DigiFinlandin yhteiskunnallinen tehtävä sote-digitalisaation kärjessä

SEAMK panostaa uuteen vahvuusalaan Sosiaali- ja terveysalan digitalisaatioon. Tämän vuoksi syksyn 2025 aikana järjestetään erilaisia tilaisuuksia henkilöstölle.
DigiFinlandin toimintaa esiteltiin 20.08.2025 SEAMKin henkilöstölle. Paikalle oli tullut 14 henkilöä ja etänä osallistui kaksi henkilöä. Esittelijänä toimi DigiFinlandin asiakkuuspäällikkö Taru Tukiainen.
DigiFinland ja sen tehtävät
DigiFinland on vuodesta 2023 lähtien valtion, hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja HUSin omistama yhtiö (DigiFinland i.a.). Valtion osuus yhtiöstä tulee olla vähintään 33,4 %. (Talouspoliittinen ministerivaliokunta 1.3.2022). DigiFinland Oy syntyi 1.2.2020, kun vuonna 2017 perustetut valtion erityistehtäväyhtiöt SoteDigi Oy ja Vimana Oy yhdistyivät. Yhtiön nimi muutettiin 25.6.2020 DigiFinland Oy:ksi. Yhtiön erityistehtävänä on toimia osana julkisen sektorin kokonaisuutta kehittäen kansallisia digitaalisia ratkaisuja, jotka parantavat sosiaali- ja terveydenhuollon, pelastustoimen sekä muiden toimialojen tuottavuutta ja vaikuttavuutta. Lisäksi yhtiö tukee viranomaisten sähköisten asiointipalvelujen hyödyntämistä sekä edistää julkisen hallinnon ICT-järjestelmien integraatiota ja yhteentoimivuutta. Yhtiö edistää myös tiedolla johtamista, asiakaslähtöisten ja kustannustehokkaiden ratkaisujen toteuttamista sekä digitalisaation tulevaisuuden mahdollisuuksien hyödyntämistä.
Yhtiön erityistehtävänä on toimia osana julkisen sektorin ekosysteemiä kehittäen kansallisia digitaalisia ratkaisuja, jotka parantavat sosiaali- ja terveydenhuollon, pelastustoimen sekä muiden julkisten toimialojen tuottavuutta ja vaikuttavuutta (Valtiovarainministeriö i.a.). Digitalisaation rooli julkisen hallinnon uudistamisessa on keskeinen, sillä se mahdollistaa palveluprosessien uudelleenmuotoilun, asiakaslähtöisyyden vahvistamisen ja resurssien tehokkaamman kohdentamisen.
Tiedolla johtaminen muodostaa keskeisen osan yhtiön toimintaa, tukien strategista päätöksentekoa ja operatiivista ohjausta. Tiedolla johtamisen käytännöt julkisella sektorilla ovat osoittautuneet vaikuttaviksi erityisesti asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä ja vaikuttavuuden arvioinnissa (Helander ym., 2020). Lisäksi yhtiö edistää kustannustehokkaiden ja käyttäjälähtöisten ratkaisujen toteutusta sekä digitalisaation tulevaisuuden mahdollisuuksien hyödyntämistä. Digitaalinen infrastruktuuri toimii resilienssin rakentamisen välineenä, mahdollistaen joustavat ja turvalliset palvelut myös kriisitilanteissa (Digi- ja väestötietovirasto, 2025).
DigiFinlandin tehtävänä on varmistaa, että Suomi pysyy digitalisaation eturintamassa rakentamalla koko yhteiskuntaa yhdistäviä, kattavia ja turvallisia ratkaisuja kansalaisille ja ammattilaisille (DigiFinland 2025). Varautumisen ja sotejärjestelmän kehittäminen ovat yhteiskunnan kannalta keskeisiä kysymyksiä. Tekoäly haastaa ajattelemaan tulevaisuutta uudella tavalla. Näissä haasteissa teknologia on työkalu paremman yhteiskunnan rakentamiseen. DigiFinland osallistuu kansallisiin digitalisaatiohankkeisiin, joiden avulla julkiset palvelut kehittyvät entistä saavutettavammiksi ja sujuvammiksi – maltillisin taloudellisin tavoittein ja yhteistä hyvää edistäen.
DigiFinlandin tuottamat palvelut
DigiFinlandin tuottamia palveluita ovat muun muassa Päivystysapu 116117 ja Hoidonperusteet.fi. Päivystysapu 116117 on käytössä koko manner-Suomessa. Hoidonperusteet.fi on käytössä lähes kaikilla hyvinvointialueilla, HUSissa ja Helsingin kaupungilla sekä muutamilla yksityisillä toimijoilla. Muita palveluita ovat Omaolo, Sähköinen perhekeskus, Tietojohtaja.fi, Sähköinen arkistointi, Tarmoa, Voxit (ent. Polis) ja Integraatiopalvelut.
Päivystysapu 116117 on ympärivuorokautinen kiireellisiin terveysongelmiin kohdennettu palvelu. Se palvelee äkillisissä terveysongelmissa, jotka eivät ole hätätilanteita, erityisesti päivystysaikana. Lisäksi palvelusta voi kysyä hoito-ohjeita ja neuvontaa äkillisiin terveysongelmiin. Terveydenhuollon ammattilainen tekee hoidon tarpeen arvioinnin ja ohjaa asukkaan oikealla kiireellisyydellä oikeaan hoitopaikkaan tai antaa itsehoito-ohjeet. Päivystysavun puhelinpalvelun rinnalla toimii 116117.fi-sivusto, josta löytyy tietoa alueellisen palvelun sisällöistä ja yhteydenottokanavista. Päivystysapu-palvelun järjestävät hyvinvointialueet ja Helsingin kaupunki. Sen kansallista kehittämisestä koordinoi DigiFinland. (DigiFinland i.a.)
