Oppimisen ja opetuksen uusi kumppani – tekoäly SEAMKissa | Julkaisut@SEAMK

Oppimisen ja opetuksen uusi kumppani – tekoäly SEAMKissa

#

Tekoäly on viime vuosina noussut keskeiseksi osaksi korkeakoulujen toimintaa. Sen mahdollisuudet näkyvät opetuksessa, oppimisessa, tutkimus- ja kehittämistoiminnassa sekä hallinnollisissa palveluissa. Tekoäly ei ole pelkkä tekninen apuväline, vaan se muokkaa tapaa, jolla opiskelijat oppivat, opettajat opettavat ja organisaatiot kehittävät toimintaansa. Korkeakoulujen arjessa tekoälyn rooli kasvaa jatkuvasti, ja sen hyödyntäminen vaatii sekä osaamisen kehittämistä että eettistä pohdintaa.

SEAMKin toimet tekoälyn hyödyntämisen mahdollistajana

SEAMKissa tekoälyn hyödyntäminen on nostettu strategiseksi tavoitteeksi. Strategian keskeisenä päämääränä on, että jokaisella valmistuneella opiskelijalla on vahva oman alansa tekoälyn ja digitalisaation käyttötaito. Tätä tukevat erilaiset kehittämisohjelmat ja toimintasuunnitelmat, jotka integroivat tekoäly- ja digitalisaatio-osaamisen osaksi kaikkia tutkinto-ohjelmia, TKI-toimintaa sekä tukipalveluja. Toiminnan perusta rakentuu vahvaan tiedolla johtamiseen sekä automatisaation ja robotisaation hyödyntämiseen. Henkilöstölle tarjotaan mahdollisuuksia kehittää omaa tekoäly- ja digitalisaatio-osaamistaan, ja samalla edellytetään koko henkilöstöltä tietoisuutta tekoälyyn liittyvistä riskeistä. Tavoitteena on, että SEAMKista valmistuvat opiskelijat hallitsevat tekoälyn perusteet ja osaavat soveltaa niitä omalla alallaan, mikä tukee sekä opiskelijoiden että organisaation menestystä digitalisoituvassa toimintaympäristössä.  (Seinäjoen ammattikorkeakoulu, 2024a)

Keväällä 2024 SEAMK toteutti tekoälyn käyttöönottopilotin omalla sisäisellä alustallaan (Microsoft Azure OpenAI), jonka avulla henkilöstö ja opiskelijat pääsivät tutustumaan tekoälytyökaluihin, jakamaan osaamista ja lisäämään tietoisuutta organisaation sisällä. Käytännön toimenpiteitä ovat mm. tekoälyaamukahvitilaisuudet, koulutukset ja tekoälyosaamismerkit, joiden avulla osaamista voidaan seurata ja varmistaa. Vertaisoppimisella koetaan olevan merkitystä ja tiimeihin on nimetty tekoälykehitystä seuraavia henkilöitä, jotka jakavat tietoa ja edistävät tekoälyn käyttöä.

Syksystä 2024 lähtien henkilöstöllä on ollut mahdollisuus saada käyttöönsä Microsoft 365 Copilot -tekoälyavustaja, joka on integroitu M365-tuotteisiin ja tukee työskentelyä monipuolisesti. Työkalu mahdollistaa muun muassa sisällöntuotannon, ideoinnin ja tehtävien analysoinnin, mikä tukee opetuksen yksilöllistämistä ja laatua.

Tekoäly SEAMKin opetuksessa ja oppimisessa

Tekoälyä hyödynnetään opetuksessa monipuolisesti erilaisten tehtävien tehostamiseen ja kehittämiseen. Se tukee oppimateriaalien ja tehtävien laatimista, tekstin tuottamista, muokkaamista, jäsentämistä ja tiivistämistä sekä tenttikysymysten, esitysten ja arviointien suunnittelua. Kielellisen laadun parantamisessa tekoäly auttaa käännöksissä ja viestinnän selkeyttämisessä ja monikielisessä opetuksessa se mahdollistaa materiaalin lokalisoinnin eri kielille.

