Neljä innovatiivista mallia korkeakoulun ja yritysten väliseen yhteistyöhön opetuksessa

Co-Learn! Yritykset ja korkeakoulut yhteistyössä tutkimus- ja innovointivalmiuksia kehittämässä -hankkeessa on muun muassa benchmarkattu kansallisesti ja kansainvälisesti muiden korkeakoulujen yritysyhteistyön malleja opetuksessa korkeakoulun ja yritysten välillä. Näitä malleja on esitetty ja arvioitu hankkeen työpajassa yhdessä alueen yritysten, korkeakoulun opiskelijoiden, opettajien ja TKI-henkilökunnan kanssa ja pohdittu mitkä mallit sopisivat parhaiten käyttöömme. Toimenpiteisiin osallistuneet yritykset edustavat eteläpohjalaisia yrityksiä monialaisesti, opiskelijat liiketalouden, tekniikan ja sosiaali- ja terveysalaa, opetushenkilökunta sosiaali- ja terveys-, ravitsemis-, tekniikan, liiketalouden alaa sekä TKI-henkilökunta tekniikan, matkailun, liiketalouden ja sosiaali- ja terveysalaa.
Benchmarkkauksen tuloksia eli yritysyhteistyön malleja esiteltiin työpajaosallistujille, jonka jälkeen osallistujat kiersivät galleriakävelyssä pienryhmissä arvioiden yritysyhteistyömallien käytettävyyttä omasta näkökulmastaan. Lopuksi havainnot läpikäytiin, ja jokainen osallistuja pääsi äänestämään mielestään parhaita malleja. Näiden äänestystulosten pohjalta valittiin neljä eniten ääniä saanutta yritysyhteistyön toimintamallia, jotka tullaan pilotoimaan soveltavasti yksittäisillä opintojaksoilla syyslukukaudella 2025 yhteistyössä työpajaan osallistuneiden yritysten ja opettajien kanssa. Nämä valitut mallit ovat advisory board, työelämäsafari, tuotekehityspaja ja yrityshaaste, ja ne tarjoavat monipuolisia oppimiskokemuksia ja luovat yhteistyösuhteita yritysten ja oppilaitoksen välille. Ohessa kuvaus malleista.
Advisory Board
Advisory board -toimintamallissa opiskelijat toimivat yrityksen väliaikaisena neuvonantajaryhmänä, joka käsittelee ja kehittää yritykseen liittyviä ajankohtaisia asioita. Projektit pohjautuvat usein yrityksen arjesta nouseviin haasteisiin, jotka linkittyvät opintojakson teemaan. Esimerkiksi yrittäjä voi tarvita apua uuden tuotteen markkinoinnin kohdistamista nuorille kuluttajille. Advisory board kokoontuu useamman kerran, ja opiskelijat pääsevät esittämään ideoitaan yrittäjälle. Tapaamisten välillä yrittäjä toteuttaa opiskelijoiden ehdottamia toimenpiteitä valintansa mukaan ja kertoo niiden tuloksista seuraavissa tapaamisissa. Harjoituksen aikana syntyy dialoginen ja arvostava keskustelu, jossa yrittäjä esittää kysymyksiä ja opiskelijat ja opettaja vastaavat niihin asiantuntemuksellaan.
- Opiskelijan rooli: Toimia asiantuntijana, sparrata yrittäjää eteenpäin ja osallistua aktiivisesti advisory boardiin.
- Opettajan rooli: Ohjata kokoontumisia ja tuoda teoreettista sisältöä keskusteluihin.
- Yrittäjän rooli: Esittää haasteet, jakaa tietoa ja toteuttaa opiskelijoiden ideoita käytännössä.
