Työelämäyhteistyötä Kyrkkärin kirjaston kanssa - SEAMKin opiskelijat mukana tapahtumatuotannossa | Julkaisut@SEAMK

Työelämäyhteistyötä Kyrkkärin kirjaston kanssa - SEAMKin opiskelijat mukana tapahtumatuotannossa

#

Tärkeä ja keskeinen osa ammattikorkeakoulujen opetusta ovat opiskelijoille tarjoutuvat mahdollisuudet päästä harjoittamaan osaamistaan aidoissa työelämän oppimistilanteissa. Seinäjoella tällaisia mahdollisuuksia tarjosi kuluvana lukuvuonna sekä kirjasto- ja tietopalvelualan opiskelijoille että SEAMK Wellbeing Labsissa harjoittelussa olleille fysioterapeutti-, nursing- ja sosionomiopiskelijoille Kyrkkärin kirjasto.

Opiskelijat pääsivät toteuttamaan sekä syksyllä että keväällä Kyrkkärin kirjaston päiväkoti-ikäisille lapsille suunniteltua tapahtumaa erilaisine toimintapisteineen. Tapahtumassa oli SEAMKin opiskelijoiden lisäksi mukana myös muita toimijoita kuten Kennelliiton kaveri- ja lukukoirat sekä ammattiopisto Luovin opiskelijoita.

Kuva 1. SEAMKin opiskelijat olivat mukana järjestämässä tapahtumaa Kyrkkärin kirjastolla sekä syksyllä että keväällä (kuva: Sini Mäkinen, 2024 ja 2025).

Toiminnallisen tekemisen suunnittelua

Kirjasto- ja tietopalvelualan opiskelijat suunnittelivat syksyn tapahtumaan oman toimintapisteensä kirjaston toiveesta lukutaitoteemaiseksi. Oman toimintapisteen suunnittelusta ja ohjaamisesta vastasi kolme opiskelijaa Aino Paananen, Suvi Rinneheimo sekä Laura Kangas kiti23 ryhmästä. Paananen kertoo ryhmän käyneen ennen tapahtumaa tutustumassa Kyrkkärin kirjaston tapahtumatilaan ja keskustelleen kirjaston henkilökunnan kanssa tapahtuman toteutuksesta. Opiskelijat päätyivät lopulta toteuttamaan omalla pisteellään riimipareilla pelattavan muistipelin sekä pienemille lapsille eräänlaisen kuvapelin, missä yhdistettiin kuva kirjaan.

SEAMK Wellbeing Labsin suunnittelija Marika Kääriäinen puolestaan kertoo heidän harjoittelijoidensa syksyn toteutuksen teemana olleen hyvinvointi. Toiminnallisilta pisteiltä löytyi esimerkiksi Nallen sairaanhoitajan vastaanotto sekä fysioterapiavastaanotto. Pisteillä pääsi muun muassa katsomaan oikeaan ihmisen korvaan korvakameran avulla ja haastamaan tasapainoaan erilaisten tehtävien lomassa. ”Sosionomien pisteellä etsittiin ja tunnistettiin tunteita kuvakorttien avulla sekä päästiin tutustumaan PARO-hyljerobottiin”, Kääriäinen jatkaa.

Kuva 2. Kirjasto- ja tietopalvelualan opiskelijoiden toiminnallisella pistellä pääsi riimittelemään (kuva: Sini Mäkinen, 2024).

Onnistunut tapahtuma yhteistyöllä

Tapahtumaa ja opiskelijoiden suunnittelemia ja toteuttamia pisteitä Kyrkkärin kirjaston vastaava kirjastonhoitaja Sini Mäkinen kuvailee syyskaudella onnistuneeksi ja kiittää opiskelijoita heidän työpanoksestaan. Osallistujia tapahtumassa vieraili sopiva määrä eivätkä toimintapisteet ruuhkautuneet liikaa. ”Lapset kuulemma puhuvat tapahtumasta päiväkodeissa pitkään”, Mäkinen kuvailee tapahtuman antia ja päiväkodeilta saatua palautetta.