Tekoäly tukee myös sisällöntuotantoa, kuten kuvitusten luomista, sisältörakenteiden suunnittelua sekä videoiden ja äänitysten käsittelyä. Opetusprosessia voidaan tehostaa integroimalla tekoälytyökaluja oppimistehtäviin ja niiden tarkistamiseen. Arvioinnissa se auttaa tehtävien analysoinnissa, case-esimerkkien arvioinnissa ja plagioinnin tunnistamisessa. (Aho, 2024)

Opiskelijoiden näkökulmasta tekoäly mahdollistaa henkilökohtaisemman oppimiskokemuksen. Oppimisalustat voivat ehdottaa yksilöllisiä oppimispolkuja ja tarjota välitöntä palautetta. Monikielinen tuki lisää saavutettavuutta ja tasa-arvoa, ja tekoäly auttaa itsenäisessä opiskelussa, ongelmanratkaisussa sekä syvempien oppimistaitojen kehittämisessä. Tekoälyn avulla oppimisprosessi muuttuu oppilaskeskeisemmäksi: opiskelija ei vain omaksu valmiita sisältöjä, vaan ohjaa oppimistaan tekoälyn tarjoamien välineiden avulla. Lisäksi tekoäly tukee tiedonhakua, tutkimusartikkeleiden analysointia ja opinnäytetöiden rakenteiden hahmottelua. SeAMKissa uudistetaan parhaillaan pedagogista mallia, ja tekoäly tulee näkymään siinä monipuolisesti sekä opetuksen että oppimisen näkökulmista.

Käyttökokemusten mukaan tekoäly toimii myös ideointiapuna: opiskelijat ja opettajat voivat testata uusia lähestymistapoja ja työstää sisältöjä yhdessä tekoälyn kanssa. Tekoäly ei korvaa opettajaa, vaan toimii sparraajana ja tukena oppimisprosessissa, säilyttäen ihmisen roolin ohjaajana ja innostajana

Eettisyys ja vastuullisuus tekoälyn käytössä

Eettinen pohdinta on keskeistä SEAMKin tekoälyn hyödyntämisessä. SEAMKissa on määritelty tekoälyn käytön linjaukset, jotka ohjaavat henkilöstöä ja opiskelijoita tekoälyn vastuulliseen ja eettiseen hyödyntämiseen (Seinäjoen ammattikorkeakoulu, 2024b). Opetuksessa noudatetaan lisäksi Arenen liikennevalomallia, joka tukee turvallista ja tarkoituksenmukaista tekoälyn käyttöä oppimisessa (Arene Ry, 2024a ja 2024b).

Opetuksessa on tärkeää varmistaa, että opiskelijat käyttävät tekoälyä oppimisen tukena, eivät sen korvaajana. Eettisten periaatteiden noudattaminen auttaa säilyttämään oppimisen laadun ja tukee kriittistä ajattelua sekä tiedon arviointia. Syksyllä 2025 on laadittu vilpin käsittelyn ohje, jonka mukaan tekoälyn käyttö opinnoissa on sallittua vain opettajan ohjeistuksen mukaisesti.  Tekoälyn vastuullinen käyttö on osa akateemista rehellisyyttä SEAMKissa. (Seinäjoen ammattikorkeakoulu, 2025)

Arene käsittelee tekoälyn käytön vaikutuksia ammattikorkeakoulujen arviointikäytänteisiin ja korostaa tarvetta kehittää opiskelijoiden kriittisen ajattelun taitoja. Opettajat voivat käyttää tekoälyä arvioinnin ja palautteen tukena, mutta arvioinnin sisällöstä he ovat edelleen itse vastuussa. Arenen suosituksissa painotetaan myös tekoälylukutaidon ja eettisen käytön merkitystä osana korkeakoulutusta. (Arene Ry, 2025)

