Master School Pro -mallilla ryhtiä yhteistyöhön | Julkaisut @SeAMK

Master School Pro -mallilla ryhtiä yhteistyöhön

#

SeAMKin Master School Pro -malli on kehitetty tukemaan opiskelijoiden ja työelämän organisaatioiden välistä yhteistyötä (kuvio 1). Mallia on kehitetty hankkeessa, jossa pyritään lisäämään alueen yritysten tutkimus- ja kehittämisrahoitusta ja -toimintaa (myöhemmin TKI). Mallin tavoitteena on tarjota opiskelijoille mahdollisuuksia osallistua työelämän toimeksiantoihin ja hankeyhteyksiin opintojensa aikana sekä avata sitä, missä kohtaa opintoja näitä mahdollisuuksia on. Tämä malli on suunniteltu erityisesti SeAMKin TKI-toiminnan ja Master Schoolin ympärille, mutta vastaavia sovelluksia on olemassa myös AMK-opetuksessa.

Mallin toimenpiteet

Keskeisenä lähtökohtana mallin suunnittelussa on ollut opiskelijan ja opiskelijan opintopolun sijoittaminen keskiöön. Tällä tavalla on voitu ottaa huomioon se, miten SeAMKin tutkimus- ja kehittämistoiminta sekä aito työelämän kehittäminen on opiskelijoille läsnä koko opintojen ajan eikä vain yhdellä kurssilla tai opinnäytetyössä.


Kuvio 1. Master School Pro –malli.

Malli kuvataan kuviossa 1. Mallissa ylimpänä näkyy opiskelijan polku ja siihen liittyvät syötteet SeAMKin TKI-toimintaan ja yhteydet organisaation, opiskelijan ja työelämän välillä. Opiskelija kohtaa ensimmäisen kerran SeAMKin TKI-toiminnan orientaatiopäivän oman tutkinto-ohjelman esittelyissä. Tämän jälkeen opiskelijan opintojaksoihin on sisällytetty työelämään liittyviä oppimistehtäviä, jotka useimmiten tehdään omaan organisaatioon ja kehitetään tällä tavalla myös omaa työelämää. Tutkinto-ohjelmiin valitaan SeAMKin painoaloihin liittyvä kurssi, jossa erityisesti tuodaan ajankohtaisinta tutkimustietoa ja kerrotaan sillä hetkellä käynnissä olevasta hanketoiminnasta. Myös opinnäytetyö kuuluu opiskelijan syötepolkuun mutta esitellään seuraavassa kappaleessa erikseen.

Opintojen loppuvaiheessa yliopettajan, koulutuspäällikön tai opinto-ohjaajan kanssa käytävässä loppukeskustelussa käydään läpi sitä, mitä opinnot merkitsevät opiskelijan omalle uralle ja osaamiselle. Lisäksi loppukeskusteluissa on mahdollisuus tuoda esiin ajatuksia yhteistyöstä SeAMKin ja opiskelijan organisaation välillä esimerkiksi tutkimus- ja kehittämishankkeissa. Opiskelija voi myös jatkaa omaa kehittymistä esimerkiksi SeAMKin jatkuvan oppimisen palveluissa, jonne hän saa kulloinkin voimassa olevan alumniedun.

Master School podcastit ja uutiskirjeet kuuluvat tärkeänä osana mallin viestintään. Niiden avulla jaetaan tietoa mallin toimenpiteistä ja opiskelijoiden kokemuksista ja pyritään lisäämään tietoisuutta mallista ja sen tarjoamista mahdollisuuksista.

Opinnäytetyötoimeksiannot

Opinnäytetyötoimeksiantoja ja näiden ohjeistuksia on kehitetty tukemaan opiskelijoiden ja työelämän organisaatioiden välistä yhteistyötä. Suunnitelmaseminaarissa esitellään TKI-toimintaa ja aiempien aiheeseen soveltuvien opinnäytetöiden esimerkkejä. Opinnäytetyössä pyritään hyödyntämään työelämän tai SeAMK TKI:n toimeksiantoja. Mikäli opiskelija on erityisen kiinnostunut, voidaan hänelle etsiä myös tutkimuspaikkaa SeAMKin hankkeissa.

Kehittäjäkoulutus

Kehittäjäkoulutus on suunnitteilla oleva SeAMKin jatkuvan oppimisen osaamiskokonaisuus, joka avataan joko 10 tai 15 ECTS:n laajuisena. Tämä kokonaisuus sisältää hankekurssin, tutkimuskurssin sekä oman alan sisältökurssin tai johtamiseen liittyvän kurssin. Kehittäjäkoulutus on suunniteltu tukemaan opiskelijoiden ja työelämän organisaatioiden välistä yhteistyötä. Osallistujat saavat kokonaisuudesta erillisen todistuksen, voivat hyödyntää opintoja avoimen YAMKin polkuopintojen hakukelpoisuuden pisteinä sekä kehittää opinnoissa omia tutkimus- ja rahoitusideoitaan.

Kehittämistä kehittäjille

Master School tukee opiskelijoiden oman osaamisen kehittämistä ja samalla työelämän kehittämistaitoja. Seinäjoen ammattikorkeakoulu ottaa roolinsa alueen aktiivisena kehittäjänä tosissaan ja tulevaisuuden asiantuntijoiden sekä kehittäjien koulutus on tärkeä osa tuota roolia.

Master School Pro -malli on kehitetty tukemaan opiskelijoiden ja työelämän organisaatioiden välistä yhteistyötä. Mallin toimenpiteisiin kuuluu opintopolun syötteet, orientaation TKI-esittelyt, Kärkikurssi, opinnäytetyötoimeksiannot, kehittäjäkoulutus sekä jatkuva oppiminen ja yhteistyö. Tulevaisuuden tavoitteena on, että yhä useampi ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut ymmärtää myös TKI-toiminnan perusteet ja kykenee kehittämään oman organisaationsa TKI-mahdollisuuksia

Elisa Kannasto
Kirjoittaja toimii TKI-kumppanuusmallilla enemmän ja vaikuttavampaa TKI-toimintaa Etelä-Pohjanmaalle -hankkeessa Master School -asiantuntijana. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama, ja sitä toteuttaa Seinäjoen ammattikorkeakoulu. Hanke kestää 1.1.2023 – 31.7.2025.