Innovoinnilla vauhtia pk-yritysten kasvuun – uusi työkalu julkaistu
Innovoinnilla tarkoitetaan prosessia, jossa tunnistetaan tarpeita ja mahdollisuuksia, kehitetään niihin ratkaisuja ja levitetään ne tarvittaessa laajalti käyttöön. Uusien innovaatioiden aihiot voivat lähteä esimerkiksi asiakkaista, uusista trendeistä ja teknologiasta tai henkilökunnalta.
SeAMKissa on nyt kehitetty työkalu, jolla yritys voi lähteä hahmottamaan uutta tuote- tai palveluideaa. Innovaatiocanvas-työkalu on tuotettu osana GreenGrow-hanketta. Hankkeen päätavoitteena on tukea yritysten vihreää ja inklusiivista kasvua tukemalla yritysten tutkimus-, kehitys- ja innovointitoimintaa (TKI) ja yhteistyöverkostoja. Hankkeessa tuotetut työkalut auttavat yritystä hahmottamaan liiketoimintansa kehittämismahdollisuuksia eri näkökulmista. Innovaatiocanvaksessa keskitytään nimenomaan uuden tuotteen tai palvelun ideointiin.
Työkalun käyttö
Työkalu on toteutettu Michael Wollowskin alkuperäistä Innovation Canvas -työkalua mukaillen ja täydentäen. Tavoitteena on herätellä uusia ideoita yhdistellen liiketoimintamallin ja tuotekehityksen suunnittelua. Innovaatiocanvaksen kanssa työskentely voi tuoda näkyväksi uusia mahdollisuuksia ja asiayhteyksiä. Yrityksen innovointityöhön kannattaa ottaa mukaan kaikki tuotteen tai palvelun tuottamiseen osallistuvat henkilöt, sillä porukalla ideat usein lähtevät lentämään!
Työskentelyä varten tarvitsette Innovaatiocanvas-julisteen tulostettuna A1-koossa (lataa julisteen pdf-versio tästä). Avatkaa myös ohjetiedosto, josta löytyy työskentelyä helpottavia tarkentavia lisäkysymyksiä jokaiseen aihealueeseen (avaa ohjeet tästä). Lisäksi tarvitsette post it -lappuja.
Innovaatio: Tunnista – ideoi – suunnittele – markkinoi – lupaa
Työskentelyprosessi jakautuu viiteen eri osa-alueeseen, joilla kaikilla on tärkeä rooli uuden palvelun tai tuotteen suunnittelussa. Työskentely alkaa Tunnista-osiosta. Tarkoituksena on tunnistaa uusia mahdollisuuksia ja selkiyttää innovaation ideaa. Ideoi-osiossa siirrytään pohtimaan tuotteen tai palvelun tärkeimpiä ominaisuuksia. Suunnittele-osio auttaa hahmottamaan innovaation konkreettiset osat. Markkinoi-osiossa pohditaan muun muassa, ketkä ovat tärkeimmät asiakkaat, mikä on jakelutie ja ketkä ovat tärkeimmät kumppanit. Viimeiseksi innovaatiolle suunnitellaan arvolupaus Lupaa-osiossa.
Työskentelyn aikana kaikki ajatukset ja huomiot kirjoitetaan post it -lapuille ja nostetaan canvakselle oikeisiin paikkoihin. Työskentelyn lopuksi on hyvä luoda silmäys vielä kokonaisuuteen ja pohtia jatkotoimenpiteet, jotta innovointi ei tyssää suunnitteluvaiheeseen.
Apua innovointiin SeAMKista
Pk-yrityksissä resurssit ovat usein rajalliset, ja innovointi jää päivittäisen työn jalkoihin. Innovointia ei kuitenkaan kannata unohtaa, sillä uusien innovaatioiden kautta yritys voi parantaa kilpailukykyään, löytää uusia markkinoita ja asiakkaita, parantaa tuottavuutta ja luoda säästöjä.
Mikäli et tiedä mistä aloittaa, SeAMKissa on tarjolla paljon apua yrityksesi kehittämiseen. Ole yhteydessä niin katsotaan, miten voisimme auttaa parhaiten.
Työkalu tuotettiin osana Etelä-Pohjanmaan liiton EAKR-rahoitusta saanutta GreenGrow – pk-yrityksen vihreän ja inklusiivisen kasvun tukeminen Etelä-Pohjanmaalla -hanketta. Hanke rahoitetaan REACT-EU-välineen määrärahoista osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia. Hankkeen tavoitteena on vauhdittaa eteläpohjalaisten pk-yritysten vihreää ja inklusiivista kasvua tukemalla yritysten TKI-toimintaa ja yhteistyöverkostoja.
Annukka Koivuranta
asiantuntija, TKI
SeAMK
annukka.koivuranta@seamk.fi
Sanna-Joensuu-Salo
tutkijayliopettaja, dosentti
SeAMK
sanna.joensuu-salo@seamk.fi
Anmari Viljamaa
tutkijayliopettaja
SeAMK
anmari.viljamaa@seamk.fi