Kirjoittajaklubi – Teamsin äärellä tehoa sunnuntaipäivän kirjoitustyöhön | Julkaisut@SEAMK

Kirjoittajaklubi – Teamsin äärellä tehoa sunnuntaipäivän kirjoitustyöhön

#

Sunnuntaipäivät eivät aina ole pelkkää rentoilua – ainakaan meillä. Kolmen työkaveruksen voimin olemme aloittaneet pienen, mutta tehokkaan kirjoittajaklubin, joka on muuttanut viikonlopun aikataulumme odotetuiksi kirjoitustuokioiksi.

Ajatus syntyi yksinkertaisesta tarpeesta, joka meillä kaikilla oli: saada kirjoittaminen sujumaan ilman jatkuvia keskeytyksiä ja pienintäkään syyllisyyden tunnetta siitä, että “pitäisi kirjoittaa”. Sunnuntaisin istumme neljäksi tunniksi Teamsin ääreen ja keskitymme omaan kirjoitustyöhön – mutta emme tee sitä yksin, sillä yhteiskirjoittamisen on todettu olevan tehokas menetelmä akateemisen tekstin tuottamiseksi (Hodge & Murphy, 2022; Moxie ym., 2025).

Kirjoitusjaksoja rytmitämme Pomodoro-tekniikan mukaisesti (Smits ym., 2025), jota olemme mukauttaneet meille sopivaksi: kirjoitamme intensiivisesti 30-40 minuuttia ja pidämme sen jälkeen lyhyen tauon. Aluksi jokainen kertoo omat tavoitteensa tälle kerralle ja taukojen aikana käymme läpi, mitä kukin on saanut aikaan. Tavoitteiden ei tarvitse olla samoja muiden kanssa – jokainen työskentelee oman tutkimusaiheensa parissa ja etenee omaa tahtiaan. Tämä on vapauttavaa, koska tavoitteet voivat olla hyvin erilaisia, mutta yhdessä olemme silti vastuullisia omasta etenemisestämme. Yhteinen Teams-istunto sopii tähän mainiosti, koska tavoitteenasettelu ja yhteinen tekeminen auttaa ylläpitämään keskittymistä ja tekee neljän tunnin kirjoitusrupeamasta hallittavan kokonaisuuden, joka menee todella nopeasti.

Esimerkki klubi-istunnosta

Aloitamme sunnuntaisin klo 10. Ensin jokainen kertoo lyhyesti, mihin kohtaan oman tutkimusaiheensa kirjoituksessa on päässyt ja mikä on päivän tavoite. Sitten alkaa ensimmäinen Pomodoro: 30 minuuttia kirjoittamista intensiivisesti. Tämän jälkeen seuraa tauko, jonka aikana jokainen kertoo lyhyesti, mitä sai aikaan – esimerkiksi “kirjoitin metodiluvun loppuun” tai “muokkasin johdantoa selkeämmäksi”. Tauon aikana voi pyytää kommentteja muilta klubilaisilta. Näiden avulla omaa kirjoitustaan saa muokattua eteenpäin. Tauon jälkeen huomaa usein, että pieni hetki muiden onnistumisten kuuntelua antaa uutta motivaatiota. Neljän tunnin aikana ehtii toteuttaa useita Pomodoro-sessioita, ja lopuksi teemme vielä lyhyen yhteenvedon päivän saavutuksista. Vaikka kukaan ei kirjoittanut samaa tekstiä kuin toinen, tunnelma on yhteisöllinen ja kannustava. Pomodore-taukojen etu onkin juuri se, että ne edistävät yhteenkuuluvuuden tunnetta ryhmässä (Hodge & Murphy, 2022).

Kirjoittajaklubimme ei ole vain tuottavuuden väline. Se on myös yhteisöllinen hetki, jossa työn lomassa syntyy keskustelua, vertaistukea ja usein myös naurua (Isovävi & Lindholm, 2023). Se on osoitus siitä, että tehokkuus ja yhteisöllisyys voivat kulkea käsi kädessä – vaikka jokainen kirjoittaakin oman polkunsa mukaan.

Jos työsi sisältää kirjoittamista, suosittelemme kokeilemaan kirjoittajaklubin perustamista – oli se sitten yksityinen muutaman tunnin sessio tai vaikkapa neljän tunnin sunnuntairituaali. Meille kirjoittajaklubi on tuonut sunnuntaihin uudenlaista rytmiä ja kirjoittamiseen kaivattua systemaattisuutta sekä tavoitteellisuutta.

Sunnuntai ei ole enää pelkkää lepoa, vaan aikaa, jolloin kirjoittaminen on hauskaa, tavoitteellista ja tuottavaa. Tämä on myös hyvä osoitus siitä, miten aikaa voi viettää yhdessä, vaikka et fyysisesti istuisikaan samassa huoneessa.

Marjut Asunmaa
lehtori, koulutuspäällikkö
SEAMK

Annika Pöytälaakso
jatkuvan oppimisen päällikkö
SEAMK

Tiina Koskela
lehtori
SEAMK

Lähteet

Hodge, L. & Murphy, J. 2022. Write on! Cultivating social capital in a writing group for doctoral education and beyond. Educational review 77(1), 117-133. doi: https://doi-org.ezproxy.utu.fi:2443/10.1080/00131911.2023.2184772

Isovävi, J. & Lindholm, C. 2023. Yhteisöllisen kirjoittamisen opas. 2023. Art House.

Moxie, J., Dahl, AA., Fernandez-Borunda, A. & partridge H. 2025. Teamwork makes the dream work: group effectiveness in a “paper chase” collaborative writing exercise for higher education. Frontiers in Education vol. 10, doi: https://doi.org/10.3389/feduc.2025.1405449

Smits, E.J.C., Wenzel, N. & de Bruin, A. Investigating the effectiveness of self-regulated, pomodoro, and flowtime break-taking techniques among students. Behavioral Sciences, 15(7) doi: https://doi.org/10.3390/bs15070861