Eurooppalaiset yliopistot kansainvälistämässä opetusta ja tutkimusta

Eurooppalaiset yliopistoallianssit, kuten SEAMKin HEROES-verkosto, vahvistavat korkeakoulutuksen kansainvälistymistä, yhteistyötä ja kilpailukykyä. Miten nämä uuden ajan verkostot uudistavat opetusta, tutkimusta ja oppimista Euroopassa ja SEAMKissa?

Eurooppalaiset yliopistot rakentavat yhteisiä tutkintoja, virtuaalikampuksia ja opiskelijaliikkuvuuden mahdollisuuksia. HEROES Kick off, Thomas More UAS, Belgium 21 Jan 2025 (kuva: Thomas More UAS).
Euroopan komission käynnistämä Eurooppalaiset Yliopistot -aloite on osa laajempaa tavoitetta rakentaa yhteistä eurooppalaista koulutusaluetta. Tämän aloitteen kautta halutaan vahvistaa kansainvälistä yhteistyötä korkeakoulujen välillä, lisätä opiskelijoiden ja henkilöstön liikkuvuutta sekä kehittää uudenlaisia tapoja opettaa, oppia ja tehdä tutkimusta yhdessä yli valtiorajojen (Maassen et al., 2022; European Union, 2025).
Tällä hetkellä mukana on 65 yliopistoallianssia, jotka kattavat yli 570 korkeakoulua 35 eri maasta. Näiden lisäksi alliansseissa toimii tuhansia yhteistyökumppaneita – yrityksiä, kuntia ja järjestöjä. Yhdessä nämä verkostot pyrkivät rakentamaan “Euroopan yliopistoja”, jotka tukevat yhteisiä arvoja, edistävät monimuotoisuutta ja tarjoavat opiskelijoille entistä parempia mahdollisuuksia koulutukseen ja työllistymiseen (Charret & Chankseliani, 2022; Siri et al., 2022; European Uninon, 2025).
Yhteistyötä yli rajojen
Yksi keskeinen tavoite on korkeakoulujen välinen yhteistyö. Allianssit mahdollistavat yhteiset tutkinto-ohjelmat, joissa opiskelija voi opiskella useassa maassa ja saada silti yhden yhtenäisen tutkinnon. Tällaiset mallit lisäävät tutkintojen kansainvälistä tunnustusta ja vahvistavat Euroopan korkeakoulujen asemaa globaalisti (Estermann et al., 2021).
Opiskelijavaihto ja henkilöstön liikkuvuus ovat olennainen osa tätä kehitystä. Ulkomailla opiskelu tai opettaminen antaa arvokasta kokemusta, lisää kielitaitoa ja vahvistaa kulttuurienvälistä osaamista. Tutkimusten mukaan liikkuvuus myös parantaa työllistymismahdollisuuksia valmistumisen jälkeen (Burmann et al., 2017; Di Pietro Giorgio, 2021).
HEROES-allianssi yhdistää yhdeksää korkeakoulua eri puolilta Eurooppaa: Fontys University of Applied Sciences (Alankomaat), Vilniaus Kolegija (Liettua), Polytechnic University of Beja (Portugali), Halmstad University (Ruotsi), Deggendorf Institute of Technology (Saksa), University College of Northern Denmark (Tanska), Mendel University in Brno (Tsekki), Seinäjoen ammattikorkeakoulu (Suomi) sekä allianssin koordinoijana toimiva Thomas More University of Applied Sciences (Belgia). Kansainvälistä ulottuvuutta vahvistavat viisi liitännäiskorkeakoulua Albaniasta, Kreikasta, Kosovosta, Ranskasta ja Ukrainasta. Lisäksi mukana on reilut 50 alueellista kumppania kumppanikorkeakoulujen kotimaista. Globaalin ulottuvuuden tuovat kaksi yhteistyökorkeakoulua Afrikasta, toinen Ghanasta ja toinen Keniasta.
Allianssin nimi HEROES tulee sen tavoitteesta: Higher Education for Resilience-Oriented and Empowered Societies. Tavoitteena on lisätä korkeakoulutuksen vaikuttavuutta ja alueiden elinvoimaa.
