Opinnäytetyö alkuun kesällä | Julkaisut@SEAMK

Opinnäytetyö alkuun kesällä

#

Liiketalouden opiskelija Seinäjoen ammattikorkeakoulussa (SEAMK) – erityisesti sinä, joka opiskelet johtamista – tässä artikkelissa on sinulle muutama opinnäytetyötä ja sen aloittamista helpottava asia itsenäiseen opiskeluun esimerkiksi opettajien vapaajaksojen aikana.  Jos kesällä opiskelukärpänen puree sinua oikein huolella ja keksit aiheen opinnäytetyöhösi, sinun kannattaa edetä asian kanssa seuraavasti.

Käy ensiksi SEAMK Intrassa. Sieltä löydät otsikon Opinnäytetyö (i.a.) alta laajan tietopaketin opinnäytetyöstä, sen arvioinnista, sopimuspohjat toimeksiantona tehtävälle työlle, kirjoitusohjeet, mallipohja työn kirjoittamista varten jne.

SEAMKin opinnäytetyöprosessi alkaa aiheanalyysin tekemisellä. Aiheanalyysi lähetetään oman koulutussuuntauman suuntaumavastaavalle tai koulutusohjelman nimetylle vastuuhenkilölle. Omasta koulutusohjelmastasi löydät lisätietoja. Hän etsii työlle, sen aiheen näkökulmasta, sopivimman ohjaajan. Aiheanalyysiä varten koulun verkkosivulta löytyy lomake. SEAMKissa otetaan syyslukukaudesta 2025 alkaen käyttöön Pepin lisäosa, joka on nimeltään WIHI. Opinnäytetyöprosessi siirtyy sinne, ja siitä opiskelijat saavat tietoa uuden lukuvuoden alussa.

Pehmeä lasku, jos sellaista sanontaa voi tässä yhteydessä käyttää, saattaisi olla Mannilan (2021a) toimittama teos Tarinaa ja teoriaa. Oivalluksia opparista. Teoksessa opiskelijat kuvaavat omaa opinnäytetyöprosessiaan tarinan kautta, ja Mannila on kirjoittanut tekstiin teorian. Kirjassa edetään opinnäytetyön rakenteen mukaan.

Jos työlläsi on toimeksiantaja

Mikäli sinulla on opinnäytetyöllesi toimeksiantaja, sinun kannattaa käydä hänen kanssaan läpi opinnäytetyöhön liittyvät salausperusteet. Löydät aiheesta kätevästi tiivistelmän Mannilan (2021) kirjoituksesta, joka on otsikoitu Opinnäytetyön salaiset sivut. Mannila käy kirjoituksessa läpi lainsäädäntöä, jonka nojalla opinnäytetyö tai osa siitä voidaan salata. Nykyisin myös niin sanottu käyttörajoitettu kokoelma auttaa asiaa. Käyttörajoitetussa kokoelmassa julkaistut työt voi lukea ainoastaan korkeakoulun kirjaston koneelta.

Sopimuspohja, jos opinnäytetyö tehdään toimeksiantajalle, löytyy edellä kerrotulta sivustolta. Johtamisen suuntaumassa opinnäytetyösopimus allekirjoitetaan sähköisesti. Se tulee täyttää huolellisesti ja toimittaa ohjaavalle opettajalle, joka allekirjoittaa sen SEAMKin puolesta, opinnäytetyön tekijä omasta puolestaan ja toimeksiantaja omasta puolestaan.

Tutkimussuunnitelma

Tutkimussuunnitelma on paperi, jossa kerrotaan, mitä tarkalleen ottaen halutaan tutkia. Tutkimusogelman sanoihin pääset käsiksi lukemalla esimerkiksi Mannilan (2016) kirjoituksen Tutkimusongelma ja tutkimuskysymys tai Mannilan (2008) kirjoituksen Tutkimussuunnitelma ja kirjallisuuskatsaus. Mannila kirjoittaa, että käytännössä tutkimussuunnitelman sisältö vaihtelee sen mukaan, onko valittu lähestymistapa teoreettinen, empiirinen vai deskriptiivinen

Tutkimussuunnitelmassa perustellaan, miksi aiheen tutkiminen on hyödyllistä, miksi valittu lähestymistapa on mielekäs, mitä merkitystä odotetuilla tuloksilla voi olla sekä mikä on tutkimuksen mahdollinen kontribuutio (eli tiedollinen lisäys, parannus) aiempaan tutkimustietoon verrattuna. Tutkimussuunnitelmaan liitetään yleensä lyhyt selonteko myös aiheen aiemmista tutkimuksista sekä siitä, mihin lähestymistapaan aiottu tutkimus kuuluu. Mannila (2008) tiivistää, että huolimatta siitä, että tutkimussuunnitelmat eroavat toisistaan, niin niistä löytyvät seuraavat asiat:

1. Mikä on täsmällinen tutkimusongelma.
2. Miksi kyseistä ongelmaa on mielekästä tutkia valitulla lähestymistavalla.
3. Mitä tutkimuksia aiheesta on aiemmin tehty ja minkälaisia tuloksia on saatu.
4. Miten tutkimus eroaa aiemmista ja mitä merkitystä odotetuilla tuloksilla voi olla.
5. Mitä aineistoja aiotaan käyttää, miten ne kootaan ja miten niitä analysoidaan.
6. Mikä on tutkimuksen aikataulu ja arvioidut kustannukset.
7. Miten tutkimustulokset raportoidaan.

