Alueellisessa mediassa korostui viesti kansainvälisen työvoiman ja opiskelijoiden saamiseksi | Julkaisut @SeAMK

Alueellisessa mediassa korostui viesti kansainvälisen työvoiman ja opiskelijoiden saamiseksi

kategoria: 2021, Muut artikkelit

SeAMKin medianäkyvyyttä tarkastellessa vuodelta 2021 kaksi aihetta nousi valtakunnallisesti yli muiden. Marraskuun alussa julkaistu tuore Omistajanvaihdosbarometri oli päivän puheenaihe niin valtakunnallisissa uutismedioissa kuin talousalan julkaisuissa. SeAMK on erikoistunut alan tutkimukseen ja toteuttaa joka kolmas vuosi tehtävän barometrin, jonka tuottaa alan keskeisistä toimijoista koostuva Omistajanvaihdosfoorumi. Toinen näkyvimmistä uutisista ei koskenut varsinaisesti SeAMKin toimintaa, mutta oli SeAMKin lehtorin osaamisen ydintä. Viestinnän ja kielten lehtorina työskentelevän Elisa Kannaston väitöstutkimus käsitteli suomalaisten poliitikkojen henkilöbrändityötä sosiaalisessa mediassa.

Jäävuoren huipun alta paljastuu kuitenkin SeAMKille merkittävä aihe, jota alueellinen media Pohjanmaan alueilla käsitteli voimallisemmin kuin aiemmin. Etelä-Pohjanmaa on tilastojen mukaan yksi Suomen vähiten kansainvälisiä alueita, jos tarkastellaan esimerkiksi alueella asuvaa ulkomaalaistaustaista väestöä tai yritysten vientitoiminnan volyymia. SeAMKille kansainvälinen opiskelijarekrytointi ja yritysten kansainvälistymisen tukeminen on keskeinen ja strateginen osa toimintaa. Samoin se on ollut painopisteenä jo pitkään myös muiden alueen kehittäjäorganisaatioiden kanssa.

Lyhythiuksinen nuori mies vihreässä hupparissa seisoo taustallaan iso rakennus.
SeAMKin alumni, romanialaislähtöinen Andrei Serbanuti kertoi opinnoistaan ja urapolustaan syksyllä järjestetyssä Get Hired! -rekrytointitapahtumassa. Serbanutin tarina päätyi myös lehtiin.

Tarve osaavalle työvoimalle ja kansainvälisille opiskelijoille nousi vuoden aikana esiin useassa yhteydessä. SeAMKin ja SeAMKin hallinnoimien hankkeiden omassa toiminnassa esimerkiksi käynnistettiin Maailma konttoriisi -kampanja, jossa ulkomaisille opiskelijoille haettiin alueen yrityksistä harjoittelupaikkoja. Syksyllä Get Hired! -rekrytointipäivässä niin ikään törmäytettiin kansainvälisiä opiskelijoita ja alueen työnantajia. Useat SeAMKin asiantuntijat ovat käsitelleet teemaa julkaisuissaan, ja lisäksi osaavan työvoiman tarve nostettiin keskiöön kahdessa merkittävässä seminaarissa: Vaasan yliopistosäätiön juhlaseminaarin Seinäjoen-tapahtumassa sekä SeAMKin ja Seinäjoen Leijonien yhteisessä SeAMK Foorumissa.

Vaikka aihe on ollut ajankohtainen pitkään, nostivat tapahtumat sekä tuoreet väestöennusteet sen voimalla nyt myös median käsittelyyn. Aiheesta julkaisivat juttuja alueella julkaistavat paikallislehdet, Seinäjoen kaupunkilehdet Epari ja Seinäjoen Sanomat, Ylen Pohjanmaan alue sekä Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan maakuntalehti Ilkka-Pohjalainen. Ilkka-Pohjalainen julkaisi kansainvälisten opiskelijoiden ja työvoiman tarpeesta myös kaksi pääkirjoitusta.

Tuomas Rauhala
viestinnän asiantuntija