Verkko-opetuksen mallipohja käyttöön Pepissä | Julkaisut@SEAMK

Verkko-opetuksen mallipohja käyttöön Pepissä

#

Peppi-järjestelmää käytetään opintojen suunnitteluun ja opetustarjonnan tietojen hallintaan. Järjestelmässä kuvataan opintojaksojen ja toteutusten sisällöt, mikä auttaa opiskelijoita valitsemaan sopivat opinnot ja ymmärtämään niiden tavoitteet. Opetuksen toteutussuunnittelu onkin keskeinen osa Peppiä. SEAMKissa käytetään lukuvuosiperusteista suunnittelua, jossa tulevan lukuvuoden opetus avataan edellisenä keväänä. Toteutussuunnittelun olennainen vaihe on toteutuksen kuvaustietojen ja rytmitys- ja tilatoiveiden tallentaminen Peppiin.

Toteutusten kuvaustietojen kehittäminen mallipohjan avulla

Opettajat täydentävät ja vastaavat omien toteutuksiensa opetuksen kuvaustiedoista Pepissä. Toteutuksen kuvaustietojen avulla opiskelija saa tiedon siitä, miten opinnot toteutetaan ja mitä niiden suorittaminen edellyttää. Opiskelija voi vertailla opintotarjontaa ja valita toteutussuunnitelman perusteella sopivan toteutuksen, johon ilmoittautua.  Opintojaksojen kuvaustiedoilla on merkitystä myös ohjaustyössä, sillä niiden avulla opinto-ohjaaja voi etsiä sopivia toteutuksia tarjonnasta ja opiskelija saa selkeän käsityksen opintojen suorittamisesta. Toteutuksen kuvaustiedoilla on siis merkitystä opiskelijoillemme, ohjaajille ja meille hakeutuville opiskelijoille.

Oman haasteensa opintojaksojen kuvaustietojen täydentämiseen tuo se, että opinnot ovat yhä laajemmin tarjolla eri kohderyhmille. Opintojaksojen toteutussuunnitelmat ovat esillä SEAMKin opinto-oppaassa, jatkuvan oppimisen verkkokaupassa sekä Opin.fi –palvelussa koulutusten kuvauksissa. Jatkuvan oppimisen opintoja suorittavat saavat tietoa esimerkiksi siitä, voiko opintoja suorittaa verkossa ja millaista osallistumista odotetaan.  On tärkeää, että opiskelija saa oikean tiedon siitä, miten hän voi opinnot suorittaa ja mihin hän sitoutuu ja mitä häneltä odotetaan. Toteutussuunnitelma toimiikin opiskelijalle ja opettajalle opinnon toteuttamisen yhteisenä pelisääntönä, johon molemmat osapuolet sitoutuvat ja johon voi palata mahdollisissa epäselvissä tilanteissa.

Opettajan työvaiheen helpottamiseksi olemme ottaneet käyttöön Pepin yleisen mallipohjan toteutuksen kuvaustietojen täydentämisen työvaiheessa. Mallipohjan avulla on mahdollista tuoda valmiita tekstimalleja ja ohjeita toteutuksen kuvaustietojen kenttiin. Mallipohja helpottaa siten opettajan työvaihetta ja yhtenäistää kuvaustiedoissa käytettävää termistöä sekä laatua.  Opettaja voi kuvausta tehdessään hyödyntää valmiita tekstimalleja opetuksen kuvaustiedoissa. Lataamisen jälkeen hän valitsee omalle opintojaksolleen soveltuvat kuvaukset ja poistaa tekstit. Tekstimallit ovat sekä suomeksi että englanniksi, joten niitä ei tarvitse enää erikseen kääntää.  Samalla myös englanninkielinen termistö yhtenäistyy.

Pepin toteutusten mallipohjat päätettiin ottaa SEAMKissa käyttöön asteittain tukemaan toteutussuunnitelmien kuvaustietojen täydentämistä. Ensimmäisenä käyttöönotettiin Pepin mallipohja täysin verkko-opintoina toteutettaville toteutuksille, joissa verkko-opetuksen osuus on 100 %. Verkko-opetuksen mallipohjan pilotointiin päädyttiin, koska verkko-opinnoissa on erityisen tärkeää, että niiden kuvaustiedot on täydennetty ja ne kertovat totuudenmukaisesti opintojakson toteutuksesta. Kuvaustiedon perusteella opiskelija tekee valinnan opintojaksolle ilmoittautumisesta arvioituaan, soveltuuko toteutustapa hänen tarpeisiinsa ja elämäntilanteeseensa. Korkeakoulujen kilpailu jatkuvan oppimisen opiskelijoista on kovaa.