Hoidonperusteet.fi on terveydenhuollon ammattilaisten käyttöön suunnattu digitaalinen palvelu, joka tukee ammattilaista kiireellisen hoidon tarpeen arvioinnissa (DigiFinland i.a.). Se soveltuu sekä puhelimessa, digitaalisesti että kasvotusten tehtävään hoidon tarpeen arviointiin. Palvelu ei sisällä päättelyä, päätöksen hoidon tarpeesta ja kiireellisyydestä tekee aina terveydenhuollon ammattihenkilö. Sisältö perustuu STM:n 2020 julkaisemiin aikuisten ja lasten kiireellisen hoidon perusteisiin, joita päivitetään säännöllisesti kansallisen terveydenhuollon asiantuntijapaneelin toimesta.
Omaolo-palvelu on terveydenhuollon, sosiaalitoimen ja suun terveydenhuollon sähköinen palvelu- ja asiointikanava, joka on ollut tuotantokäytössä helmikuusta 2019 lähtien (DigiFinland i.a.). Omaolo-palvelu tukee omahoitoa, ohjaa tarkoituksenmukaisen hoidon tai palvelun piiriin sekä mahdollistaa asiakkaan ja sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen välisen viestinnän. Omaolo on CE-merkitty lääkinnällinen laite. Omaolo-palvelu sisältää mm. oirearvioita, palveluarvioita, erilaisia sähköisiä lomakkeita, valmennuksia ja terveys- ja hyvinvointitarkastuksia.
Tarmoa-palvelusta löytyy kattavasti eri hyvinvointialueiden, kuntien, seurakuntien ja järjestöjen tarjoamia hyvinvointia ja terveyttä edistäviä palveluja, tapahtumia sekä aktiviteetteja asukkaille. Palvelun kautta asukas löytää tukimahdollisuuksia eri elämäntilanteisiin. (DigiFinland i.a.)
Sähköinen perhekeskus sisältää Omaperhe, Omahelpperi ja Sähköinen perhekeskus ammattilaisille -palvelut, jotka ovat suunnattu matalimman kynnyksen perheille, perheen perustamista suunnitteleville ja nuorille. Omaperhe ja Omahelpperi ovat asiointikanavia, jotka kokoavat perhekeskustyöhön liittyen yhteen kansallisten toimijoiden, hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin, kuntien, 3. sektorin ja seurakuntien palveluja. Sähköinen perhekeskus ammattilaisille –palvelu tukee monialaisesti perhekeskustyön ammattilaisten päivittäistä työtä ja moniammatillisen yhteistyön toteuttamista ja vahvistamista. (DigiFinland i.a.)
Tietojohtaja.fi-palvelu on hyvinvointialueiden ja valtionhallinnon käyttöön kehitetty tiedolla johtamisen palvelu. Se kokoaa luotettavista lähteistä peräisin olevan tiedon yhteen ja tarjoaa käytännölliset työkalut analysointiin ja päätöksenteon tueksi. (DigiFinland i.a.) Voxit (ent. Polis) on alusta, jolla osallistujat voivat anonyymisti ilmaista, mitä mieltä he ovat aihealueesta esitetyistä väittämistä ja voivat myös itse lisätä väitteitä äänestettäväksi. Kyselyn järjestäjä moderoi keskustelua. Alusta kerää ja analysoi tietoa reaaliaikaisesti hyödyntäen tilastollista analyysia ja koneoppimista sekä auttaa tunnistamaan keskeisiä yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia. (DigiFinland i.a.) Sähköinen arkistointi on tietoturvallinen ja kustannustehokas palvelu vanhojen sote-tietojen arkistointiin. (DigiFinland i.a.) DigiFinland kehittää parhaillaan Navigaattoripalvelua, jonka tarkoituksena on tukea mielenterveyden tuen tarpeen arviointia ja ohjata käyttäjää oikea-aikaisesti sopivien palveluiden piiriin. Tavoitteena on saada palvelu tuotantokäyttöön vuoden 2025 loppuun mennessä. Lisäksi DigiFinland koordinoi kymmentä AI-kokeilua hyvinvointialueille, SOTE-tekoälyn ekosysteemiä ja rakentaa kansallista visiota SOTE-tekoälylle. DigiFinland tekee myös tehokkaasti EU-vaikuttamistyötä ja on mukana niin kansallisissa kuin kansainvälisissä verkostoissa.
Leena Koivumäki
Lehtori
SEAMK
Katja Valkama
Yliopettaja
SEAMK
Lähteet
DigiFinland (i.a.). Tutustu meihin. https://digifinland.fi/tutustu-meihin/
Digi- ja väestötietovirasto (2025). Digihumaus-raportti 2025. https://dvv.fi/digihumausraportti2025
Helander, N., Ahonen, O., Houhala, K., & Jääskeläinen, A. (2020). Tiedolla johtaminen julkisella sektorilla: käytännön tapauksia eri hallinnon aloilta. Focus Localis, 48(3): 22–42.
Talouspoliittinen ministerivaliokunta (1.3.2022). Johtopäätökset DigiFinland Oy:n omistusrakenteesta ja liiketoimintamallista https://intermin.fi/documents/10616/104236898/Talpol+p%C3%A4%C3%A4t%C3%B6s+DigiFinland+20220103.pdf/7f26f7b2-2f82-4f30-3cc5-f5b515a49dd8/Talpol+p%C3%A4%C3%A4t%C3%B6s+DigiFinland+20220103.pdf?t=1646127357967
Valtiovarainministeriö (i.a). Julkisen hallinnon digitalisaatio. https://vm.fi/digitalisaatio