Sujuvia oppijapolkuja avoimessa ammattikorkeakoulussa

SeAMKin avoin ammattikorkeakoulu tarjoaa erilaisia tapoja kehittää osaamista ja oppia uutta. Avoimen AMK:n tarjottimella on erilaisia yksittäisiä opintojaksoja SeAMKin eri aloilta, laajempia osaamiskokonaisuuksia sekä polkuopintoja, joissa opiskelija voi suorittaa valitsemansa tutkinto-ohjelman ensimmäisen lukuvuoden opinnot avoimessa AMK:ssa ennen hakeutumista tutkinto-opiskelijaksi. SeAMKissa jatkuvaan oppimiseen kuuluvat myös toisen asteen väyläopinnot, SeAMK Täydennyskoulutus sekä erikoistumiskoulutukset. Lisäksi SeAMKissa järjestetään muun muassa erilaisia hankekoulutuksia, seminaareja ja tapahtumia, jotka tukevat yksilöllisiä oppijapolkuja.
Korkeakoulutason oppiminen on muuttunut: enää keskiössä eivät ole pelkästään laajat tutkintokokonaisuudet, vaan meillä on kasvava tarve pystyä tarjoamaan yhä pienempiä osakokonaisuuksia yksilöllisten oppijapolkujen askelmiksi. Samaan aikaan on tärkeää olla unohtamatta perinteisten tutkintovaatimusten merkitystä. Yksilölliset opintopolut eivät ole suoraviivaisia, vaan oppija voi yhdistellä useampien eri polkujen elementtejä, palata takaisin alkuun ja rikastaa oppimistaan esimerkiksi eri korkeakoulujen koulutusmahdollisuuksien avulla. Kansainvälisyys on nouseva teema: olemme osa eurooppalaista korkeakouluyhteisöä ja kuulumme HEROES-verkostoon (Higher Education for Resilience-Oriented and Empowered Societies), jossa työstetään muun muassa pieniin osaamiskokonaisuuksiin liittyviä sisältöjä.
Sujuvia jatkuvan oppimisen oppijapolkuja voidaan tarkastella monesta näkökulmasta. Saumaton oppijapolku edellyttää esimerkiksi toimivia teknisiä ratkaisuja tarjonnan näyttämiseen, ilmoittautumiseen, viestintään ja opintojen suorittamiseen liittyen. Lisäksi oleellista on tarkastella, miten erilaisten opintovaihtoehtoja tuodaan esiin, miten oppijoita tuetaan sopivien sisältöjen valitsemisessa ja millaisia tukitoimenpiteitä annetaan opintojen suorittamiseen ja valmistumiseen liittyen. Kaiken kaikkiaan avainasemassa oppijapolkujen sujuvoittamisessa ovat toimivat ja oikea-aikaiset ohjauskäytänteet.
Verkkokaupan tavoitteena oppijaystävällisyys ja houkuttelevuus
SeAMKissa on panostettu muun muassa teknisiin ratkaisuihin, kun SeAMKin Jatkuvan oppimisen verkkokauppa otettiin käyttöön kesäkuussa 2024. Verkkokaupassa voi tällä hetkellä ilmoittautua yksittäisiin avoimen ammattikorkeakoulun opintojaksoihin. Lisäksi sivustolta löytyy linkkejä myös muuhun ajankohtaiseen avoimen AMK:n tarjontaan sekä ohjesisältöjä opinnoista kiinnostuneille. Verkkokaupan avulla pyrimme tarjoamaan opinnoista kiinnostuneille oppijaystävällisen ja visuaalisesti miellyttävän kokonaisuuden, jonka avulla opintojen selaaminen ja niihin ilmoittautuminen on helppoa. Verkkokaupan avulla opinnot pystytään esittämään selkeästi erilaisten tuotekorttien ja -ryhmittelyjen avulla.

Jatkuvan oppimisen verkkokaupan käyttöönoton yhteydessä tehtiin laajoja uudistuksia, kun verkkokaupparatkaisu yhdistettiin koko ilmoittautumisketjun kattavaan ilmoittautumispalvelujärjestelmään. Verkkokauppauudistus koskee siis paitsi tarjonnan esittämisen tapaa, myös ilmoittautumiskäytäntöjä, opintomaksujen maksamista, opiskeluoikeuden muodostumista avoimen AMK:n opiskelijoille sekä automatisoitua viestintää opintoihin ilmoittautuneille.
Ohjauksella sujuvampia siirtymiä opintojen pariin
Käyttäjät näyttävät olevan keskimäärin hyvin tyytyväisiä uudistuneisiin ilmoittautumis- ja maksukäytäntöihin. Opinnoista kiinnostunut voi valita verkkokaupasta koulutuskoriinsa kiinnostavia opintoja ja ilmoittautua vaikka useampaan opintojaksoon kerralla. Maksu onnistuu näppärästi esimerkiksi MobilePaylla. Hyväksytyn ilmoittautumisen ja mahdollisen maksusuorituksen jälkeen opiskelija saa sähköpostiinsa ohjeet SeAMK-tunnusten aktivoimiseen ja opintojen aloittamiseen.
