Yritysten someviestintä lentoon teemaillalla | Julkaisut @SeAMK

Yritysten someviestintä lentoon teemaillalla

#

Jo vuosia SeAMK Maakuntakorkeakoulu on pyrkinyt tuomaan matalan kynnyksen infoiskuja pienyrittäjille ajankohtaisista teemoista. Vuosittaisissa osaamistarvekartoituksissa on kärkitoiveena keikkunut vuodesta toiseen digimarkkinointi, ja tähän on pyritty vastaamaan tarjoamalla työpajoja niin Facebookin, Instagramin, Canvan sekä muiden digivälineiden käyttöön.


Tuulia Designin Hanna ja Minna jakoivat somevinkkejä ja innokkaat yrittäjät ideoivat toisilleen sisältöjä (Kuvat: Tiina Hietala).

Tänä vuonna päätimme lyödä viisaat päämme yhteen kauhavalaisen Tuulia Designin kanssa, joka on ollut esimerkillinen pienyritys sosiaalisen median käytössä. Tavoitteena oli matalan kynnyksen someilta, jossa ei tarvinnut pelätä tyhmiä kysymyksiä ja parviälyä sai hyödyntää sisältöideoiden suhteen.

Pari tuntia kului ihan lentäen, kun Tuulia Designin Minna ja Hanna kertoivat omasta somematkastaan, ja osallistujat puolestaan kertoivat omista kokemuksistaan, sekä mahdollisista somepeloista ja digihaasteista. Yhdessä pohdittiin ratkaisuja haasteisiin ja kannustettiin ”Naama esiin ja kynnys matalaksi”-periaatteella. Illan lopuksi perustettiin Somettajat-whatsapp-rinki, jossa sekä jaetaan vinkkejä, mutta jossa voi myös saada pika-apua some-ongelmiin. Rinkiä saa myös käyttää videoiden vertaisarviointiin. Heti someillan jälkeisenä aamuna tupsahti jakoon ensimmäinen video, joka sai vahvan jakokannatuksen Somettarilta.

Kaiken kaikkiaan Some-ilta oli valtava suksee ja erityisenä kohokohtana on mainittava yrittäjien uskallus ja heittäytyminen someillan jälkeen: Facebookissa nähtiin yhdeltä yrittäjältä ensimmäinen vinkkivideo ja Instassa eräs yrittäjä uskaltautui mainokseen ihan omilla kasvoillaan. Loistava tulos!

Tiina Hietala
Aluekehittäjä
SeAMK Maakuntakorkeakoulu