Jatkuvan oppimisen kehitysaskelia: SeAMKin vuosi 2024
SeAMKin jatkuvan oppimisen palvelut tarjoaa erilaisia vaihtoehtoja osaamisen kehittämiseen. Vuoden 2024 aikana kehitettiin ja monipuolistettiin jatkuvan oppimisen koulutustarjontaa, otettiin käyttöön uusia järjestelmiä ja oltiin mukana kansallisen Digivisio -hankkeen Opin.fi -betaversion käyttöönotossa. Tässä verkkolehtiartikkelissa luodaan lyhyt katsaus jatkuvan oppimisen keskeisiin uudistuksiin vuoden 2024 aikana.
Jatkuva oppiminen ja korkeakoulujen välinen yhteistyö muodostaa tällä hetkellä yhdeksän prosenttia (9 %) ammattikorkeakoulun rahoituksesta. Ammattikorkeakoulujen uusi rahoitusmalli tulee voimaan 1.1.2025 alkaen. Uudessa rahoitusmallissa jatkuvan oppimisen ja korkeakoulujen välisen yhteistyön rahoitusosuus laskee kuuteen prosenttiin (6 %). Osana tätä muutosta ammattikorkeakoulujen maksuasetusta on uudistettu siten, että ammattikorkeakoulu voi periä avoimen ammattikorkeakoulun osallistujamaksua enintään 45 euroa opintopisteeltä entisen 15 euron sijaan. Muutos tarkoittaa sitä, että jatkossa osaamisen kehittämisen kustannuksista vastaavat entistä enemmän yritykset ja organisaatiot tai oppijat itse. SeAMKissa osallistujamaksuja korotettiin maltillisesti. Nyt avoimen AMK:n opintojen hinta SeAMKissa on 12 euroa per opintopiste AMK-tasolla ja 15 euroa per opintopiste YAMK-tasolla.
Uudistuvat jatkuvan oppimisen palvelut
SeAMKin jatkuvan oppimisen vuosi on edennyt positiivisissa merkeissä. SeAMKissa on panostettu uusien verkko-opintojen kehittämiseen ja opintopistekertymä on kasvusuunnassa. Tavoitteena on avoimen korkeakoulutustarjonnan lisääminen ja monipuolistaminen muun muassa kehittämällä tutkintoa pienempiä koulutuskokonaisuuksia. Vuoden kohokohta oli kesäkuun alussa, kun uusi jatkuvan oppimisen verkkokauppa otettiin käyttöön. Alkusyksystä toteutettu verkko-opintojen nonstop-kampanja keräsi ennätysmäärän avoimen ammattikorkeakoulun ilmoittautumisia. SeAMKissa otettiin käyttöön ristiinopiskelupalvelu korkeakoulujen välisessä yhteistyössä. Jatkossa tutkinto-opiskelijat löytävät CampusOnlinen ja korkeakoulujen kahdenvälisen yhteistyön koulutustarjonnan Pepistä. Lisäksi toisen asteen väyläopintoja on uudistettu ja yhtenäistetty. Toisen asteen väyläuudistuksen tavoitteena on ollut lisätä väyläopintojen yhdenvertaisuutta ja uudistus on otettu ilolla vastaan yhteistyöoppilaitoksissamme.
SeAMK osallistui vuoden 2024 aikana Digivision Opin.fi -palvelun käyttöönottoon. SeAMK on ollut mukana testaamassa Opin.fi -palvelun betaversiota. Palveluun on viety avoimen ammattikorkeakoulun tarjontaa sekä hankkeissa tuotettuja informaaleja koulutuksia ja palveluita. Palvelun käyttöönotto on haastanut uudistamaan avoimen AMK:n tarjonnan keräämistä muun muassa tarjonnan luokittelun ja kiintiöpaikkamäärien asettamisen näkökulmasta. Erityistä huomiota on kiinnitetty koulutustarjonnan kuvausten laatuun.
Vuoden lopussa toteutetussa avoimen AMK:n opiskelijapalautekyselyssä (n=154) kysyttiin opiskelijoiden tyytyväisyyttä eri osa-alueisiin, kuten ilmoittautumisen sujumiseen, viestintään ja ohjaukseen sekä verkkosivujen tietoihin ja selkeyteen. Vastaajat olivat keskimäärin hyvin tyytyväisiä jatkuvan oppimisen palveluihin. Vastaajat kokivat tärkeänä sen, että opinnot voi opiskella joustavasti ja itsenäisesti ajasta ja paikasta riippumatta. SeAMKissa on panostettu verkko-opintojen ja jatkuvan oppimisen ohjauksen kehittämiseen.
SeAMK Täydennyskoulutuksen onnistumisia
SeAMK Täydennyskoulutus toteutti vuoden 2024 aikana ensimmäisen Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen (JOTPA) hankintakoulutuksen. Täydennyskoulutus toteutettiin bio- ja elintarviketekniikan tutkinto-ohjelman ja SeAMK Täydennyskoulutuksen yhteistyönä. Koulutukseen osallistui kaikkiaan 115 osallistujaa. Tuotekehitystaituri-koulutuksessa perehdyttiin elintarvikealan tuotekehityksen eri vaiheisiin ja se tarjosi kattavan näkemyksen elintarviketeknologian perusteista, aistinvaraisesta arvioinnista sekä vastuullisuudesta. Täydennyskoulutuksesta saatu palaute oli myönteistä, josta muutama poiminta:
“Sain todella paljon eväitä tulevaisuuden urasuunnitelmiini”
“Sain ideoita käytäntöön vietäväksi ja verkostoituminen oli tärkeää”
SeAMK menestyi myös toisessa JOTPAn hankinnassa. SeAMK osallistuu vuoden 2025 aikana pienten osaamiskokonaisuuksien pilotointi -hankintaan toteuttamalla Kestävä liiketoiminta – hiilijalanjälkilaskenta ja vastuullisuusraportointi (6 op) -koulutuksen. Pilotissa testataan ja kerätään kokemuksia Opetus- ja kulttuuriministeriön laatiman pienten osaamiskokonaisuuksien viitekehysluonnoksen toimivuudesta.
Annika Pöytälaakso
Jatkuvan oppimisen päällikkö
SeAMK
Outi Rinta-Homi
Suunnittelija, jatkuva oppiminen
SeAMK
Terhi Hirsimäki
Suunnittelija, jatkuva oppiminen
SeAMK
Kirjoittajat ovat SeAMK Jatkuvan oppimisen asiantuntijoita.