Matkailun ympärivuotisuutta ja tarjontaa ideoimassa | Julkaisut @SeAMK

Matkailun ympärivuotisuutta ja tarjontaa ideoimassa

#

Kauhavalla matkailu on tärkeä toimiala, mutta auttamatta suurin osa matkailijoista löytää Kauhavalle kesäsesongin aikana. PowerPark, Härmän Kylpylä, Kädentaitoviikon tapahtumat, moottoriurheilutapahtumat sekä elokuinen Power Truck Show ovat Kauhavan matkailun tärkeitä kulmakiviä, joita useat pienemmät toimijat ja tapahtumat täydentävät hienosti. Kuitenkin, jotta voimme varmistaa kestävän ja elinvoimaisen matkailuelinkeinon, meidän on laajennettava ajatteluamme ympärivuotiseksi.

Miksi ympärivuotisuus on tärkeää?

Ympärivuotisen tarjonnan laajentaminen auttaa tasapainottamaan kausivaihteluita. Kun matkailu on hajautettu ympäri vuoden, voimme parantaa liiketoimintamme vakautta ja luoda uusia työpaikkoja. Tämä tuo mukanaan myös lisää mahdollisuuksia innovoida ja kehittää uusia palveluja.

Miten voimme edistää ympärivuotisuutta?
  1. Monipuoliset aktiviteetit: Tarjoamalla erilaisia aktiviteetteja ja kokemuksia eri vuodenaikoina voimme houkutella erilaisia ja jopa kokonaan uusia kohderyhmiä alueelle.
  2. Yhteistyö: Yhteistyö paikallisten yrittäjien ja yhteisöjen kanssa on avainasemassa. Voimme yhdessä kehittää tuotepaketteja, jotka houkuttelevat matkailijoita eri vuodenaikoina ja joita matkailijan on helppo ostaa.
  3. Markkinointi: On tärkeää viestiä ympärivuotisuuden mahdollisuuksista tehokkaasti. Käytetään sosiaalista mediaa, tapahtumia ja kumppanuuksia tavoittaaksemme laajemman yleisön. Uudet digitaaliset ratkaisut, kuten esim XR-teknologia ja karttapalvelut, myyvät kohteen asiakkaalle kuvin, videoin ja jopa virtuaalitodellisuutena jo ennen ostotapahtumaa.

Kuva 1. Työpajatyöskentelyyn valmistautumista (kuva: Tiina Nieminen, 2024).

Matkailutyöpaja Kauhavalla 19.11

Matkailu on muutosprosessissa, osaksi ilmastonmuutoksen vuoksi, ja meillä on kaikki mahdollisuudet kehittää alueemme ympärivuotista matkailua matkailutoimijoiden yhteistyöllä. Kaupungistuminen on johtanut siihen, että yhä useampi suomalainen on kauempana luonnosta ja meille maalla asuville niin luonnollinen metsäretki ei olekaan niin jokapäiväistä suurelle osalle suomalaisista. Matkailulta myös toivotaan elämyksiä ja kokemuksia ja matkailija on valmis näistä myös maksamaan, kun sen oikean kohderyhmän teemalle löydät.

Kauhavalla pyörähti käyntiin Leader Aisapari -rahoitteinen ja Suomen Yrittäjäopiston hallinnoima Matkailun edistäminen Kauhavalla -hanke aiemmin tänä vuonna. Hankkeessa keskitytään matkailutoimijoiden verkostoitumiseen, uusien liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamiseen sekä uusien matkailuteemojen kehittämiseen. Nämä toimet vahvistavat yhteistä päämäärää eli tunnetumpaa ja monipuolisempaa matkailijan Kauhavaa. Verkostojen, mahdollisuuksien tunnistamisen ja osaamisen kehittymisen myötä matkailun kehittäminen on entistä helpompaa. Lue lisää hankkeesta: Matkailuyrittäjyys

SeAMKin Havu-hanke puolestaan on keskittynyt luontomatkailun kehittämiseen esteettömyys ja saavutettavuus sekä kestävän matkailun periaatteet huomioiden luomalla yhteistyökumppanuuksia metsänomistajien ja matkailu- ja hyvinvointipalveluyritysten välille. Hanke edistää yksityisten metsien ja luontokohteiden käyttöä elinkeinotoiminnassa paikkatietoa ja muuta dataa hyödyntämällä. Hankkeen tavoitteena on näin lisätä luontomatkailusta saatavia ansaintamahdollisuuksia metsänomistajien, matkailuyritysten ja hyvinvointipalveluyritysten keskuudessa, edistää yritysten liiketoimintaa sekä verkostoitumista ja tätä kautta myös parantaa maaseudun elinvoimaisuutta. Lisäksi hankkeen tavoitteena on edistää luontomatkailualan palveluliiketoimintaa uusia teknologioita hyödyntämällä. Lue lisää: Havu – Hyvinvointia ja elämyksiä yksityismetsistä uusien teknologioiden avulla – SeAMK Projektit

Hankkeet löivät hynttyyt yhteen ja järjestivät yhteisen työpajan, jossa matkailutoimijoita törmäytettiin toisiinsa, tarjottiin demoja uusista teknologioista ja mietittiin kuinka nämä voisivat toimia kauhavalaisten matkailuyritysten markkinoinnissa apuna sekä pohdittiin tiiviissä työpajatyöskentelyssä konkreettisia kohderyhmiä matkailuun ja niille suunnattuja tuotepaketteja.


Kuva 2. VR-testausta SeAMKin TKI-asiantuntija Alex Frimodigin opastuksella (kuva: Liina Hautanen, 2024).

Työpajatyöskentelyn tuloksena työpajan kohderyhmiksi löytyivät lapsiperheet sekä 40-60-vuotiaat ryhmä- ja elämysmatkailijat. Ideoinnin tuloksena kehiteltiin matkailupaketteja esim. elokuvakaupunki Kauhava- ja kädentaitoteemaan, luonto- ja elämysmatkailuun liittyen järjestettyjä aktiviteettejä esim. sienestys/marjastusreissuja, jotka jatkuisivat yhteisellä ruuanlaitolla metsän antimista, Kauhavan perinteisiin sopivalla ”Armeija-viikonlopulla”, vaellus/melontareissuja retkinuotiolla höystettynä sekä kulttuurikierroksia Häjyt-teemalla.

Työpajan ”digipisteiltä”, joissa Havu-hankkeen asiantuntijat demosivat uutta teknologiaa, löytyi yllättävän paljon uusia ideoita käytäntöön, mm. Kädentaitokartan digiversio ja XR-teknologian käyttö villapaitojen ja helavöiden kokeiluun.

Tästä on hyvä jatkaa! Matkailun kehittäminen Kauhavalla -hanke jatkaa teemaryhmissä työskentelyä ja Havu-hankkeen kanssa tehtiin suunnitelmia mahdollisista demoista. Hankeyhteistyö alueella jatkuu, sillä SeAMKin Elina Järvinen saapuu paikalle to 23.1.2025 kertomaan EP:n matkailuselvityksen tuloksista sekä pohditaan porukalla tiedolla johtamisen tärkeyttä ja minkälaista osaamista tähän tarvitaan.

Havu – Hyvinvointia ja elämyksiä yksityismetsistä uusien teknologioiden avulla -hanke on Euroopan unionin osarahoittama.

Tiina Nieminen
aluekehittäjä, TKI asiantuntija
SeAMK