Millainen on tulevaisuuden peräkärry? | Julkaisut @SeAMK

Millainen on tulevaisuuden peräkärry?

MSK Groupin peräkärryvalmistaja Juncar esitti tämän kysymyksen Seinäjoen ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden opiskelijoille, jotka SeAMK Innovaatioviikon aikana kokoontuivat pohtimaan ja ratkaisemaan yritysten ja organisaatioiden toimeksiantoja.

Lapualla sijaitseva Juncar on valmistanut auton perävaunuja, venetrailereita ja niiden lisävarusteita jo 45 vuotta ja Muuli-perävaunu on heidän päätuotteensa. Juncarin haastetta pääsi ratkomaan 60-henkinen monialainen opiskelijaryhmä. Tiedonhaun, markkinatutkimuksen ja asiakaskyselyiden perusteella opiskelijat pyrkivät selvittämään tulevaisuuden jakelukanavia tuotteelle ja myös innovoimaan mahdollista uutta liiketoimintamallia, jolla yritys voisi kasvattaa markkinaosuuttaan sekä koti- että ulkomailla.

Opiskelijat työskentelivät kuuden hengen tiimeissä, joihin oli koottu opiskelijoita kaikilta SeAMKin koulutusaloilta. Kauhavan Ylihärmästä kotoisin oleva tradenomiopiskelija Miika Jyrkiäinen pohti markkinoinnin näkökulmaa yhdessä Siikalatvasta, Oulun läheltä, Seinäjoelle muuttaneen agrologi-opiskelija Teemu Karppisen kanssa. Pojat eivät tunteneet toisiaan ennen tätä viikkoa, eivätkä muitakaan ryhmäläisiään, mutta hienosti yhteistyö oli sujunut, kun alkukankeudesta oli selvitty. ”Tiimityöskentelyä, innovointia, projektityötä ja paljon muutakin ollaan tässä opittu”, pojat kommentoivat. Ryhmän ohjaajana toiminut Kari Laasasenaho oli tyytyväinen opiskelijoiden panokseen: ”Kaikki ryhmät heittäytyivät mukaan hienosti, vaikka osalle oli liiketoiminnan kehitys ja peräkärryt aivan uusia asioita”.

Kisa parhaasta ideasta oli tiukka. Tiimi numero 10 esitteli täysin uuden liiketoimintakonseptin, joka oli erityisesti suunnattu kaupunkikäyttäjille. Juncarin toimitusjohtaja Jan Tapanainen koki, että voittajaidea oli tulevaisuuden malli, jossa oli huomioitu ajan trendit kiertotalous, palveluihin siirtyminen, yhteisomistajuus sekä digitalisaation hyödyntäminen. ”Monialainen lähestymistapa tuotekehitykseen on ehdoton kilpailuvaltti täällä Suomessa”, uskoo Tapanainen, ja lupaa, että yritys pitää opiskelijoiden markkinointi-ideat mielessä, kun lähestytään kevään myyntisesonkia.

Tiina Nieminen
Korkeakouluasiamies
SeAMK Maakuntakorkeakoulu, Kauhava-kampus
Loppusuora 20 (LSK Business Park)
62200 Kauhava
tiina.nieminen(a)seamk.fi