Tekoäly tulevaisuuden opetuksessa ja oppimisessa

Tekoälyn merkitys korkeakoulujen arjessa tulee kasvamaan seuraavina vuosina, mutta samalla sen käyttö muuttuu aiempaa syvällisemmäksi ja integroituneemmaksi osaksi oppimisympäristöjä. Tekoäly ei ole vain opiskelun ja työnteon apuväline, vaan myös oppimisen kulttuuria muokkaava tekijä. Sen avulla voidaan kehittää uusia pedagogisia malleja, vahvistaa opiskelijoiden analyyttisiä taitoja ja tarjota kokonaan uudenlaisia oppimiskokemuksia.

Tulevaisuuden kehityksessä keskeistä on löytää tasapaino tehokkuuden ja vastuullisuuden välillä: tekoälyä pyritään hyödyntämään niin, että se tukee luovuutta, kriittistä ajattelua ja yhdessä oppimista, mutta samalla huomioi yksilön oikeudet, tietosuojan ja eettiset kysymykset. Opiskelijoiden odotetaan valmistuessaan hallitsevan paitsi tekoälyn käytännön sovelluksia myös ymmärtävän sen yhteiskunnallisia vaikutuksia ja rajoitteita.

Anne-Maria Aho
osaamisalajohtaja
SEAMK

Lähteet

Seinäjoen ammattikorkeakoulu. (2024a). Strategia ja arvot. SEAMK. https://www.seamk.fi/tietoa-seamkista/strategia-ja-arvot/

Seinäjoen ammattikorkeakoulu. (2024b). SeAMKin linjaus tekoälyn käytöstä – Opetus (osa 1) ja asiantuntijatyö (osa 2). SeAMK. https://epedufi.sharepoint.com/sites/SeAMK-Intra/SitePages/SeAMKin-linjaus-teko%C3%A4lyn-k%C3%A4yt%C3%B6st%C3%A4—Opetus-(osa-1)-ja-asiantuntijaty%C3%B6-(osa-2).aspx

Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry. (2024a). Arenen suositukset tekoälyn hyödyntämisestä ammattikorkeakouluille. https://arene.fi/wp-content/uploads/PDF/2024/Teko%C3%A4lysuositukset/Arenen%20suositukset%20teko%C3%A4lyn%20hy%C3%B6dynt%C3%A4misest%C3%A4%20ammattikorkeakouluille%202024.pdf

Arene (2024b). Tekoälyn käyttäminen oppimistehtävissä – liikennevalomalli https://arene.fi/wp-content/uploads/PDF/2024/Teko%C3%A4lysuositukset/ARENE_AI_liikennevalomalli%20.pdf?_t=1730467050

Aho, A.-M. (2024). Tekoälyn hyödyntämisen kokemuksia ja tavoitteita SeAMKissa. SeAMK-lehti. https://lehti.seamk.fi/verkkolehti/tekoalyn-hyodyntamisen-kokemuksia-ja-tavoitteita-seamkissa/

Aho, A.-M. (2025). Value Creation through AI: Transforming Higher Education Institutions. In L. Uden & I.-H. Ting (Eds.), Knowledge Management in Organisations: 19th International Conference, KMO 2025, Kota Kinabalu, Malaysia, August 4-7, 2025, Proceedings, Part II (Communications in Computer and Information Science, Vol. 2563, pp. 98-109). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-95901-1

Seinäjoen ammattikorkeakoulu. (2025). Vilpin käsittelyn ohje. https://www.seamk.fi/ (Ohje hyväksytty rehtorin päätöksellä 123/2025, voimassa 1.9.2025 alkaen

Arene. (2025). Tekoälyn käytön vaikutus arviointiin. Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto. https://arene.fi/ajankohtaista/tekoalyn-kayton-vaikutus-arviointiin/