Ensimmäisen vuoden insinööriopintoja Porsche Challenge -tiimissä | Julkaisut @SeAMK

Ensimmäisen vuoden insinööriopintoja Porsche Challenge -tiimissä

#

SeAMKin konetekniikan opiskelijat Veikka Ankkuri ja Jere Eloranta ovat osa Porsche Sprint Challenge NEZ -sarjassa kilpailevaa Relaa Racing tiimiä kilpailukaudella 2022. Veikka ja Jere ovat tehneet tiimin kanssa projektipajasopimukset ja kerryttävät opintoihinsa kuuluvaa 27 opintopisteen kokonaisuutta, ehkä Pohjois-Euroopan näyttävimmässä sarjassa kilpailevassa tiimissä.

Veikka ja Jere ovat aloittaneet konetekniikan insinööriopinnot syksyllä 2021 ja molemmille oli jo ennen opintojen alkua selvää, että toisesta opiskeluvuodesta eteenpäin, he valitsevat auto- ja työkonetekniikan suuntautumisvaihtoehdon. Aikaisempia autoalan opintoja ei kummallakaan ole ja molemmat ovat ylioppilaita. Tärkeänä ja molempia yhdistävänä seikkana on kiinnostus moottoriurheiluun, sekä haave työllistyä tulevaisuudessa sen pariin.

Kaksi miestä seisoo kilpa-auto edessä.
Kuva 1. Varikolla toimitaan virallisissa asuissa (Kuva: Antti Lahtinen).

Kauhajokelainen Relaa Racing avasi kauden Latvian Bikerniekin moottoriradalla vappuna. Tiimin tämän kauden ohjelmassa on tuttuun tapaan Porschen Sprint Challenge NEZ -sarja, joka koostuu kuudesta osakilpailusta. Porsche Sprint Challenge NEZ -sarjan kilpailukausi alkoi testeillä Pärnussa Porsche Ringillä. 22.4. oli tiimin kilpailukaluston ja kauden 2022 suunnitelmien esittely Kauhajoella. Päivän päätähtenä loisti Raimon tuliterä 992-malli. Seuraavaksi oli vuorossa Pohjois-Euroopan mestaruussarjan ensimmäinen kilpailu Riikan Bikerniekissä 29 ja 30.4.

Kauden alun kuulumisista Veikka kertoo seuraavasti:

Hyvin on kyllä mennyt. Tosi paljon olen uutta oppinut ja hieno päästä näkemään tällaista maailmaa. Me ollaan enimmäkseen nyt opeteltu tuota perustoimintaa, eli justiin tuota renkaan vaihtoa ja autojen huoltoa.

Tuo Rigan reissu oli kyllä mahtava kauden avaus! Tuli tutustuttua tiimiin ja sen jäseniin paremmin ja päästiin näkemään millaista se homma on ihan oikeissa kisoissa. Tunnelma oli kohdallaan ja bensaa paloi litratolkulla. Samalla tuli opeteltua tuota auton datan keräämistä ja sen perusteella auton säätöä. Kilpailun jälkeen oltiin Jeren kanssa tallilla vaihtamassa autoihin öljyjä ja ilmaamassa jarruja, että on kilpurit sitten valmiita seuraaviin kisoihin.

Kaksi miestä tutkii kannettavan tietokoneen näyttöä varikolla.
Kuva 2. Veikka ja Jere Porschen tiedonkeruun parissa (Kuva: Antti Lahtinen).

Jere vuorostaan kertoo ensimmäisen kisaviikonlopun jälkeen:

Alkuun tämä tietty on opettelua, eli miten tiimi toimii. Hyvä, rento ja tiivis porukka kuitenkin, niinkun motorsportin piireissä yleensäkin, eli tosi matala kynnys heittäytyä mukaan. Mitä nyt pääasiassa ollaan keritty tekee, niin opetella miten ne autot laitetaan valmiiksi, että kuski voi vaan hypätä rattiin ja nostaa kytkintä. 

Ennen Veikkaa ja Jereä on Relaa Racingin kilpailutoiminnassa ollut mukana lähes 20 insinööriopiskelijaa vuodesta 2013. Suurin osa aikaisemmista projektiopintoja tiimissä suorittaneesta opiskelijasta on ollut tavallisia lukion tai toisen asteen ammatillisen koulun käyneitä. Jonkinlaista moottoriurheiluun liittyvää taustaa on ollut vain muutamalla opiskelijalla. Vuonna 2021 Relaa Racingin junioriohjelmassa kilpailleen ja sarjan voittaneen Tuomas Pöntisen kilpailuinsinöörinä toimi toisen vuoden insinööriopintojen jälkeen Miika Haapanen. Moottoriurheiluun liittyviä projektiopintoja ja työharjoitteluja suoritti vuonna 2021 yli 20 auto- ja työkonetekniikan insinööriopiskelijaa.

Kaksi kilpa-autoa, joiden ympärillä 7 henkilöä.
Kuva 3. Relaa Racing kilpailukalusto ja tiimin henkilöstö 2022. Veikka ja Jere vasemmalla takana (Kuva: Antti Lahtinen).

Jeren ja Veikan syventyminen laajemmin motorsportin saloihin tulee jatkumaan syksyllä 2022, kun luentosarjat aiheesta alkavat jälleen. SeAMK Motorsport -koulutuskokonaisuuteen tullaan jälleen syksyllä valitsemaan halukkaiden joukosta 12-14 moottoriurheilusta kiinnostunutta opiskelijaa. Tulevan syksyn luennoitsijoina toimivat muun muassa monille tutut nimet, kuten Ossi Oikarinen, Riku Tolonen, Jaakko Salakari, Heikki Hirsimäki ja Jari-Matti Latvala. Lisäksi ohjelmassa on useita aiheeseen liittyviä vierailuja ja aiheeseen jo syvemmälle päässeiden opiskelijoiden seminaariesityksiä.

Ari Saunamäki
auto- ja työkonetekniikan lehtori
SeAMK

Kuvat: Antti Lahtinen

https://www.instagram.com/seamkmotorsport/