Insinööriosaamisen vientiä Etelä-Pohjanmaalta Etelä-Suomeen: Polkuopiskelijatarina SEAMK Maakuntakorkeakoulusta | Julkaisut@SEAMK

Insinööriosaamisen vientiä Etelä-Pohjanmaalta Etelä-Suomeen: Polkuopiskelijatarina SEAMK Maakuntakorkeakoulusta

#

SEAMK Maakuntakorkeakoulu on toiminut osaamisen edistäjänä jo 20 vuoden ajan. Hankemuotoisesta toiminnasta vakiintuneeksi toimintamalliksi muotoutunut, kansallisesti ja kansainvälisestikin ainutlaatuinen konsepti on maakunnassa arvostettu ja maakuntakorkeakouluryhmissä opiskelleiden poikkeuksetta suosittelema. Viimeisten vuosien aikana maakunnalliset opinnot erityisesti tekniikan alalta ovat painottuneet polkuopintoryhmiin. SEAMKin kone- ja automaatiotekniikan opintoja on tuotu maakuntaan ns. polkuopintomallilla, joka toteutetaan kolmikantaisesti SEAMKin, Etelä-Pohjanmaan alueen kuntien ja SEAMK Maakuntakorkeakoulun toimesta.

Kolmikantayhteistyössä SEAMK vastaa opetuksesta, kunta vastaa opiskeluinfrasta paikkakunnalla ja SEAMK Maakuntakorkeakoulu vastaa käytännön organisoinnista alueella. Käytännössä opinnot tapahtuvat siten, että SEAMKin pääkampuksella tapahtuva opetus streamataan maakuntaryhmille kunnan tiloissa olevaan opetustilaan. Verkkovälitteistä opetusta on pääsääntöisesti torstai- ja perjantai-iltoina sekä satunnaisesti lauantaipäivinä. Opintoihin sisältyvät laboratorioharjoitukset suoritetaan aina pääkampuksella.

Polkuopinnoissa ensimmäinen vuosi opiskellaan avoimen AMK:n kautta lukuvuosimaksullisesti tutkintoryhmän opintosuunnitelman mukaisesti. Jos opiskelija ensimmäisen vuoden aikana saa tarvittavan opintopistemäärän suoritettua, hän on oikeutettu hakeutumaan varsinaiseksi tutkinto-opiskelijaksi. Tutkinto-opiskelijaksi päästyä opinnot muuttuvat maksuttomiksi ja opiskelija jatkaa suoraan toisen vuoden kursseille. Kolmikantamallissa opinnot on mahdollista suorittaa alusta loppuun maakuntakorkeakoulupaikkakunnalla.

Polkuopintomalli mahdollistaa joustavan tavan opiskella työn ohessa. Malli mahdollistaa myös pääsyn korkeakouluopintoihin ilman pääsykoetta ja ilman pohjakoulutusvaatimuksia. Polkuopinnot soveltuvatkin erinomaisesti esimerkiksi sellaiselle henkilölle, joka on innostunut kouluttautumisesta vasta myöhemmällä iällä, mutta jolla ei ole aiempaa tutkintoa tai aiemmasta tutkinnosta on kymmeniäkin vuosia.

Opintoihin etelästä Etelä-Pohjanmaalle

Vaikka SEAMK Maakuntakorkeakoulun erityisenä tavoitteena on edistää Etelä-Pohjanmaan alueen osaamista, polkuopintoihin voi hakeutua mistä päin Suomea tahansa. Alavudella vuonna 2023 aloittaneessa konetekniikan insinööriryhmässä opiskelee helsinkiläinen 43-vuotias Marko Lampinen. Lampinen on lähtöisin Jämsänkoskelta, mutta muuttanut jo teini-ikäisenä Helsinkiin, missä on opiskellut lukion jälkeen media-assistentiksi ja suorittanut myös mm. yrittäjän ammattitutkinnon.

Lampinen toimi aiemmin päätoimisena yrittäjänä, mutta elämän sattumusten kautta siirtyi Valmet Flow Control Oy:n palvelukseen ensin logistiikkatehtäviin ja siitä esihenkilön suosittelemana koneistajaksi oppisopimuksella. Oppisopimukseen kuului mm. työssäoppimisjakso Saksassa, joka vahvisti paitsi kielitaitoa, myös antoi varmuutta koneistajan työhön. Lampinen valmistuikin koneistajaksi nopeutetulla aikataululla ja erinomaisin arvosanoin 4,8 keskiarvolla (asteikko 1–5).

Lampinen oli valmistumisen jälkeen tehnyt muutamia vuosia koneistajan töitä, kun hän sai työparikseen insinööriopiskelijan. Tämä huomasi Lampisen kiinnostuksen tekniikkaan ja kannusti myös häntä hakemaan insinööriopintoihin. Lampinen oli jo aiemmin harkinnut tätä, mutta oppimisvaikeuksien takia hän ei ollut uskaltautunut toteuttamaan haavetta. Työparin rohkaisusta hän kuitenkin päätti kokeilla ja osallistui lähes valmistautumatta Etelä-Suomessa sijaitsevan AMKin pääsykokeisiin. Opiskelupaikkaa Lampinen ei saanut, mutta kokeilu jätti mielenkiinnon asiaan. Lampinen ryhtyi harjoittelemaan pääsykokeisiin, kävi läpi myös verkkovalmennuksen ja osallistui kaksiin pääsykokeisiin. Kummallakin kerralla Lampinen petrasi tulostaan ja viimeisellä uusintayrityksellä hän jäi lopulta varasijalle 1.

