Digitalisaatio teki globalisaatiosta totta
Digitalisaatio on peruuttamattomasti mullistanut yritysten kilpailuympäristön. Arvon tuottamiseen asiakkaalle hyödynnetään digitaalisia, reaaliaikaisia kanavia.
Vaikka yritys ei toimisikaan digialalla, murrokselta ei voi välttyä. Digitalisaatio tuo globaalin kilpailun myös ennen suojatuille markkinoille. Jopa niillä aloilla, joilla fyysiseen kontaktiin perustuva ihmistyö pitää pintansa vielä pitkään, digitalisaatio ja globaali kilpailu vaikuttavat asiakkaiden odotuksiin. Jos kiinalaisesta kaupasta voi tilata verkon kautta tavaroita keskellä yötä, miksei kampaamon ajanvaraus toimikaan 24/7?
Suuret digitaalisen aikakauden toimijat ilmaisine työkaluineen ja käytettävyydeltään huippuun saakka hiottuine verkkokauppoineen opettavat myös eteläpohjalaisia helppoon ostamiseen ja ylivertaiseen palvelukokemukseen. Amazonin ja Alibaban kaltaiset yritysjätit haastavat perinteiset kivijalkatoimijat, joiden valikoima ja aukioloajat ovat rajatut.
Globalisoituvaa kilpailua voi hyvällä syyllä pitää suurena uhkana, mutta sen voi nähdä myös mahdollisuutena. Uudet tavat tuottaa ylivoimaista asiakasarvoa digitaalisilla palveluilla ja uusilla liiketoimintamalleilla ovat entistä useamman saatavilla. Perinteinen valmistava teollisuus on sekin uuden edessä. Valmistuksen reaaliaikainen globaali optimointi kasvattavat asiakasrajapinnan hallinnan, ketteryyden ja tuotekehityksen merkitystä kilpailuedun lähteenä.
Globaali digitalisaatio ajaa edellään ns. luovaa tuhoa, joka uhkaa jähmeitä toimijoita karsiutumisella. Samalla se mahdollistaa täysin uudet globaalit markkinat, joiden kannalta pelkkä sijainti ei enää ole merkityksellinen tekijä. Hanoi, Hongkong ja Härmä ovat uudessa kilpailuympäristössä samalla viivalla. Osaaminen ja asiakkaan tarpeiden tuntemus ovat tärkeämpi kuin paikka itsessään.
Yhtenä esimerkkinä uudenlaisesta ajattelusta voi nähdä Seinäjoen kaupungin julistautumisen avaruuden pääkaupungiksi. Miksipä ei? Seinäjoki on yhtä keskellä avaruutta kuin mikä tahansa muukin paikka. Digiaikana globaali keskus voi sijaita missä vain. Bittiavaruudessa on rajattomasti tilaa uutta luovalle yritteliäisyydelle. Sinne ei ole pitkä matka mistään.
Anmari Viljamaa
Yksikön johtaja, KTT
Teemasta lisää artikkelissa Mäntysaari, P., Joensuu-Salo, S. & Viljamaa, A. 2018. Digitalisaatio mullisti kilpailun. SeAMK julkaisusarja B134, 26-35.