Tuotekehitysprosessin tarvittavat vaatimukset
Luonnontuotteen tuotekehityksen voisi kuvitella olevan helppo juttu. Otetaan raaka-aineet, laitetaan pataan, pakataan sopivaan pakettiin ja viedään markkinoille. Aivan näin helppoa tuotteen kehitys ei kuitenkaan ole. Mitä tuotekehitysprosessi sitten vaatii? Onko sattumalla tai hyvällä onnella tekemistä hyvän tuotteen tuotekehityksessä? Kyllä on, sillä joskus ennalta suunnittelematon idea tai tapahtuma poikii markkinoilla menestyvän tuotteen. Koska onneen ei voi aina luottaa, onnistuneen tuotekehityksen taustalle tarvitaan toimiva tuotekehitysprosessi. Tuotekehityksessä tulee ottaa huomioon niin laatuun kuin turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä ennen kuin raaka-aineista on valmistunut kuluttajalle valmis tuote.
Tuotekehittäjällä tulee olla laaja-alaista tietoa ja osaamista käytettävien raaka-aineiden ominaisuuksista, erilaisista tuotantoprosesseista sekä alan ajantasaisesta lainsäädännöstä ja asetuksista. Tuotteiden aistittavien ominaisuuksien lisäksi tuoteturvallisuuden ja hygienian tulee olla koko ajan mielessä tuotteita ja prosesseja suunniteltaessa. Tiedon lisäksi tuotekehittäjällä tulee olla taitoa hyödyntää ja soveltaa omaa osaamistaan. Luova, innovatiivinen ote yhdistettynä tarkkaan dokumentointiin auttaa tuotekehittäjää erityisesti silloin, kun halutaan palata aiemmin tehtyihin, mutta hylättyihin tuotekehitysversioihin.
Tuotekehitys on osa tuotteen elinkaarta. Ajanjakso ennen kuin tuote lanseerataan markkinoille voi innovatiivisilla luonnontuotteilla olla pitkäkin. Mitä laajempi tietämys kehitettävään tuotteeseen vaikuttavista tekijöistä tuotekehittäjällä ja tuotekehitystiimillä on, sitä nopeammin valmis tuote saadaan markkinoille. Kuvioon 1 on koottu eri osa-alueita, joita onnistuneen tuotteen kehityksessä tulee ottaa huomioon.
Kuvio 1. Huomioitavat aiheet onnistuneessa tuotekehityksessä (Merja Kyntäjä, 2024).
Tuotekehittäjä ei kuitenkaan vaikuta yksin kehitettävään tuotteeseen. Tuotekehityksen raamit luodaan yrityksen strategiatasolla. Yrityksen linjaama tuotelaatu, johon tähdätään, tulee olla tuotekehittäjän tiedossa jo heti tuotekehityksen alkuvaiheessa. Tämä auttaa myös arviointiryhmän työtä tuotekehityksen eri prosessivaiheissa. Strategiassa määritetylle asiakaskunnalle kehitettävän tuotteen tuotekehitysprosessisia viedään läpi yhdessä laadun, tuotannon ja markkinoinnin kanssa. Pienemmissä yrityksissä samalla henkilölle saattaa kasaantua useampikin rooli, jolloin luotettavan ulkopuolisen yhteistyökumppanin löytyminen voisi olla kannattavaa.
Luonnontuotealan täydennyskoulutuksen kaikki osa-alueet: Raaka-aineiden kestävät tuotantoketjut, Luonnontuotteiden viljelymenetelmät ja korjuutekniikka, Luonnontuotteiden ainesosat, ominaisuudet ja hyödyntäminen, Markkinalähtöisen tuotekehityksen prosessit ja menetelmät, Luonnontuotteisiin tukeutuvien palvelujen kehittäminen sekä Luonnontuotealan yritystoiminnan kehittäminen antavat hyvää tietopohjaa luonnontuotteiden kehittäjälle. Tuotekehittäjän ja tuotekehitystiimin laajoilla pohjatiedoilla, innovaatioiden ja uusimpien tutkimusten seurannalla sekä jatkuvan oppimisen kautta tuotekehitykseen jää arvokasta pääomaa ja valmiuksia uusien tuotteiden kehittämiseen.
Merja Kyntäjä
insinööri (YAMK), lehtori
SeAMK
Kirjoittaja on mukana MMM:n Ruokaviraston kautta rahoittamassa hankkeessa ”Luonnontuotealan täydennyskoulutus”, jota Helsingin yliopisto Ruralia-instituutti koordinoi. SeAMK, Arktiset Aromit ry ja Lapin ammattikorkeakoulu ovat mukana toteuttamassa hanketta. Tämä artikkeli perustuu Markkinalähtöisen tuotekehityksen prosessit ja menetelmät -opintojakson luentoon.
Aiemmin ilmestyneet artikkelit:
Hygieeninen ympäristö-, tila- ja laitesuunnittelu tuotannon tukena | Julkaisut @SeAMK
Luonnontuotealan tuotekonseptointi sekä pakkaus- ja jakeluratkaisut tukemassa kehitystyötä | Julkaisut @SeAMK
Tuotespesifikaatio – tuotteen ominaisuudet, toiminnot ja muut vaatimukset | Julkaisut @SeAMK
Ruokaturvallisuus perustuu hyvään elintarvikehygieniaan | Julkaisut @SeAMK
Hyvä tuotteiden laadunhallinta turvallisuuden takeena | Julkaisut @SeAMK