Mallipohjan käyttöönoton vaiheet

Verkko-opetuksen mallipohja otettiin käyttöön Pepissä keväällä 2025 avattavilla syksyn 2025 verkko-opetuksen toteutuksilla. Idea Pepin toteutuksen mallipohjan käyttöönotosta saatiin Laurea-ammattikorkeakoulusta, jossa mallipohjia on hyödynnetty erilaisilla toteutuksilla, kuten AMK- ja YAMK-opintojaksoilla, kielten opinnoissa, harjoitteluissa sekä opinnäytetöissä. Laurean asiantuntijat esittelivät mallipohjien käyttöä ja jakoivat kokemuksiaan käyttöönotosta.

Mallipohjan suunnittelu aloitettiin Laurean asiantuntijoiden pitämän esittelyn pohjalta elokuussa 2024. Suunnittelutyöryhmään kuuluivat jatkuvan oppimisen päällikkö Annika Pöytälaakso, opetuksen kehittämispäällikkö Tuija Vasikkaniemi, Pepin pääkäyttäjä Maria Hemminki, Digivision muutoskoordinaattori Päivi Vähäsalo ja opetusteknologian suunnittelija Riikka Muurimäki.

Verkko-opetuksen mallipohjan määrittelyssä lähdettiin liikkeelle käytettävien käsitteiden määrittelystä. Verkko-opetukseen liittyy monenlaisia toteutustapoja ja niiden yhdistelmiä. Opiskelu voidaan toteuttaa esimerkiksi täysin itsenäisesti tai se voi olla aikataulutettua, opintojaksolle voi liittyä mukaan eri aikoina tai aloitus voi olla tarkkaan määritelty. On tärkeää, että toteutustavat kuvataan yhdenmukaisesti ja selkeällä kielellä, jotta kaikki ymmärtävät, miten opintojakso toteutetaan ja mitä opetukseen osallistuvalta edellytetään. Käytettävien käsitteiden määrittelyssä on myös otettava huomioon muiden korkeakoulujen ratkaisut. Korkeakoulujen yhteisessä Digivisio 2030 –hankkeessa kehitetyn Opin.fi-palvelun käyttöönoton yhteydessä otetut yhtenäiset käsitemäärittelyt helpottivat osittain käytettävien käsitteiden valintaa.

Mallipohjan käyttöönoton valmistelun työvaiheisiin kuuluivat mm. Peppi-järjestelmän oikeusmäärittelyt, mallipohjan tekstien määrittelyt ja muotoilut sekä niiden käännökset englanniksi. Mallipohja testattiin ensin Pepin testiympäristössä. Testauksen jälkeen mallipohjan teksteihin pyydettiin kommentteja koulutuspäälliköiltä ja tutkinto-ohjelmatiimeiltä ja työn etenemistä raportoitiin opetuksen johtoryhmälle.

Haasteena verkko-opetuksen mallipohjan käyttöönotossa oli, miten tiedottaa kaikille opettajille uudesta mallipohjasta, jota he voivat hyödyntää toteutuksia täydentäessään tänä keväänä. Aikataulut olivat tiukat. Mallipohjan ohjeet ja toteutuskuvauksen keskeiset askeleet esiteltiin tutkinto-ohjelmien tiimeille helmi-huhtikuussa 2025. Mallipohjaohjeistuksen yhteydessä tiimeille kerrottiin myös lukuvuoden 2024–2025 aikana käyttöönotetuista Luokittelu-kentän uusista määrittelyistä sekä Pepin toteutuksien ilmoittautumisvaiheen automaattiviesteistä. Oheisessa kuviossa toteutuksen kuvaamisen keskeiset askeleet Pepin toteutuskuvauksen ohjeessa (kuvio 1).

Kuvio 1. Toteutuksen kuvaamisen keskeiset askeleet Pepin toteutuskuvauksen ohjeessa (Hemminki 2025).

Tiimikierrokset lisäsivät näkemyksiämme, ja saimme arvokasta palautetta ja hyviä kommentteja. Lisäksi teimme SEAMK Intraan ohjesivun, jota opettajat voivat hyödyntää jatkossa. Tiimikierrokset vahvistivat näkemystämme, että olemme oikealla tiellä. Useassa tiimissä toivottiin, että mallipohjia olisi käytettävissä myös kaikkiin muihin opintojen toteutusmuotoihin.

Pepin verkko-opetuksen mallipohjan käyttöönotto SEAMKissa on askel kohti yhtenäisempää ja laadukkaampaa opetuksen toteutusten kuvaamista. Mallipohjan avulla opettajat voivat helposti täydentää toteutusten kuvaustietoja, mikä parantaa opiskelijoiden tiedonsaantia ja auttaa heitä tekemään perusteltuja ratkaisuja opintojensa suhteen. SEAMK aikoo kehittää lisää mallipohjia eri opetuksen toteutusmuotoihin, mikä edelleen vahvistaa opetuksen laatua ja yhtenäisyyttä. Nämä mallipohjat on tarkoitus ottaa käyttöön syksyllä 2025 täydennettäessä kevään 2026 toteutuksia.

Maria Hemminki
Suunnittelija, opiskelijapalvelut
SEAMK

Päivi Vähäsalo
Opintoasianpäällikkö, opiskelijapalvelut
SEAMK