Lampinen ei silti luovuttanut, vaan etsi vaihtoehtoisia opiskelupaikkoja ja tuolloin hän löysi SEAMK Maakuntakorkeakoulun konetekniikan polkuopintoryhmät. Lampinen ilmoittautui opintoihin ja sai yllätyksekseen opiskelupaikan Alavuden ryhmästä. Alavus ei ollut Lampiselle lainkaan etukäteen tuttu kaupunki, vaan opiskelupaikan saatuaan hänen piti kartasta varmistaa, missä Alavus sijaitseekaan. Sijainti Etelä-Pohjanmaalla ei kuitenkaan häntä pelästyttänyt, vaan hän lähti innoissaan mukaan.

Marko Lampinen opiskelee konetekniikan insinööriksi SEAMKin Alavuden maakuntaryhmässä (kuva: Terhi Ojaniemi, 2025).

Asuntoautolla Alavudelle

Opinnot alkoivat heti muutaman viikon kuluttua tiedosta opiskelupaikan saamisesta. Vaikka aikataulu oli nopea, Lampinen sai järjestettyä työvuoronsa siten, että hän pääsi opintojen alkuun Alavudelle. Lampinen kulki asuntoautolla etelästä Alavudelle, ja näillä reissuilla muun muassa Tuurin leirintäalue tuli hänelle tutuksi; taisipa hän jopa saada opiskelija-alennusta leirintäpaikasta. Muut Alavuden ryhmän opiskelijat olivat paikallisia ja Lampista hieman etukäteen mietitytti, kuinka hän muualta tulleena sopeutuu ryhmään, mutta pelko oli aiheeton ja ryhmähenki oli alusta lähtien hyvä.

Koska välimatka Helsingistä Alavudelle on kuitenkin kohtuullisen pitkä, Lampinen teki ratkaisun, että hän kulkee Alavudella noin kuukauden välein ja muun ajan hän opiskelee itsenäisesti kotoa käsin. Tämä on osoittautunut hyväksi ratkaisuksi, ja esimerkiksi ryhmätyöt ovat onnistuneet verkon välityksellä moitteetta.

Haasteita, mutta ei esteitä

Lampinen oli tiedostanut, että hänellä on ollut lapsesta saakka tiettyjä oppimisvaikeuksia, mutta vasta SEAMKissa tehdyt testit osoittivat selvän lukivaikeuden. Tunnistettu lukivaikeus on mahdollistanut erilaisten opiskelun ja arvioinnin tukitoimien hyödyntämisen, kuten esimerkiksi tarvittaessa pidemmät tenttiajat ja opiskelumateriaalien saavutettavuus. Se, että Lampisen opiskelumenestys on ollut haasteista huolimatta hyvä, on tehnyt hänen omien sanojensa mukaan todella hyvää hänen itsetunnolleen ja luonut varmuuden, että haasteet eivät todellakaan ole esteitä.

Kun Lampinen katsoi taaksepäin aikaan, jolloin hän suunnitteli AMK-opiskelun aloittamista työn ohessa, hän totesi kaivanneensa tietoa esimerkiksi siitä, mitä opiskelu vaatii ajankäytöllisesti tai miten matemaattisista aineista selviää, kun aiemmista matematiikan opinnoista on muutaman kymmenen vuotta aikaa. Tästä innostuneena hän päätti ryhtyä tekemään lyhyitä, kaikille julkisia Youtube-videoita aikuisopiskelusta, joissa hän kertoo omia kokemuksiaan opiskelusta ja siihen liittyvistä aiheista, jotka häntä on aiemmin mietityttänyt, kuten esimerkiksi ruotsin kurssien suorittaminen. Videoiden avulla hän toivoo pystyvänsä auttamaan muita samassa tilanteessa olevia ja kannustamaan korkeakouluopintojen aloittamiseen aikuisiällä töiden ohessa. Videoita voi katsoa osoitteessa https://www.youtube.com/@Aikuisopiskelua.

Lopuksi

Polkuopinnot ovat erinomainen tapa kokeilla, olisivatko korkeakouluopinnot itselle oikea ratkaisu. Maakunnallisissa polkuopintoryhmissä ryhmän kannustus ja vertaistuki ovat poikkeuksellisen merkittävässä roolissa ja oppimistulokset ovat hyviä. Kolmikantayhteistyöllä toteutettu polkuopintomalli on osoittanut toimivuutensa ja otamme ilolla vastaan uudet maakunnalliset polkuopintoryhmät.

Terhi Ojaniemi
Aluekehittäjä
SEAMK Maakuntakorkeakoulu

Kirjoittaja työskentelee SEAMK Maakuntakorkeakoulun aluekehittäjänä ja vastaa polkuopintojen käytännön organisoinnista Kuusiokuntien osalta.