Verkko-opintojaksolla voi lisätä vuorovaikutusta keskustelutehtävillä tai reaaliaikaisilla ohjaustapaamisilla | Julkaisut @SeAMK

Verkko-opintojaksolla voi lisätä vuorovaikutusta keskustelutehtävillä tai reaaliaikaisilla ohjaustapaamisilla

#

Hyvän verkko-opintojakson rakentaminen vaatii huomion kiinnittämistä erityisesti opintojakson rakenteeseen sekä opintojen etenemisen ohjeistamiseen. Myös verkko-opintojakson rakentaminen kannattaa aloittaa huolellisella suunnittelulla. Kokonaan verkossa suoritettavasta opintojaksosta on mahdollista rakentaa vuorovaikutteinen ja osallistava tarjoamalla esimerkiksi keskustelutehtäviä tai -tilaisuuksia opiskelijoille. Verkko-opintojakson voi luoda esimerkiksi Moodleen, joka on yksi suosituimmista virtuaalisista oppimisympäristöistä. Verkko-opintojakson suunnittelussa kannattaa lähteä liikkeelle opintojakson aikatauluttamisesta, ja sen kertomisesta opiskelijoille. Aikataulu on hyvä kertoa tekstimuodossa, luetelmana taikka visualisessa muodossa, esimerkiksi aikajanakuvan tai infograafin avulla. Aikataulutietojen on hyvä olla esillä heti opintojakson pääsivuston avautuessa. Tärkeää on, että opiskelija saa heti opintojakson sivuston avauduttua aikataulun ja etenemisen lisäksi tiedot opintojakson tavoitteista, sisällöstä, kuormituksesta sekä opintojakson arviointimenetelmistä ja -kriteereistä. Sivuston rakenteen selkeyteen sekä visuaaliseen ilmeeseen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, sillä edellä mainitut lisäävät helppolukuisuutta ja ymmärrettävyyttä.

Riippuen opintojakson laajuudesta ja sisällöstä opintojakson materiaalit kannattaa oppimisalustassa jakaa erillisiin sisältöosiin. Usein materiaalien jaotteleminen pienempiin kokonaisuuksiin helpottaa ymmärtämistä ja auttaa asioiden löytämisessä. Oppimisalustat tarjoavat monia työskentelyä helpottavia työkaluja. Moodlen toiminnoista kannattaa kokonaan verkossa olevaan opintojaksoon kytkeä päälle ainakin arviointikirja ja aktiviteetin suorituksen seuranta. Nämä toiminnot helpottavat sekä opiskelijaa että opettajaa opintojakson edetessä suoritusten ja arviointien tarkastelussa. Moodlen kalenterityökaluun puolestaan kannattaa merkitä kaikki olennaiset ja opintojakson suorituksen kannalta tärkeät päivämäärät. Opettajan näkökulmasta opintojen etenemistä pääsee helposti seuraamaan Moodlen analytiikkatyökaluja hyödyntäen.

CampusOnline -mallipohja Moodlessa

SeAMKin opettajien käyttöön on luotu Moodleen mallipohja erityisesti CampusOnline -verkko-opintojaksoja silmällä pitäen. Opettaja voi kyseisen mallipohjan avulla luoda omannäköisensä ja omiin tarpeisiinsa soveltuvan opintojakson. Mallipohjassa on huomioitu nimenomaan verkko-opintojaksoon liittyen, tärkeät, huomioon otettavat, asiat. CampusOnline -mallipohjaan on valmiiksi tallennettu muutamia kuvia lisäämään visuaalisuutta ja helpottamaan sivuston luettavuutta. Jokainen voi valita aiheeseensa soveltuvat omat kuvat ja hyödyntää niitä mallipohjassa olevien kuvien tilalla. Kokonaan verkossa suoritettavan opintojakson näkökulmasta on tärkeää, että opiskelijaa ohjeistetaan mahdollisimman tarkasti ja yksityiskohtaisesti tekemään asioita ja tehtäviä itsenäisesti. Sen vuoksi asioiden sanoittaminen ja ohjeiden näkyväksi tekeminen ovat erityisesti verkko-opintojaksoilla tärkeitä asioita. Verkko-opintojaksolla voi Moodlen lisäksi toki myös hyödyntää myös muita virtuaalisia sovelluksia. Esimerkiksi ohjaustilaisuuksiin tai reaaliaikaisiin opetussessioihin soveltuvat hyvin Teams tai Zoom.

Artikkeli on kirjoitettu osana DigiKyky- eli Digitaalisten kyvykkyyksien kehittäminen ja hyödyntäminen -hanketta. Hankerahoitus on toimintalinjasta 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet. REACT-EU -hankkeet rahoitetaan osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia. Hanke on alkanut 1.8.2021 ja se kestää 31.7.2023 saakka. Hankkeen erityistavoitteena on digitaalisen taitojen parantaminen. Lue lisää hankkeen verkkosivulta.

Saija Råtts
viestinnän lehtori, FM
SeAMK

Kirjoittaja työskentelee asiantuntijana DigiKyky – Digitaalisten kyvykkyyksien kehittäminen ja hyödyntäminen -hankkeessa.