Mannilan (2008) mukaan tutkimussuunnitelmaan liitetään lisäksi yleensä tulevan tutkimusraportin oletettu sisällysluettelo eli dispositio. Se kannattaa kirjoittaa suoraan oppilaitoksen mallipohjaan, niin työtä ei tarvitse tehdä kahteen kertaan.

Mannila (2008) korostaa, että opiskelijan ja tutkijan kannattaa tehdä tutkimussuunnitelma huolella, sillä se on kuin kartta, joka ohjaa tekijän läpi tutkimuksen eri vaiheiden toteuttamista. Lisäksi tarkka työsuunnitelma helpottaa myös työn ohjaajan tehtävää. Tutkimusta tehtäessä on hyvä huomata, että tutkimusprosessin aikana suunnitelmia voidaan tarvittaessa muuttaa. Voi jopa sanoa niin, että käytännössä harva tutkimussuunnitelma toteutuu sellaisenaan.

Myös arvosanatavoite kannattaa laittaa tutkimussuunnitelmaan. Arvosanakuvaukset ovat saatavilla Opinnäytetyö-sivustolla SEAMKin Intrassa. Ne kannattaa lukea huolella läpi ennen oman prosessin aloittamista.

Tutkimuksen kokonaisuus

Kirjoituksessa The anatomy of scientific paper (Mannila, 2021b) on havainnollistettu tutkimuksen osien sisältö. Kun tutkimus aloitetaan, työn johdannossa kerrotaan, mitä aiheesta jo tiedetään. Toisin sanoen siinä kerrotaan se mikä ymmärrys maailmasta on juuri nyt. Toiseksi kerrotaan, mitä ei vielä tiedetä. Tämä on se, mitä uudella tutkimuksella halutaan tietää. Kolmantena tarkastellaan kuinka ja miksi meidän pitäisi saada aiheesta jotakin uutta tietoa. Tässä ilmaistaan olettamukset, päämäärä tai hypoteesi. Neljäntenä kohtana ovat metodit. Miten tämä asia selvitetään. Viidentenä ovat tulokset. Millaisia tuloksia saatiin. Sitten kuudentena on vuorossa keskustelu. Siinä käydään läpi, kuinka tuloksilla oli mahdollista saada vastaus tutkimusongelmasta johdettuihin tutkimustehtäviin. Seitsemäntenä on yhteenveto, jossa pohditaan, mitä merkitystä tehdystä tutkimuksesta on ja millaisia asioita tehdään jatkossa.

Hyödyllisiä kirjoituksia on tarjolla

Mannila on kirjoittanut huomattavan määrän opinnäytetyöstä ja sen tekemisestä. Hänen kirjoittamansa kooste on otsikolla Opinnäytetyön tekeminen (Mannila, 2016). Mainitusta kirjoituksesta löytyy linkkilista opinnäytetyöhön liittyen. Se kannattaa käydä vilkaisemassa. Tästä kirjoituksesta löytyy myös Tutkielma alkuun (Mannila, 2019). Tekstissä on hyödyllisiä videoita, joiden avulla tutkimuskysymys ja sen rajaaminen tulevat tutuiksi. Erityisesti kannattaa käydä katsomassa Google-hakukoneen piilottava video, johon löytyy linkki tekstistä.

Itsenäisesti tehty työ opinnäytetyöhön liittyvien kysymysten selvittämiseksi hyödyttää sinua todennäköisesti huomattavissa määrin. Kun heinäkuu vaihtuu elokuuksi, opettajat palaavat jälleen töihin. Hyvin tehdyn suunnitelman pohjalta on hyvä jatkaa opinnäytetyösi tekemistä. Todennäköisesti hyvä pohjatyö nopeuttaa valmistumistasi niin, että saat todistukset jo ennen joulua.

Lähteet

Hirsjärvi, S., Remes, P.  & Sajavaara, P. (2009). Tutki ja kirjoita. 15. uudistettu painos. Tammi. Kariston kirjapaino Oy. Hämeenlinna.

Mannila, M. (2021). Opinnäytetyön salaiset sivut. Energiaa-verkkolehti. Vaasan ammattikorkeakoulu. https://energiaa.vamk.fi/artikkelit/osaaminen/opinnaytetyon-salaiset-sivut/ 

Mannila, M. (2021a). Tarinaa ja teoriaa. Oivalluksia opparista. Vaasan ammattikorkeakoulu. Vaasa. https://www.theseus.fi/handle/10024/507286

Mannila, M. (2016). Opinnäytetyön tekeminen. Perheyrittäjyys-Family Business.

Mannila, M. (2021b). The anatomy of research. Perheyrittäjyys-Family Business. https://tutkimu.blogspot.com/2021/11/the-anatomy-of-scientific-paper.html

Mannila, M. (2019). Tutkielma alkuun. Perheyrittäjyys-Family Business. https://tutkimu.blogspot.com/2019/09/tutkielma-alkuun.html

Mannila, M. (2016). Tutkimusongelma ja tutkimuskysymys. Perheyrittäjyys-Family Business. https://tutkimu.blogspot.com/2016/11/tutkimusongelma-ja-tutkimuskysymys.html  

Mannila, M. (2008). Tutkimussuunnitelma ja kirjallisuuskatsaus. How to write a research proposal. Perheyrittäjyys-Family Business. https://tutkimu.blogspot.com/2008/04/tutkimussuunnitelma-ja.html

Opinnäytetyö. (i.a.). SEAMK Intra. Seinäjoen ammattikorkeakoulu. [Intra]