Pienet osaamiskokonaisuudet vastaavat työelämän muuttuviin vaatimuksiin – SEAMKin pilotti käynnissä

SEAMK on mukana pilotoimassa pienten osaamiskokonaisuuksien kansallista viitekehysluonnosta yhdessä kuuden muun korkeakoulun kanssa. Tavoitteena on, että pienet osaamiskokonaisuudet tarjoavat nopean, joustavan ja vaikuttavan tavan kehittää osaamista – yhdessä työelämätoimijoiden kanssa ja käytännönläheisesti.
Mistä on kyse?
SEAMK on mukana Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen (JOTPA) rahoittamassa pienten osaamiskokonaisuuksien koulutuspilotoinnissa. Tarkoituksena on yhteistyössä työelämäkumppaneiden kanssa kehittää pienen osaamiskokonaisuuden tuottamisen prosessia aina suunnitteluvaiheesta toteutukseen. Pienet osaamiskokonaisuudet mahdollistavat joustavan ja sujuvan opiskelun työn ohessa. Nykyään halutaan entistä nopeampia ja ketterämpiä mahdollisuuksia täydentää osaamista ilman tutkinnon suorittamisvelvoitetta.
Opetus – ja kulttuuriministeriön kansallinen viitekehysluonnos suunnittelun taustalla
Opetus- ja kulttuuriministeriön kansallinen viitekehysluonnos (OKM, 2024) toimii suunnittelun tukena ja sen toimivuutta sekä käytettävyyttä testataan pilotin suunnittelu- ja toteutusprosessin aikana. Viitekehysluonnoksen mukaan pienet osaamiskokonaisuudet ovat 1-59 opintopisteen laajuisia kokonaisuuksia ja ne ovat työelämätoimijoiden kanssa yhdessä suunniteltuja, jotta työelämän tarpeet tulevat huomioitua entistä paremmin. Viitekehysluonnos korostaa myös osaamiskokonaisuuden tavoitteiden osaamisperusteista määrittämistä ja osaamisen tasojen kuvaamista. Koulutuksen tavoitteena on tuottaa osallistujille työelämän tunnistamaa ja tunnustamaa osaamista. Oppijan tulee saada täydennyskoulutuksesta sähköinen todenne, josta osaamisen taso tulee käydä selkeästi ilmi. (OKM, 2024).
Pienen osaamiskokonaisuuden suunnittelu työelämätoimijoiden ja SEAMKin asiantuntijoiden kanssa
Kestävä liiketoiminta- Hiilijalanjälki ja vastuullisuusraportointi (6 op) – koulutus suunniteltiin syksyllä 2024 yhdessä kuuden työelämätoimijan kanssa. Koulutusteeman valinnassa oli keskeistä työelämästä ja TKI-työstä noussut osaamistarve. Suunnittelussa hyödynnettiin fasilitoitua työpajatyöskentelyä, jossa kartoitettiin osallistujien tarpeita ja toiveita pienen osaamiskokonaisuuden teemoihin tavoitteiden ja sisällön näkökulmasta. Opintojaksojen opettajat toivat ammatillista näkemystään työpajojen keskusteluun. Yhteinen pohdinta ja konkreettinen työpajatyöskentely ja asioiden avaaminen koettiin antoisaksi tavaksi suunnitella täydennyskoulutusta.
Pienen osaamiskokonaisuuden suunnittelussa hyödynnettiin substanssiosaajien ja pedagogisten ammattilaisten lisäksi myös muuta SEAMKin osaamista kattavasti. Mukana oli markkinoinnin ja verkkopedagogiikan sekä jatkuvan oppimisen asiantuntemusta.
Kestävä liiketoiminta- Hiilijalanjälki ja vastuullisuusraportointi 6 op -täydennyskoulutuksen toteuttaminen
Verkossa toteutettava koulutus on herättänyt kansallista kiinnostusta ja opiskelun aloitti peräti 142 osallistujaa. Koulutus toteutetaan verkko-opetuksena 17.3. – 30.11.2025 ja se koostuu kahdesta kolmen opintopisteen osiosta, joihin liittyy itsenäistä opiskelua Moodlessa, verkkotehtäviä ja -tenttejä sekä reaaliaikaisia Teams-opetustapaamisia, jotka tallennetaan. Kevään koulutusosuus käsittää hiilijalanjälkilaskennan, ja syksyn osuuteen kuuluu vihreä kasvu ja vastuullisuusraportointi. Koulutuksen toteutuksessa on huomioitu suunnittelutyöpajoissa noussut toive vertaisoppimisesta ja verkostoitumisesta, jonka vuoksi järjestimme keväällä muun muassa ryhmässä suoritettavan video- ja vertaisarviointitehtävän. Lisäksi ohjasimme osallistujia hyödyntämään toistensa osaamista Moodlen keskustelualueilla. Teams-tapaamisissa on ollut ilo seurata luennoista virinnyttä runsasta keskustelua.
Kevään koulutusosio päättyi toukokuussa, jonka jälkeen keräsimme välipalautetta syksyn opintojakson kehittämistä ajatellen. Verkko-opintojen aikataulutus ja rakenne koettiin palautteessa hyväksi, opiskeluajat joustaviksi, apua oli saatu riittävästi ja uuden oppiminen oli mukavaa. Ryhmätyöt ja Teams-tapaamisten aikataulu jakoivat mielipiteitä aikataulujen yhteensovittamisen hankaluuksien vuoksi. Koulutuskokonaisuus on koettu toimivaksi ja koulutuksen rakenne loogisesti eteneväksi. Itsenäinen opiskelu etukäteen ennen Teams-tapaamista on tukenut oppimista, ja tietoa on voinut syventää luennoilla. Lisäksi opettajat saivat kiitosta asiantuntemuksestaan, joten tästä on mukava jatkaa kesän jälkeen kohti syksyn vihreän kasvun ja vastuullisuusraportoinnin opintoja.
Lopuksi
Kevään koulutusosio on tuonut arvokasta oppia sekä koulutuksen osallistujille että järjestäjille. On ollut hienoa suunnitella ja toteuttaa koulutusta yhteistyössä työelämätoimijoiden ja SEAMKin omien asiantuntijoiden kanssa. Pilotti luo pohjaa tulevaisuuden jatkuvan oppimisen malleille, joissa pienten osaamiskokonaisuuksien suunnittelussa joustavuus, työelämäkeskeisyys ja oppijalähtöisyys ovat entistä enemmän keskiössä.
Terhi Hirsimäki
Jatkuvan oppimisen suunnittelija
SEAMK
Kirjoittaja on SEAMK Jatkuvan oppimisen asiantuntija.
Lähteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö. (2024). Pienten osaamiskokonaisuuksien kansallinen viitekehys/linjaus. https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/bf38c444-aabd-47a6-a39c-f991e755a770/7e7c4364-31e2-4714-b017-43b4a2edd3e5/MUISTIO_20240409071513.pdf