Myös kirjasto- ja tietopalvelualan opiskelijat Aino ja Suvi nostavat esille onnistumisista sen, miten tekemisestä innostuneet lapset palasivat pisteelle useampaan kertaan riimittelemään. ”Myös kuvia ja kirjoja käytiin yhdistämässä, mutta selvästi riimittely oli mieleistä tekemistä”, Rinneheimo muistelee.

Win-win -tilanne

Tapahtuman toteuttamiseen osallistuneista opiskelijoista Aino ja Suvi kertovat motivaatiokseen lähteä mukaan tekemiseen aiheen kiinnostavuuden sekä mahdollisuuden kartuttaa kokemusta tapahtumatoiminnasta ja lastenkirjastotyöstä. ”Koin, että tapahtumaan osallistumisesta saisi hyvää käytännön työelämäkokemusta”, Paananen kertoo.

Pohtiessaan osallistumisen antamia työelämävalmiuksia Rinneheimo kokee tapahtuman olleen hyvää harjoitusta esimerkiksi ohjaustaitojen ja lasten kanssa toimimisen saralla. Paananen taas nostaa esille valmiudet tapahtumien suunniteluun ja järjestämiseen sekä ylipäätänsä yhteistyötaidot. ”Mielestäni projektista oli hyötyä tulevaisuuden työelämää ajatellen, koska siellä tehdään paljon yhteistyötä eri tahojen kanssa ja kirjastot järjestävät paljon erilaisia tapahtumia”, Paananen summaa.

Sini Mäkinen pitää yhteistyön merkitystä kirjastolle ja tämän kaltaisille tapahtumille erittäin tärkeänä. Kyrkkärin kirjasto on keskeisellä paikalla ja M-talossa on hyvä tilat esimerkiksi juuri tapahtumien järjestämiseen, mutta henkilöstöresurssit ja tapahtumabudjetti rajaavat kirjaston mahdollisuuksia järjestää tapahtumia itse. Mäkinen kuvailee, että esimerkiksi tällaiset lapsille suunnatut tapahtumat tuovat paljon iloa ja vaihtelua varsinkin lähiseudun päiväkotiryhmille. ”Toivoisin kovasti vielä enemmän yhteistyötä SEAMKin kanssa, sillä meillä on tarvetta ja tilat tarjolla”, hän jatkaa.

Kuva 3. M-talo toimi tapahtumapaikkana ja tarjoaa erinomaiset tilat tapahtumien järjestämiseen (kuva: Sini Mäkinen, 2024).

Uusia yhteistyömahdollisuuksia

Myös osallistuneille opiskelijoille kokemus oli antoisa ja he kannustavat muita mukaan vastaaviin projekteihin. ”Koen saaneeni hyvää työelämäkokemusta ja lisää ymmärrystä siitä, mitä kaikkea tapahtuman järjestämiseen liittyy”, Paananen reflektoi. Myös Rinneheimo koki kokemuksen mieluisaksi ja osallistuisi jatkossakin: ”Mielelläni lähtisin mukaan uudelleen. On mukavaa olla mukana projekteissa ja suunnitella tekemistä.”

Myös Kyrkkärin kirjaston Mäkinen näkee vastaavanlaisen yhteistyön jatkossakin tärkeänä ja ideoi myös muita mahdollisia yhteistyösuuntia. Lisäksi hän nostaa esille moniammatillisen työskentelyn merkityksen: ”Toivoisin myös, että eri alojen opiskelijat tekisivät yhteistyötä suunnittelussa ja käyttäisivät hyväkseen toisten osaamista ja näkökulmia.”

Tapahtuma saikin jatkoa jo kevätkaudella 2025 ja tällä kertaa osaa otti ennätykselliset 170 osallistujaa. Tälläkin kertaa pisteitä toteuttamassa oli SEAMKilta sekä Wellbeing Labsin harjoittelijoita että kirjasto- ja tietopalvelualan opiskelijoista osana Lastenkirjastotyön opintojaksoa. Toivon mukaan yhteistyöstä Kyrkkärin kirjaston kanssa saadaan jatkuva perinne.

Satu Salmela
Kirjasto- ja tietopalvelualan tutkinto-ohjelman lehtori
SEAMK