SeAMK kuluttajapaneelissa maisteltiin välipalatuotteita - palautetta tuotekehityksen ja vastuullisuuden tueksi
SeAMKin kuluttajapaneelissa maisteltiin viittä erilaista välipalatuotetta ja annettiin arvokasta palautetta tuotekehityksen tueksi. Tapahtuma tarjosi paikallisille yrityksille mahdollisuuden kuulla suoraan kuluttajien ajatuksia tuotteiden makuelämyksistä ja vastuullisuudesta.
SeAMKissa järjestettiin elintarvikkeiden marraskuinen kuluttajapaneeli, jossa maisteltiin välipalatuotteita ja annettiin niille palautetta ja kehittämisehdotuksia. Välipalatuotteet ovat suosittu tuotekategoria ja ne kiinnostivat myös SeAMKilaisia houkutellen paikalle suuren joukon SeAMKin opiskelijoita ja henkilökuntaa. Osallistujat pääsivät arvioimaan tuotteita mm. maun, rakenteen sekä vastuullisuuden eri näkökulmista. Tavoitteena oli kerätä arvokasta kuluttajapalautetta yritysten tuotekehityksen tueksi sekä selvittää, millaisena tuotteiden vastuullisuus ja vähähiilisyys koetaan.
Viisi mielenkiintoista välipalatuotetta kuluttajien arvioitavana
Päivän aikana maistettavana oli viisi erilaista tuotetta: Pirjon Pakarin gluteeniton Pikku-Kippari saaristolaisnappi, Linseedin valmistama pellavainen Banaani-mustikka välipala, Pirulan punaherukkainen käsityöläislimonadi, Kottarin Tilameijerin Muun Sitruuna-lakritsi-jäätelö sekä Korvalaasen Tyrni-tummasuklaa-mysli. Näistä Pikku-Kippari, herukkalimonadi sekä mysli ovat uutuustuotteita, jotka ovat juuri saapuneet tai saapumaisillaan lähikauppojen valikoimiin.
Monet Seamkilaiset suhtautuivat maisteluun ja tuotearviointeihin intohimolla ja viettivät tapahtumassa pitkään puhelimensa näppäimistöllä harkittua palautetta kirjoittaen muun muassa tuotteiden mausta ja ulkonäöstä, mutta myös tuotteiden ympäristövaikutuksista sekä pakkausmateriaalivalinnoista ja -merkinnöistä. Myös nopeasti annetut palautteet mausta ja pakkauksen houkuttelevuudesta kertovat yrityksille paljon niin sanotusta peruskuluttajasta, jolle kiireisessä arjessa tärkeintä on hyvä maku sekä välipalan helppous, esimerkiksi mukaanotettavuus, säilyvyys tai saatavuus.
Kuluttajilta arvokasta palautetta vastuullisuuden ja maun näkökulmista
Erityisesti Muun jäätelö Sitruuna-salmiakki sai paljon kiitosta kielen mukanaan vievästä makuyhdistelmästä. Yritys sai tapahtuman kautta varmasti uusia asiakkaita, jotka arvostavat pienellä maitotilalla tuotetusta maidosta valmistettua käsintehtyä jäätelöä.
Pirulan valmistaman raikkaan ja kuplivan punaherukkalimonadin yhteydessä ei yrittäjän toiveesta korostettu tuotteen olevan valmistettu punaherukkamehusta, sillä tieto olisi saattanut vaikuttaa negatiivisesti monen mielikuvaan tuotteen mausta. Tällä tavalla haluttiin saada kuluttajien mielikuvia tuotteen aidosti synnyttämästä makuelämyksestä, joita voidaan käyttää myös tuotteen nimen ja markkinoinnin kehittämiseen. Limonadi saikin monen ihastelemaan ääneen tuotteen raikasta makua ja heleää väriä sekä lisä- ja makeutusaineiden käytön vähäisyyttä.
Korvalaanen puolestaan kartoitti kuluttajien mielikuvia Tyrnitummasuklaa-myslissään käytettyjen raaka-aineiden vastuullisuudesta sekä kuluttajan mielestä parasta ja vastuullisinta pakkausvaihtoehtoa myslille. Lisäksi selvitettiin kuluttajien “unelmien mysliseoksen” koostumusta, joka sisältäisi vain Suomessa viljeltyjä ja valmistettuja raaka-aineita. Tällaisen vastuullisen ja vähähiilisen myslin kehittäminen on Korvalaasen suunnitelmissa, ja tästä paneelista saatiin siihen arvokkaita näkökulmia.
Tuotteen pakkaus, pakkausmerkinnät ja kierrätysohjeet ovat myös olennainen osa elintarvikkeen vastuullisuutta. Siksi jokaisen tuotteen kohdalla arvioitiin myös pakkauksen designia, materiaaleja sekä merkintöjen fonttikokoa ja selkeyttä. Näiden palautteiden avulla yritykset voivat tehdä muokkauksia pakkauksiin esimerkiksi tulevien pakkausuudistuksen yhteydessä.
Yhdessä kohti vastuullisempaa tulevaisuutta
Tapahtuman tavoitteena oli järjestelmällisesti kerätä kuluttajapalautetta tuotteiden mausta ja ominaisuuksista yritysten käyttöön sekä selvittää kuluttajien ajatuksia tuotteiden vastuullisuudesta ja vähähiilisyydestä.
Tapahtuma onnistui erinomaisesti, sillä lähes jokainen tuote sai reilut sata kuluttaja-arviota. Palautteet on toimitettu yrityksille jatkotyöstämistä varten. SeAMKin järjestämä kuluttajapaneeli on tärkeä väylä etenkin mikrokokoisille elintarvikeyrityksille saada suoraa palautetta kuluttajilta sekä tehdä tuotteitaan tunnetuksi nuorten aikuisten keskuudessa. Tuotekehityksessä kuluttajapalautteen hyödyntäminen on ratkaisevaa, jotta yritykset voivat vastata paremmin kuluttajien tarpeisiin ja muuttaa tuotteitaan ympäristöystävällisemmiksi ja kestävämmiksi.
Seuraava tapahtuma, jossa pääsee maistamaan ja tutustumaan eteläpohjalaisten elintarvikeyritysten vastuullisesti tuotettihin tuotteisiin, järjestetään lauantaina 8.2.2024 klo 10-17 Seinäjoen Ideaparkissa, kun osana SeAMK Parkissa-tapahtumaa järjestetään Lähiruokatori. Tervetuloa tutustumaan Etelä-Pohjanmaalla tuotettuun lähiruokatuottajiin ja tuotteisiin!
Kuluttajapaneelitapahtuma on osa VHH – vastuulliset ja vähähiiliset elintarvikkeet –hanketta (J10202), joka on Euroopan unionin osarahoittama. Hanketta koordinoi Seinäjoen ammattikorkeakoulu Etelä-Pohjanmaan maakunnassa vuosina 2023 – 2025. Lisätiedot luettavissa hankkeen projektisivuilta osoitteesta projektit.seamk.fi/vhh.
Elina Huhta
asiantuntija TKI
SeAMK
Kirjoittaja toimii eteläpohjalaisen ruokayrittäjyyden kehittäjänä Seinäjoen ammattikorkeakoulussa Kestävät ruokaratkaisut -painoalalla.