SEAMK Innovaatioviikko antoi sytykkeitä Huvivaltion uudelle tapahtumalle
Seinäjoen ammattikorkeakoulun kaikki opiskelijat, tutkinto-ohjelmasta riippumatta, suorittavat neljän päivän mittaisen Innovaatiot ja kehittäminen -opintojakson (2op) toisen opiskeluvuoden aikana. Intensiiviopintoviikon aikana opiskelijat saavat ratkottavakseen todellisesta työelämästä saatuja kehittämistehtäviä pienryhmissä, jotka koostuvat eri alojen opiskelijoista. Kehittämistehtävässä sovelletaan muotoiluajattelua, jonka lisäksi opiskelijat toteuttavat myös asiakastutkimuksen, ja siihen perustuen kehittävät ja testaavat erilaisia ratkaisuja toimeksiantajan kehittämishaasteeseen.
Suomen ykköskohde mukaan Innovaatioviikolle
Tämän syksyn Innovaatioviikolle saimme mukaan Kauhavan, Etelä-Pohjanmaan ja Suomen ykköskohteen eli Alahärmässä sijaitsevan Powerparkin. Huvivaltio Powerpark on Suomen suurin huvipuisto, joka tarjoaa 160 hehtaaria elämyksiä kaikenikäisille vierailijoille. Huvipuiston lisäksi alueelta löytyvät kartingradat, 5D-elokuvateatteri ja Röllikylä. Alueella on myös erilaisia majoitusvaihtoehtoja ja Palace-teatteri toimii erilaisten tapahtumien keskipisteenä.
Powerparkin pääsesonki on vahvasti kesäkaudella, mutta myös talvikuukausille on kehitetty uusia hupeja esimerkiksi Mini Power Park, joka tarjoaa sisähuvipuiston perheen pienimmille ja on toiminnassa loka-helmikuussa.
Toimeksiantona K-18 opiskelijatapahtuma Powerparkkiin
Powerparkin Antti Saarikoski ja Sami Alahuhta antoivat SEAMKin opiskelijoille haasteen suunnitella uusi opiskelijoille suunnattu tapahtuma Powerparkkiin. Esimerkkinä toimi Särkänniemessä keväisin järjestettävä Särkän Märkä -opiskelijatapahtuma. Vaikka ideaalina kohderyhmänä ovat lähialueen korkeakouluopiskelijat, toiveena oli kartoittaa kiinnostus tapahtumaan myös maakunnan ulkopuolella. Kohderyhmänä olivat kuitenkin täysi-ikäiset opiskelijat ja tapahtuma sen mukaisesti K-18. Alahuhta toivoi, että opiskelijat miettivät erityisesti miten voitaisiin toteuttaa tapahtuma niin, että se on sekä toimeksiantajalle että järjestäjälle kannattava tapahtuma. Sekä Huvipuisto että alueella sijaitseva Palace Areena on mahdollista ottaa tapahtuman käyttöön. Powerpark oli myös avoin erilaisille toteutustavoille esimerkiksi niin, että opiskelijajärjestöt vuokraavat tilan ja suunnittelevat sekä toteuttavat sisällön, järjestävät lipunmyynnin tai vaihtoehtoisesti, että toimeksiantaja vastaa toteutuksesta ja järjestävä taho sisällön suunnittelusta ja järjestelyistä. Myös yhteistyökumppaneiden kartoitusta toivottiin opiskelijaryhmiltä. Tavoitteena oli suunnitella niin hyvä konsepti, että siitä kasvaisi jokavuotinen tapahtuma.
Yhteensä yhdeksän monialaista opiskelijaryhmää lähti pohtimaan toimeksiantoa, ja monenlaista ratkaisua saatiin myös viikon työskentelyn tuloksena. Ryhmät olivat kartoittaneet osana viikkoa useamman sadan opiskelijan mietteitä tapahtumasta, toivotusta sisällöstä, teemoista, lippujen hinnoista, majoituksesta sekä kuljetuksista jne.
Ryhmät olivat ideoineet mahtavia brändejä tapahtumalle, kuten esimerkiksi Häjyween, Power after Dark ja PowerUp. Sisältökonseptit oli testattu kohderyhmällä, ja perinteisten opiskelija-approjen lisäksi ehdotettiin Vegas- sekä Wild West -teemaisia iltoja. Yhden ryhmän esitys sisälsi jo melkein valmiin markkinointisloganinkin ”Yksi ilta, kolme tapahtumaa”!
Sidosryhmäkyselyistä nousi vahvasti esiin, että tapahtumalle oli kysyntää. Pääasiallisesti kysyntä tuli Seinäjoki-Vaasa-Kokkola-akselilta, mutta myös oululaisia opiskelijoita tapahtuma kiinnosti. Vastaajat olivat valmiita maksamaan keskimäärin 30€ sisäänpääsystä, ja suurin osa toivoi kuljetusta tapahtumaan esimerkiksi linja-autolla. Kyselyistä selvisi myös se, että kaikki eivät lähde tapahtumaan ”pullo edellä” vaan toivottiin myös hauskaa tekemistä ilman alkoholia. Tähänkin opiskelijat olivat kehitelleet ehdotuksia mocktail- ja smoothiebaareista. ”Levähdyspiste” oli toiveissa myös.

