Maakunnan pienryhmät insinööriopiskelijoiden tukena – joustavuutta, verkostoitumista ja uusia mahdollisuuksia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu (SeAMK) on vuodesta 2021 lähtien tarjonnut insinööriopintoja maakuntaan avoimen ammattikorkeakoulun polkuopintojen kautta. Opiskelijat voivat suorittaa ensimmäisen vuoden polkuopinnot maakunnassa ja hakea sen jälkeen avoimen väylän kautta tutkinto-opiskelijoiksi, mikä mahdollistaa koko insinööritutkinnon suorittamisen maakunnassa.
Koulutuksen tavoitteena on vastata alueen valmistavan teollisuuden kasvavaan työvoimatarpeeseen kouluttamalla tekniikan alan uusia osaajia. Samalla tarjotaan työssäkäyville aikuisille mahdollisuus kehittää osaamistaan. Tämä malli hyödyttää niin yksilöitä kuin työelämää, tehden siitä monipuolisesti kannattavan ratkaisun alueen kehittämisen näkökulmasta.
Koulutuksen järjestäminen pääkampuksen ulkopuolella vaatii useita eri resursseja. Alueen kunnat ja kaupungit tarjoavat tilat ja fasiliteetit maksuttomasti SeAMKin opetuksen käyttöön. SeAMK vastaa opetuksesta ja tuo opetuksen verkon kautta maakuntaan. Koulutuksen järjestelyissä on vahvasti mukana SeAMK Maakuntakorkeakoulu, joka toimii opetuksen ja opiskelijoiden tukena ja koordinoi koulutukseen liittyviä tehtäviä paikallisesti koko opiskelujen ajan.
Pienryhmien merkitys opiskelussa
SeAMK Maakuntakorkeakoulu toteutti kyselyn keväällä 2024 niille opiskelijoille, jotka opiskelivat joko automaatiotekniikkaa tai konetekniikkaa Alajärvellä, Alavudella, Kauhajoella, Kauhavalla, Kurikassa ja Ähtärissä. Kyselyssä haluttiin muun muassa tietää, miten opiskelijat kokevat pienryhmän ja miten se tukee heidän opiskeluaan. Kyselyn tuloksia on käsitelty myös Seinäjoen ammattikorkeakoulu – meidän ammattikorkeakoulu-kokoomateoksessa (Päällysaho ym. 2024, 116–127).
Opiskelu maakunnassa tapahtuu pienryhmissä. Opetus välitetään maakuntaan SeAMKin pääkampukselta verkon välityksellä. Pieni osa opiskelijoista on valinnut opiskelun kotoa käsin, mutta pääosin opiskelijat haluavat kokoontua yhteen opiskelemaan. Kyselyn tulosten mukaan tämäntyyppinen opiskelu on monille opiskelijoille ratkaiseva tekijä oppimisessa. Se tarjoaa paitsi joustavuutta, myös vahvaa sosiaalista tukea, jonka merkitys korostuu erityisesti aikuisopiskelussa. Opiskelijat kokevat, että pienryhmät tukevat heidän oppimistaan. Kun opettaja ei ole fyysisesti läsnä opetustilanteessa, opiskelukavereiden tuki ja läsnäolo korostuvat. Ryhmähenki on vahvaa, ja oma tiivis ryhmä positiivisessa mielessä potkii eteenpäin, kuten eräässä avoimessa kommentissa mainittiin.
Moni opiskelija nostaa esiin joustavuuden merkityksen. Maakuntakorkeakoulun monimuotoinen opiskelumalli antaa mahdollisuuden yhteisöllisyyteen, mutta mahdollistaa myös etäopiskelun. Pienryhmät yhdistettynä etäopiskeluun tuo opiskelijoille kaivattua joustavuutta, mutta samalla säilyttää ryhmän tuoman yhteisöllisyyden.
Opiskelijat luovat yhteisön, joka kantaa myöhemminkin
Opiskelijat kokevat, että pienryhmät eivät ainoastaan tue oppimista, vaan ne rakentavat myös vahvaa yhteisöllisyyttä. Monet opiskelijat vastasivat, että he ovat löytäneet uusia ystäviä ja samanhenkisiä ihmisiä. Tämä verkostoituminen ei rajoitu pelkästään opiskeluun, vaan kantaa hedelmää myös työelämässä. Uudet kontaktit voivat johtaa yhteistyöhön tai jopa uusiin työpaikkoihin. Tiivis yhteisö luo verkoston, joka jatkuu myös opintojen jälkeen. Tämä on myös yksi tärkeä aluekehittämisen näkökohta, jota ei voi olla mainitsematta.
Kaiken kaikkiaan opiskelu näyttäytyy monelle opiskelijalle paitsi tapana saavuttaa uusia taitoja, myös väylänä itsensä kehittämiseen ja uuden elämänsuunnan löytämiseen. Pienryhmien tarjoama tuki, joustavat opintopolut ja mahdollisuudet verkostoitumiseen luovat vankan pohjan tälle matkalle ja vahvistavat nykypäivän osaamisen kehittämistä.
Tarja Sandvik
aluekehittäjä
SeAMK
Janika Hautaviita
aluekehittäjä
SeAMK
Tiina Nieminen
aluekehittäjä
SeAMK
Terhi Ojaniemi
aluekehittäjä
SeAMK
Marjo Vistiaho
aluekehittäjä
SeAMK
Kirjoittajat työskentelevät SeAMK Maakuntakorkeakoulussa aluekehittäjinä. SeAMKin opintojen koordinoinnin lisäksi SeAMK Maakuntakorkeakoulu tekee huomattavan paljon muuta aluekehittämiseen liittyvää työtä, kuten toimii aktiivisesti siltana SeAMKin Framin kampuksen ja alueen toimijoiden välissä. Käytännössä tämä tarkoittaa mm. yritysten koulutus- ja kehittämistarpeiden kartoitusta ja näiden välittämistä SeAMKin Jatkuvan oppimisen tiimille sekä tutkimusryhmiin, SeAMKin TKI-toimijoiden ja yritysten tiivistä yhteistyön edistämistä sekä yrityksiltä tulevien toimeksiantojen ja opinnäytetyöaiheiden välittämistä. Yhteistyötä tehdään muun muassa kuntien elinkeinotoimen, yritysten ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa.
Lähde
Päällysaho S., Junell P., Salminen-Tuomaala M., Uusimäki S ja Karvonen M. (toim.) 2024. Seinäjoen ammattikorkeakoulu – meidän ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241210100893