimistavoista (O´Connor ym., 2020). Podcastit ovat hyödyllisiä, kun niitä käytetään oppimisen täydentäjänä, mutta niitä ei kuitenkaan pitäisi käyttää kokonaan korvaamaan perinteisiä menetelmiä (Briand ym. 2021).

Podcastien käyttäminen opiskelussa on tullut yhä suositummaksi (Briand ym. 2021). Podcastien avulla voidaan parantaa oppimistuloksia (O´Connor ym., 2020) ja niistä onkin tulossa opiskelijoille varteenotettava tapa oppia. Podcastit voivat edistää oppimista erityisesti niillä, joilla on oppimishaasteita. (O´Connor ym., 2020.) Podcastit tukevatkin opiskelijoiden erilaisia oppimistyylejä ja tarpeita. Podcasteja voi kuunnella erilaisissa paikoissa ja silloin kun se omaan aikatauluun sopii. Podcastit tarjoavat opettajille mahdollisuuden sisällyttää käytännön työelämän arkea ja työelämäntahoilta tulevia vinkkejä sujuvasti keskusteluun mukaan, joka auttaa opiskelijoita hahmottamaan paremmin kokonaiskuvan sekä muodostamaan yhteyden teorian ja käytännön välillä. (Strickland ym., 2012.) Podcastit herättävät opiskelijoiden kiinnostuksen ja inspiroi myös aiheen kriittiseen pohdintaan (Hargett, 2018). Hoitotyön opettajat ovat ottaneet podcasteja käyttöön yhä enemmän opetukseensa (Hargett, 2018; O´Connor ym., 2020) ja aikaisempien tutkimusten mukaan podcasteista onkin saatu lupaavia tuloksia myös hoitotyön koulutuksessa (Burke & Cody, 2014; Hargett, 2018).

Idea podcast -sarjan tuottamiseksi lähti CampusOnline- opintojakson Minustako perioperatiivinen sairaanhoitaja? suunnittelusta (Keskinen & Haapala, 2021). Opintojaksolla käydään läpi perioperatiivisten sairaanhoitajien työnkuvia leikkausosastolla. Haasteeksi muodostui, miten tuodaan perioperatiivisten sairaanhoitajien työnkuvat konkreettisesti ja totuudenmukaisesti opiskelijoille esille. Päätettiin ryhtyä tuottamaan podcast-sarjaa, johon kutsuttiin vieraiksi asiantuntijoita leikkaus- ja anestesiayksiköistä. Podcast nimettiin HOPEPODI:ksi, jolla on kaksoismerkitys englanninkielisestä hope- sanasta ja nimi se on myös lyhennelmä hoitotyön opettajista. Podcastille tuotettiin oma tunnussävel, joka soi jokaisen jakson alussa. Jelppari auttoi teknisen ääniohjelman (Audacity) asennuksessa omalle koneelle ja podcastien nauhoitus tapahtui Seinäjoen ammattikorkeakoulun tiloissa tai vieraiden toivomissa paikoissa, esim. heidän työpaikoillaan. Jokaiselle jaksolle laadittiin joustava käsikirjoitus, joka auttoi pysymään tietyissä teemoissa, mutta mahdollisti keskustelun luonnollisuuden. Opettajan näkökulmasta podcastien tekeminen oli melko helppoa ja piristävää. Jokainen nauhoitus inspiroi myös opettajia, koska oli mahdollisuus keskustella asiantuntijoiden kanssa ajatuksia rennosti vaihtaen. Kaikki haastateltavat vieraat kokivat podcastin tekemisen mielenkiintoisena ja uutena positiivisena kokemuksena. Podcasteja ei millään tavalla editoitu, koska ajatuksena oli tallentaa autenttinen keskustelu asiantuntijoiden kanssa.