Tyytyväinen toimeksiantaja – Vaasasta jo kyseltiin, että järjestetäänkö tapahtuma ensi syksynä!
Powerparkin Liiketoimintajohtaja Antti Saarikoski oli tyytyväinen viikon työskentelyn tuloksiin.
– Projektissa oli mukavaa, että sai monipuolisesti erilaisia ehdotuksia mahdolliselle toteutukselle ja tätä lähdimme hakemaankin. Olin yllättänyt miten monipuolisesti opiskelijat olivat pohtineet tapahtumaa ja kiinnittäneet huomiota yksityiskohtiin, joita ei välttämättä helposti tulisi ajatelleeksi. Opiskelijat toivat meille uusia ideoita, mutta ennen kaikkea he vahvistivat näkemystämme siitä, että toimeksiannon mukaiselle tapahtumalle olisi todella paljon tilausta! Myös opiskelijoiden keräämä kyselydata oli erittäin arvokasta ja sellaista mitä meillä ei olisi muuten käytettävissä, Saarikoski kommentoi.
Saarikoski pitää tärkeänä, että PowerPark on tiiviissä yhteistyössä alueen oppilaitosten, opettajien, oppilaiden ja muiden sidosryhmien kanssa.
– Verkostoissa on paljon voimaa ja ne vievät kaikkien osapuolten tekemistä eteenpäin. Oppilaitoksissa myös kasvaa tulevaisuuden tähtiä!, Saarikoski uskoo.
Opiskelijaryhmän valmentajina toimivat Innovaatioviikon koordinoinnista vastaava lehtori Jaana Liukkonen, lehtori Heli Simon sekä TKI asiantuntija Taru Huhtala.
– Innovaatioviikon tavoite on antaa opiskelijoille kokemus, miten eri aloja edustavien ammattilaisten kanssa voidaan toimia ja tuoda omaa ammattiosaamista yhteiseen tehtävään. Powerparkin toimeksianto oli mielenkiintoinen, selkeä ja lähellä osallistuvien opiskelijoiden omaa elämää. Innovaatioviikon prosessi taipui hyvin toimeksiannon ratkaisuun, ja ilmapiiri viikon aikana oli innostunut ja puuhakas, Liukkonen kertoo.
Opiskelijoiden fiilis viikosta resonoi ohjaajien kommentteja. Liiketaloutta toista vuotta opiskeleva Minea Larikka Ylihärmästä kertoi:
– Viikon aikana oli monta kivaa hetkeä, parhaat hetket kiteytyvätkin alkuun ja loppuun: ideointi ja loppupresentaatiot. Oli myös mielenkiintoista nähdä, kuinka erilaisia ratkaisuja eri tiimit olivat keksineet samaan toimeksiantoon. Sain hyviä työkaluja ja kontakteja myöhempää työelämää varten. Kontakteja syntyi niin omassa kuin muissakin ryhmissä, koulun sisäisistä yhteistyökumppaneista, kuten opiskelijapalveluista sekä myös Vaasan ammattikorkeakoulun hallituksen jäsenistä.
Innoviikkolaisten yhteydenotot olivat poikineet innostusta haastatelluiden sekä opiskelijajärjestöjen keskuudessa. Tilaisuuden lopuksi jo vaihdeltiin yhteystietoja ja kovasti kyseltiin, että joko ensi syksynä voitaisiin tulla Powerparkkiin opiskelijavoimin!
Tiina Nieminen
Aluekehittäjä, asiantuntija TKI
SEAMK
Kirjoittaja työskentelee SEAMK Maakuntakorkeakoulussa aluekehittäjänä. SEAMK Maakuntakorkeakoulu tekee aluekehittämiseen liittyvää työtä, kuten toimii aktiivisesti siltana SEAMKin Framin kampuksen ja alueen toimijoiden välissä. Käytännössä tämä tarkoittaa mm. yritysten koulutus- ja kehittämistarpeiden kartoitusta ja näiden välittämistä SEAMKin Jatkuvan oppimisen tiimille sekä tutkimusryhmiin, SEAMKin TKI-toimijoiden ja yritysten tiivistä yhteistyön edistämistä sekä yrityksiltä tulevien toimeksiantojen ja opinnäytetyöaiheiden välittämistä. Yhteistyötä tehdään muun muassa kuntien elinkeinotoimen, yritysten ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa.
Kirjoittaja on myös osallistunut useana vuonna SEAMK Innovaatioviikon toimeksiantojen muotoiluun yhdessä yritysten kanssa. Hän on lisäksi toiminut opiskelijoiden valmentajana aiempien Innovaatioviikkojen aikana.