Tekniikan opiskelijat BIP-intensiiviviikolla Münsterissa Saksassa
Euroopan unionin Erasmus+-ohjelma tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuksia kansainvälistymiseen ja opiskeluun tai harjoitteluun ulkomailla. Useita kuukausia kestävien opiskelijavaihtojen lisäksi tarjolla on myös lyhyitä viikon mittaisia vaihtoja ulkomailla. BIP (Blended Intensive Programme) on lyhyt vaihtojakso, joka koostuu virtuaalista ja lähiopinnoista ulkomailla (European Commission, 2025, s. 49). Opintojen laajuus on vähintään kolme opintopistettä. BIP-vaihtojaksot ovat kasvattaneet suosiotaan, ja monet SEAMKin opiskelijat ovatkin jo osallistuneet niihin.
Viisi SEAMKin tekniikan opiskelijaa ja kaksi opettajaa osallistui Münsterin ammattikorkeakoulun järjestämään BIP-koulutukseen Saksassa marraskuun lopussa 2026. Koulutuksen aiheena oli tekoälyn etiikka ja se koostui kahdesta etäluennosta sekä viidestä lähiopetuspäivästä. BIP-ohjelmaan osallistui opiskelijoita SEAMKin lisäksi Portosta Portugalista, Krakovasta Puolasta ja Münsteristä Saksasta. Opiskelijoita oli kaikkiaan lähes 40 liiketalouden ja tekniikan aloilta.
Intensiiviviikon järjestelyistä vastasivat Cathrin Ruppe ja Andreas Hövener Münsterin ammattikorkeakoulusta. Heidän lisäkseen ohjelmassa opettivat Elda Marques ja Bruno Veloso Porton yliopistosta sekä Juho Yli-Suomu ja Petteri Mäkelä SEAMKista.
Korkeakoulukaupunki Münster
Münster on viihtyisä 320 000 asukkaan kaupunki Saksa länsiosassa Nordrhein-Westfalenin osavaltiossa. Münster on yksi Saksan suurimmista opiskelijakaupungeista. Kaupungissa on yli 10 korkeakoulua ja yli 60 000 opiskelijaa. Opiskelijoiden suuri määrä näkyy katukuvassa kaikkina vuorokauden aikoina. Polkupyörä on opiskelijoiden suosituin kulkuväline, ja Münster tunnetaankin pyöräilykulttuuristaan. Kaupungin keskusta on pääosin kävely- ja pyöräilyaluetta. Joulumarkkinoiden aikaan Münsteriin saapuu paljon vierailijoita muualta Saksasta ja Hollannista.

Koulutus tapahtui liiketalouden tiloissa 20 minuutin bussimatkan päässä Münsterin keskustasta. Pääsimme vierailemaan myös tekniikan alan tiloissa Steinfurtissa, joka on noin puolen tunnin junamatkan päässä Münsteristä.
Opiskelua kansainvälisissä ryhmissä
Intensiiviviikon aiheena oli tekoälyn vastuullinen käyttö globaalissa liiketoiminnassa (responsible AI in global business). Jo ennakkoon pidetyillä virtuaaliluennoilla tutustuttiin muihin osallistujiin ja keskusteltiin intensiiviviikon työskentelytavoista sekä kulttuurien välisestä kommunikoinnista.
Opiskelijat jaettiin heti intensiiviviikon alussa neljän hengen ryhmiin siten, että ryhmän jäsenet olivat eri maista. Opiskelu tapahtui case-tyyppisesti keskustellen opettajan alustamasta aiheesta, mikä sopi hyvin tämän tyyppiseen koulutukseen. Tekoälyn etiikan lisäksi koulutuksessa painotettiin kulttuurien välistä ymmärrystä.
UNESCO Story Circles
Lähijakson alussa Andreas Hövener esitteli UNESCOn Story Circle -menetelmän, joka voidaan suomentaa tarinapiiriksi (Deardorff, 2020). Tarinapiirissä eri taustoista tulevat ihmiset istuvat piirissä ja kertovat tarinoita omasta elämästään tai kokemuksistaan tietyn teeman pohjalta.
Tarinapiirin tavoitteena on kehittää kulttuurien välistä ymmärrystä ja rakentaa luottamusta ja empatiaa. Se ei ole vain vapaamuotoista jutustelua, vaan menetelmässä on tietty rakenne. Tarinapiiriä kokeiltiin myös opiskelijaryhmissä, ja se vaikutti toimivalta.
Tekoälyn etiikkaa pohtimassa
Tekoälyn sovelluksia ja etiikkaa pohdittiin koulutuksessa monipuolisesti. Juho Yli-Suomu kertoi tekoälyn hyödyntämisestä robottihitsauksessa ja Petteri Mäkelä esitteli tekoälyn soveltamista ohjelmointiin. Cathrin Ruppe antoi esimerkkejä globaalien yritysten tekoälyä soveltavista hankkeista, joissa oli törmätty kulttuurisiin haasteisiin. Bruno Veloso antoi esimerkkejä, millä tavoin tekoälyn tuottamat analyysit saattavat olla vääristyneitä. Elda Marques kertoi tekoälyyn liittyvästä lainsäädännöstä ja sen suhteesta GDPR:ään.
Kukin opiskelijaryhmä valmisteli poster-esityksen tekoälyn soveltamisesta johonkin yritykseen tai liiketoiminta-alueeseen liittyen. Opiskelijat nostivat esityksissään esille tekoälyn käyttöön liittyviä haasteita ja antoivat suosituksia tekoälyn vastuulliseen käyttöön aiheissaan. Esityksissä korostettiin, että tekoälyn käytön tulee olla läpinäkyvää ja ihmisen tulee vastata päätöksenteosta. Lisäksi täytyy varmistaa, ettei tekoäly tuota vääristyneitä tuloksia esimerkiksi rodun, sukupuolen tai kulttuurisen taustan takia.

Opiskelijat pitivät BIP-ohjelmaa erittäin hyvänä kokemuksena. Koulupäivät olivat varsin pitkiä, ja usein oli myös iltaisin ohjelmaa. Opiskelijoille jäi kuitenkin aikaa tutustua kaupunkiin ja sen opiskelijakulttuuriin.
Petteri Mäkelä
yliopettaja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
Lähteet
Deardorff, D.K. (2020). Manual for Developing Intercultural Competencies: Story Circles. Paris: UNESCO / Routledge.
European Commission (2025). Erasmus+ Programme Guide. https://erasmus-plus.ec.europa.eu/document/erasmus-programme-guide-2026