Opiskelijat yrityksen kehittämisen tueksi | Julkaisut @SeAMK

Opiskelijat yrityksen kehittämisen tueksi

#

Seinäjoen ammattikorkeakoulun kaikki opiskelijat, tutkinto-ohjelmasta riippumatta, suorittavat neljän päivän mittaisen Innovaatiot ja kehittäminen -opintojakson (2op) toisen opiskeluvuoden aikana. Intensiiviopintoviikon aikana opiskelijat saavat ratkottavakseen todellista työelämästä saatua kehittämistehtävää pienryhmissä, jotka koostuvat eri alojen opiskelijoista. Kehittämistehtävässä sovelletaan muotoiluajattelua, jonka lisäksi opiskelijat toteuttavat myös asiakastutkimuksen ja siihen perustuen kehittävät ja testaavat erilaisia ratkaisuja toimeksiantajan kehittämishaasteeseen.

Tapahtumaideointia Sillankorvan leirintäalueelle

Vilami Oy:n toimeksiantona oli ideoida ja kehittää Sillankorvan Leirintäalueelle tapahtuma, festivaali ja/tai tapahtumasarja mikä on erilainen ja onnistuu kilpailemaan houkuttelevuudella muiden alueellisten yleisötapahtumien kanssa. Tärkeää toimeksiantajalle oli myös, että ideoidaan tapahtuma, joka tuottaa voittoa ja palvelee yhtiön strategisia näkökulmia.

Vilami Oy on 2023 perustettu osakeyhtiö, joka hallinnoi Sillankorvan Leirintäaluetta Evijärvellä ja sen yhteydessä toimivaa ravintolaa nimeltä Uittohovi. Sillankorvan Leirintäalue tarjoaa monipuoliset majoituspalvelut luonnonläheisessä ympäristössä, ja se on suosittu pysähdyspaikka matkailijoille. Uittohovi-ravintola puolestaan tarjoaa asiakkaille paikallisia herkkuja ja perinteistä suomalaista ruokaa keskittyen rentoon ja kodikkaaseen ruokailukokemukseen. Yrityksen pääsesonki keskittyy kesään, jolloin alueella on myös perheille suunnattu caravan alue. Uittohovi-ravintolan tapahtumat ovat vahvasti suunnattuja aikuisille.

Kuva 1. Ryhmän 2 idea Uittovietoista havainnollistettuna tekoälyn avulla (Joonatan Hyrkäs, Onni Hyväkkä, Naana Juurakko, Juha Kärki ja Aada Koskela).

Yhteensä yhdeksän ryhmää lähti pohtimaan toimeksiantoa ja monenlaista ratkaisua saatiin myös viikon työskentelyn tuloksena. Ryhmät nostivat esiin lapsiperhenäkökulmaa eräleirimahdollisuudella, tukkilaisaiheista tyhypäivää, Joulun taikaa -tapahtumaa, kesäkisoja ja -karkeloita, Ruokarillutteluita, Uittovalsseja ja jopa Unelmien Rantaloma -konseptia. Ryhmät olivat hienosti ajatelleet myös pääsesongin ulkopuolelle tapahtumia sekä somessa nousevia trendejä, kuten ruokamatkailu, joka nousi myös asiakaskyselyissä yhdeksi syyksi lähteä tapahtumaan mukaan. Opiskelijat myös kannustivat yrittäjiä ottamaan vahvemmin mukaan videopohjaista markkinointia TikTokin ja YouTuben muodossa ja ehdottivat kesätyöntekijän palkkaamista somevastaavaksi.

Tyytyväiset toimeksiantajat

Yrittäjät Hannes Mäkipernaa ja Ville Piri olivat myös tyytyväisiä viikon työskentelyn tuloksiin. Piri kommentoi:

– Yllätyin kyllä noista ideointiin liittyvistä asiakaskyselyistä ja näitä tullaan kyllä hyödyntämään jatkossa. Pidin myös siitä, että opiskelijat olivat pystyneet ”out of the box” -ajatteluun ja myös taloudelliset asiat oli suunnittelussa otettu huomioon.

Mäkipernaa yhtyi Pirin ajatuksiin ja kertoi opiskelijoille:

– Saitte kyllä murusista aikaan hyviä ajatuksia ja ideoita. Ottakaapa yrityksen sometilit seurantaan ja näette kuinka ideanne kehittyvät tapahtumiksi!

Opiskelijaryhmän ohjaajina toimivat markkinoinnin lehtori Terhi Anttila sekä viestinnän lehtori Noora Kivimäki. Ohjaajat kertoivat, että viikon aikana oli vallinnut ryhmässä iloinen tunnelma ja hyvä henki. Tehtävän imu oli kova ja joinain iltoina oli pitänyt ihan hoputella opiskelijoita kotiin päivän päätteeksi!

Kuva 2. Esityksiin valmistautumista (kuva: Tiina Nieminen, 2024).

Opiskelijoiden fiilis viikosta resonoi opettajien kommentteja. Vilamin toimeksianto oli opiskelijoiden mielestä mielenkiintoinen ja helposti lähestyttävä. Yrittäjien innostus oli maanantain toimeksiannon esityksestä selkeästi tarttunut myös opiskelijoihin! Kauhavalainen tradenomiopiskelija Kimi Kankaanpää kehui omaa ryhmäänsä ja uusiin opiskelukavereihin tutustuminen tuntui olleen mukava lisä viikolta. Luokallinen käsiä nousi pystyyn, kun kyselin, että kuinka moni aikoo käydä Uittohovissa tämän jälkeen eli uutta asiakaskuntaa on yritykselle tiedossa.

Tiina Nieminen
aluekehittäjä, asiantuntija TKI
SeAMK