Automaattisesta ohjeistuksesta huolimatta on tunnistettu, että opiskelijan polulla haasteita aiheuttava vaihe on usein opintojen pariin siirtyminen. Kynnys opintojen keskeyttämiseen on avoimessa AMK:ssa tyypillisesti matalampi kuin tutkintoon johtavissa opinnoissa, ja ilmiö näkyy erityisesti maksuttomissa opintojaksoissa. On tärkeää panostaa ennakoivaan ohjaukseen ja jatkuvan oppimisen opintojen aikaiseen ohjaukseen, jotta opiskelijat pysyvät opinnoissa mukana ja voivat suorittaa ne loppuun. Oppijapolun aikana vastaan tuleviin opiskelijoiden kysymyksiin vastaamiseksi on luotu esimerkiksi Avoimen AMK:n usein kysytyt kysymykset | SeAMK.fi -sivusto. Työn alla on myös lisäohjeistus opiskelijatunnusten aktivoimiseen ja opinnoissa tarvittavien digitaitojen harjoitteluun.
Kohti yksilöllisiä opintotavoitteita
Omiin tavoitteisiin sopivien opintojen valitsemisen edellytyksenä on, että opintojen sisällöt ja suoritustavat on kuvattu mahdollisimman tarkasti opintojen kuvaustiedoissa. Tällöin oppija voi tehdä tarpeisiinsa ja resursseihinsa sopivia valintoja, ja edellytykset opintojen loppuun suorittamiselle kasvavat. Opintojen valitsemisen tueksi SeAMKissa on tarjolla myös esimerkiksi avoimen AMK:n ohjausaikoja, joissa voidaan pohtia erilaisia opintovaihtoehtoja oppijan kiinnostuksen ja oppimistarpeiden pohjalta.
Jos jatkuvan oppijan tavoitteena on tutkinto, ohjaus varhaisesta vaiheesta alkaen on erityisen tärkeää. Avoimessa AMK:ssa oppija voi valita esimerkiksi polkuopinnot tai koostaa muun tarjonnan avulla avoimen väylän hakukelpoisuuteen vaadittavat opinnot ja hakea sitten erillishaussa tutkinto-opiskelijaksi. SeAMKissa on viime vuosina kehitetty myös toisen asteen yhteistyötä väyläopintojen muodossa. SeAMKin yhteistyöoppilaitosten opiskelijat voivat opiskella toisen asteen väyläopinnoissa yhteensä 15 opintopistettä ennen hakeutumista erillishaun kautta tutkinto-opiskelijaksi.
Uraohjaus nousee keskeiseksi teemaksi erilaisilla oppijapoluilla. Uraohjauksen tavoitteena on tukea opiskelijan opinto- ja urasuunnittelua muun muassa lisäämällä opiskelijan itsetuntemusta, päätöksentekotaitoja ja opiskelutaitoja sekä tukea ammatti-identiteetin kasvua. Koko koulutuspolun kattavaa uraohjausta kehitetään SeAMKissa erityisesti vuoden 2025 aikana.
Lopuksi
Kaiken kaikkiaan avoimessa AMK:ssa suoritettujen opintopisteiden määrä ja ilmoittautumiset ovat tällä hetkellä kasvusuunnassa. Toimintamalleja työstetään edelleen, jotta oppijan polku kiinnostuksen heräämisestä aina opintojen loppuun saakka olisi mahdollisimman sujuva. Samaan aikaan SeAMKin sisäistä viestintää on kehitetty, jotta kaikki oppijoita ohjaavat tahot saisivat riittävästi tietoa jatkuvan oppimisen käytänteistä. Ohjauksen helpottamiseksi on julkaistu SeAMKin Intrassa Ennakoiva ohjaus ja jatkuvan oppimisen aikainen ohjaus SeAMKissa -sivusto, josta SeAMKin henkilöstö voi tarkistaa eri jatkuvan oppimisen oppijaryhmiin liittyvät prosessit, toimijat ja palvelut.
Jatkuvan oppimisen verkkokaupan ja sitä kautta oppijapolkujen sujuvoittamisen kehitystyö jatkuu edelleen. Seuraavaksi verkkokauppaan viedään avoimen ammattikorkeakoulun osaamiskokonaisuuksien ja polkuopintojen ilmoittautumiset. Vuonna 2026 verkkokaupasta voi selata myös SeAMK Täydennyskoulutuksen tarjontaa. Toiveena on koko SeAMKin jatkuvan oppimisen tarjonnan kattava opintotarjotin, joka houkuttelee oppijoita ja tarjoaa monipuolisesti yksilöiden ja organisaatioiden tarpeisiin vastaavia, eritasoisia ja -laajuisia opintoja.
Tavoitteena on myös parantaa ja yhtenäistää jatkuvaan oppimiseen liittyviä toimintamalleja talon sisällä. Jatkuvan oppimisen opinnot ovat yhä useamman SeAMKilaisen työpöydällä, ja on tärkeää, että kaikki asian parissa toimivat ovat perillä uudistuksista ja saavat äänensä kuuluviin myös käytäntöjen kehittämisessä. Käymme mielellämme keskusteluja ja otamme vastaan kehitysideoita jatkuvan oppimisen oppijapolkujen kehittämiseen liittyen!
Outi Rinta-Homi
Suunnittelija, jatkuva oppiminen
SeAMK
Kirjoittaja on SeAMK Jatkuvan oppimisen asiantuntija.