Podcasteja on tällä hetkellä hyödynnetty CampusOnlinen – ja perioperatiivisten sairaanhoitajien syventävillä opintojaksoilla. Podcastit on ladattu SoundCloud-suoratoistopalveluun, josta ne ovat yleisesti saatavilla ja josta ne on myös linkitetty opiskelijoille Moodleen. Minustako perioperatiivinen sairaanhoitaja? – CampusOnline opintojaksolla opiskelijat kuuntelivat podcastit, jonka jälkeen taustakysymysten ja -teemojen avulla reflektoivat oppimispäiväkirjaansa oppimaansa ja kuulemaansa.  Burke & Codyn (2014) tutkimuksessa sairaanhoitajaopiskelijat pitivät kovasti podcasteista ja haluavat käyttää niitä opetusmuotoa tulevillakin kursseilla. Myös Hargettin (2018) mukaan suurin osa opiskelijoista toivoi, että podcasteja käytettäisiin useilla kursseilla oppimisen rikastamiseksi. Tutkimuksen mukaan opiskelijat kokivat, että ovat saaneet uusia näkökulmia ja mahdollisuuden oppia kiinnostavalla tavalla. Myös HOPEPODI:a kuunnelleiden opiskelijoiden mukaan podcastit ovat olleet heille innostava tapa oppia uusia asioita. Podcastien myötä opiskelijat kokivat sisäistävänsä asioita syvemmin ja kokonaisuuksien hahmottuminen oli selkeämpää. HOPEPODI:n podcasteja oli kuunneltu esimerkiksi siivotessa, lenkkipoluilla kävellessä tai hiihtäessä, autoa ajaessa ja sängyllä loikoillessa.

Meneillään oleva HOPEPODI:n ensimmäinen tuotantokausi on käsitellyt perioperatiivisten hoitajien työnkuvia leikkausosastolla ja heräämössä. Opiskelijoiden positiivisen ja kannustavan palautteen ansioista podcastien tuottamista halutaan jatkaa. Seuraavalla tuotantokaudella tullaan keskittymään näyttöön perustuvaan hoitotyöhön. Tarkoituksena on nostaa esiin eri teemoja, kuten leikkauspotilaan pelot tai potilasturvallisuus, ja vieraiksi kutsutaan asiaa tutkineita henkilöitä tai asiantuntijoita ja esitellään tutkittua tietoa podcastien muodossa. Williamson ym. (2020) mukaan tulevaisuudessa opettajat tulevat käyttämään podcasteja ja ääninauhoitteita enemmän opiskelijoille monipuolisemman materiaalin tuottamiseksi.

Kokemuksemme perusteella haluamme kannustaa sinuakin rohkeasti kokeilemaan.

Mikäli haluat kuunnella, kun kaksi hoitotyön opettajaa kokeilee siipiään podcastaajina, voit kuunnella jaksoja: https://soundcloud.com/user-301379920

Niina Keskinen
TtM, lehtori
SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Terhi Haapala
TtM, lehtori
SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Lähteet:

Briand, S., Malo-Leclerc, I., Beaudoin, M., Croisetière, É., Tremblay, A., Côté-Boulanger, M., & Carrier, A. (2021). Considerations in the Use of Podcasts for Teaching and Learning in Occupational Therapy: A Scoping Study. Journal of Occupational Therapy Education, 5 (2). https://doi.org/10.26681/jote.2021.050202

Burke, S Cody, W., 2014. Podcasting in undergraduate nursing programmes. Nurse Educator. 39
(5), 256–259. https://doi:10.1097/NNE.0000000000000059

Hargett, J. L. (2018) Podcasting in Nursing Education: Using Commercially Prepared Podcasts to Spark Learning.  Teaching and Learning in Nursing 13(1), 55-57. https://doi.org/10.1016/j.teln.2017.08.003

Keskinen, N. & Haapala, T. (2021) Minustako perioperatiivinen sairaanhoitaja? Pinsetti 4, 27-28. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021120959893

O´Connor, S., Daly, C. S., MacArthur, J., Borglin, G. & Booth, R. (2020) Podcasting in nursing and midwifery education: An integrative review. Nurse Education in Practice 47, https://doi.org/10.1016/j.nepr.2020.102827

Strickland, K., Gray, C. & Hill, G. (2012) The use of podcasts to enhance research-teaching linkages in undergraduate nursing students. Nurse education in practice 12 (4), 210-214. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2012.01.006

Williamson, B., Eynon, R. & Potter J. (2020) Pandemic politics, pedagogies and practices: digital technologies and distance education during the coronavirus emergency. Learning, Media and Technology 45 (2), 107-114. https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1761641