Työelämäsafari
Työelämäsafariin osallistuu ennalta sovittuja yrityksiä sekä opiskelijoita, jotka kiertävät yhdessä näissä yrityksissä vierailemassa, tutustumassa tiettyyn teemaan ja siihen liittyviin hyviin toimintamalleihin. Kukin työelämäsafariin osallistuva yritys toimii isäntänä ja vierailijana vuorollaan. Työelämäsafarin teemana voi olla esimerkiksi työhyvinvointi. Yritysvierailulla yritys kertoo osallistujille työhyvinvointiin liittyviä käytäntöjä ja onnistuneita toimintamalleja, joista muut voivat oppia. Osallistujat osallistuvat keskusteluun ja kuulevat työelämäsafarin kautta näkökulmia, miten työhyvinvointiin liittyviä asioita on eri yrityksissä hoidettu. Työelämäsafari tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden vierailla useissa eri yrityksissä ja tutustua niiden toimintaan. Tämä malli antaa opiskelijoille laajan käsityksen eri toimintamalleista tiettyyn teemaan liittyen sekä mahdollistaa verkostoitumista. Vierailujen aikana opiskelijat voivat havainnoida työelämän käytäntöjä ja kuulla yritysten edustajien kokemuksia. Opiskelijat voivat reflektoida oppimaansa esimerkiksi oppimispäiväkirjan muodossa.
- Opiskelijan rooli: Havainnoida ja osallistua keskusteluun ja työelämäsafariin vierailijana.
- Opettajan rooli: Organisoida vierailut, osallistua vierailuihin, keskusteluun ja tukea opiskelijoiden oppimista.
- Yritysedustajan rooli: Isännöidä vuorollaan vierailua ja esitellä yrityksen toimintamalleja, jakaa kokemuksiaan, sekä osallistua vuorollaan yritysvierailuun vierailijana.
Tuotekehityspaja
Tuotekehityspaja on toimintamalli, jossa opiskelijaparit tai tiimit kehittävät yhdessä yrityksen kanssa uusia tuotteita tai palveluita, jotka pohjautuvat opintojakson teemaan. Projekti voi sisältää esimerkiksi prototyypin tai demon rakentamisen. Tämä malli korostaa käytännön tekemistä ja luovaa ongelmanratkaisua, ja se tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden soveltaa oppimaansa käytännössä.
- Opiskelijan rooli: Kehittää, suunnitella ja toteuttaa uusia tuotteita tai palveluita toimeksiannon mukaan.
- Opettajan rooli: Toimia organisoijana ja ohjaajana.
- Yritysedustajan rooli: Toimia tiedon jakajana, arvioijana ja palkitsijana.
Yrityshaaste
Yrityshaasteet ovat projekteja, joissa yritykset antavat opiskelijoille ratkottavaksi todellisia liiketoiminnallisia haasteita. Opiskelijatiimit tekevät ratkaisukeskeisiä videoesityksiä ja postereita, jotka esitellään toimeksiantajalle. Lisäksi voi olla fyysisen tuotteen kehittäminen. Projektin aikana järjestetään kick off -tilaisuus, jossa toimeksiantaja ja opiskelijat tapaavat sekä finaalitilaisuus, jossa voittajatiimi valitaan ja palkitaan. Projekti sisältää useita vaiheita, kuten projektisuunnitelman tekemisen, projektisopimuksen solmimisen ja oppimispäiväkirjojen kirjoittamisen.
- Opiskelijan rooli: Suunnitella, toteuttaa ja esittää projekti toimeksiantajalle.
- Opettajan rooli: Toimia organisoijana ja ohjaajana.
- Yritysedustajan rooli: Esittää haasteet, jakaa tietoa ja valita voittajatiimi.
Kaikki toimintamallit tarjoavat opiskelijoille monipuolisia oppimiskokemuksia ja valmistavat heitä työelämään. Yritysten aktiivinen osallistuminen ja yhteistyö opettajien kanssa varmistavat, että opiskelijat saavat realistisen käsityksen työelämän haasteista ja tarpeista. Näiden mallien avulla opiskelijat voivat toimia havainnoitsijoina, oppijoina, kehittäjinä ja asiantuntijoina, rikastuttaen osaamistaan ja valmistautuen tulevaisuuden työelämään. Kaikki mallit tukevat pitkäjänteistä ja sitoutunutta yritysyhteistyötä, jonka merkitys korostuu erityisesti uusien yhteistyökumppanuuksien solmimisessa. Artikkeli on valmisteltu osana Co-Learn! Yritykset ja korkeakoulut yhteistyössä tutkimus- ja innovointivalmiuksia kehittämässä -hanketta, joka on Euroopan unionin osarahoittama.
Emmi Tuurinkoski
tradenomi (YAMK), projektipäällikkö
SEAMK