Yhteistyö keskittyy kolmeen osa-alueeseen:
- EDUCATION4HEROES – yhteistä opetustarjontaa, kuten opintojaksoja, kaksois- ja yhteistutkintoja
- HEROES4REGIONS – TKI-yhteistyötä, aluekehitystä ja uusia oppimisen ratkaisuja
- HEROES4EVER – joustavia ja saavutettavia mahdollisuuksia jatkuvaan oppimiseen
Kielitaito ja kulttuurien tuntemus haasteina
Vaikka kansainvälistyminen tuo paljon hyvää, siihen liittyy myös haasteita. Yksi keskeinen kysymys on, miten säilyttää kielten ja kulttuurien monimuotoisuus samalla, kun englanti yleistyy opetuskielenä. Usein oletetaan, että kansainvälisyys kehittyy automaattisesti kansainvälisessä ympäristössä, mutta todellisuudessa tarvitaan tietoisia toimia kielellisen ja kulttuurisen osaamisen tukemiseksi (Kjellgren et al., 2022).
Ratkaisuksi on esitetty esimerkiksi monikielisyyden tukemista opetuksessa ja hallinnossa, sekä kulttuurienvälisen osaamisen sisällyttämistä opetussuunnitelmiin (Dafouz et al., 2021; Yanaprasart et al., 2018).
Digitaalisuus yhdistää ja mahdollistaa uuden oppimisen
Yksi eurooppalaisten yliopistoallianssien keskeisistä tavoitteista on kehittää digitaalisia oppimisympäristöjä, jotka ylittävät maantieteelliset ja hallinnolliset rajat. HEROES-allianssi, jossa SeAMK on mukana, hyödyntää tuttuja alustoja, kuten Moodlea, edistääkseen opiskelijoiden ja opettajien sujuvaa yhteistyötä yli valtioiden rajojen (Orel et al., 2023). Yhteiset virtuaalikampukset tukevat opetusta, tutkimusta ja verkostoitumista, vaikka haasteitakin riittää – kuten järjestelmien yhteensopivuus, tietoturva ja lainsäädännölliset erot eri maiden välillä (Benzinger et al., 2024). Digitaalisten työkalujen kehittäminen on kuitenkin keskeinen osa modernia ja saavutettavaa korkeakoulutusta, joka mahdollistaa tasa-arvoiset oppimismahdollisuudet kaikille.
Kestävä, osallistava ja elinikäistä oppimista tukeva tulevaisuus
Eurooppalaiset yliopistot, mukaan lukien HEROES, rakentavat koulutusmalleja, joissa painottuvat tasa-arvo, saavutettavuus ja elinikäinen oppiminen. Allianssit kehittävät opetusta ja oppimisympäristöjä, jotka tukevat monimuotoisuutta ja sosiaalista osallisuutta (Siri et al., 2022). Uusia pedagogisia ratkaisuja luodaan digitalisaation ja vihreän siirtymän hengessä (Escudeiro et al., 2023), ja opiskelijoita tuetaan siirtymässä työelämään joustavien opintopolkujen ja mikro-oppimisen keinoin (Zenkienė et al., 2024). Samalla ne vahvistavat Euroopan asemaa globaalina osaamisen, tutkimuksen ja koulutuksen keskuksena (Draghi, 2024; Letta, 2024). Kansalaisyliopistoajattelu (civic universities) tuo korkeakoulut entistä tiiviimmin osaksi yhteiskuntaa ja niiden roolia alueellisten sekä kansainvälisten haasteiden ratkaisijoina (Valdés et al., 2022).
HEROES kansainvälistää SEAMKia
HEROES-allianssin kautta SEAMK rakentaa aidosti eurooppalaista korkeakoulutusta, joka tarjoaa opiskelijoille kansainvälisiä uramahdollisuuksia, syventää henkilöstön osaamista, tuo alueelle uusia ideoita ja tki-hankkeita sekä tiivistää yhteyksiä Euroopan innovaatioverkostoihin. Tämä on konkreettinen askel kohti eurooppalaisen koulutuksen, tutkimuksen ja yrittäjyyden tulevaisuutta.
Anne-Maria Mäkelä
Senior Advisor, International RDI and networks
SEAMK
Marjo Arola
Kansainvälisyyspäällikkö, kv opetuksen palvelut
SEAMK
Lisätietoja:
HEROES-hankkeesta ja sen mahdollisuuksista: Marjo Arola, marjo.arola(at)seamk.fi ja Jukka Mattila jukka.mattila(at)seamk.fi
HEROES ja TKI: Anne-Maria Mäkelä, anne-maria.makela(at)seamk.fi
Lue lisää HEROES-hankkeesta